Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania
weekendowo.pl
Strona główna Język polski Czesław Miłosz i Zbigniew Herbert - nauczyciele moralności

Czesław Miłosz i Zbigniew Herbert - nauczyciele moralności

Współczesny człowiek musi radzić sobie w wieloma wyzwaniami. Staje się coraz trudniejsze ponieważ zamazują się drogowskazy, płowieją księgi i odchodzą ludzie, którzy mogliby pomóc obrać właściwą drogę postępowania. Niezwykle trudno jest dzisiaj mówić o moralności. Granica między tym, co moralne, a tym co niemoralne jest płynna, co więcej, zależy od różnych okoliczności i punktów widzenia.

Miłosz i Herbert zostali  w temacie nazwani „nauczycielami moralności”. Czego konkretnie uczą nas przywołani poeci?
„(...)Nie jesteś jednak tak bezwolny,
A choćbyś był jak kamień polny
Lawina bieg od tego zmienia
Po jakich toczy się kamieniach.(...)

Powyższy cytat pochodzi z „Traktatu moralnego” Czesława Miłosza. Wybrałam go dla zobrazowania tezy postawionej w temacie, bo uważam, że zarówno Herbert, jak i cytowany powyżej, Miłosz tak właśnie pojmują moralność. Jako aktywną postawę wobec otaczającego świata. Obaj poeci na łamach swoich wierszy próbują uzmysłowić,  że kształt świata zależy od ludzi, a nie odwrotnie. Nakładają zatem na każdego z nas odpowiedzialność za  realia naszego życia.

Chciałabym wprowadzić pewien porządek do moich rozważań. Spróbuję...

Podobne wypracowania