Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania
Strona główna Język polski Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka szkoły

Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka szkoły

„Ferdydurke” Witolda Gombrowicza to powieść pełna absurdu, groteski i nonsensu, które nieustannie stanowi punkt rozważań dotyczących literatury XX wieku. Przyjrzymy się bliżej jednemu z opisanych przez autora miejsc. Szkoła, w której Gombrowicz umieszcza pierwszą część akcji powieści, jest miejscem co najmniej niecodziennym. Autor - poprzez opis poszczególnych sytuacji i wskazanie na konkretne cechy charakteru bohaterów, pragnie wykpić obowiązujące zasady i skłonić czytelnika do refleksji nad obowiązującym systemem. 

Kiedy Józio - główny bohater „Ferdydurke” trafia do szkoły, rzeczywistość obserwuje tak jakby zza szyby. Do nieuczestniczenia w sporach i kłótniach skłania go przede wszystkim bagaż doświadczeń życiowych, odróżniający go od innych uczniów. 

Grono pedagogiczne zostaje opisane z detalami. Wyróżniającą postacią jest dyrektor Piórkowski, dumny z tak doborowego składu grona pedagogicznego. Zachwyt dyrektora wzbudza przede wszystkim fakt, że nauczyciele uczący w jego szkole nie silą się na wysnucie osobistej refleksji na temat rzeczywistości, a jedynie biernie akceptują narzucane im z góry zdanie. Nieporadność i niezdolność nauczycieli...

Podobne wypracowania