Aleksander Fredro „Zemsta” - sprawozdanie z książki

„Zemsta” jest dramatem, który wyszedł spod pióra jednego z największych komediopisarzy polskich, Aleksandra Fredry.

„Zemsta” jest jedną z najzabawniejszych i najbardziej znanych komedii polskich, która należy do spuścizny romantycznej i tworzy kanon naszej literatury.

Akcja dramatu rozgrywa się na przełomie XVIII i XIX wieku w starym zamku, położonym we wsi na Mazowszu. 

Głównymi bohaterami komedii są Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek. Pierwszy jest wybuchowym i skorym do kłótni awanturnikiem, sarmackim szlachcicem, drugi to adwokat, który szybko umiał dostosować się do sytuacji, udając pokorę i układność. Wacław to syn Rejenta, który jest młodzieńcem, który romansował z Podstoliną, ale poznając Klarę, zakochuje się i robi wszystko, by z nią być. Klara jest bratanicą Cześnika, a ponadto kobietą mądrą, zaradną i bardzo zakochaną w Wacławie. Podstolina to wdowa szukająca w małżeństwie korzyści materialnych. Ciekawą postacią jest Papkin - hulaka, kłamca i utracjusz, który lubił wcielać się bohaterów literackich, który chce zdobyć rękę Klary. Dyndalski jest sługą i zaufanym Cześnika.

„Zemsta” opowiada o groteskowym splocie wydarzeń. Cześnik Raptusiewicz chce zemścić się na swoim sąsiedzie Rejeńcie, z którym od lat walczy o mur graniczny w zamku, który dzielą. Jego zemstą ma być wyswatanie bratanicy Klary z synem Cześnika Wacławem, co oczywiście jest na rękę młodym, którzy od dłuższego czasu są w sobie zadurzeni. Oprócz tego, Cześnik chce pojąć za żonę Podstolinę, którą z kolei Milczek planuje wyswatać swego syna. Natomiast kolejnym konkurentem do ręki Klary jest Papkin, którego ta skutecznie zbywa. Okazuje się jednak, iż rzekomy majątek Podstoliny jest własnością Klary, co powoduje, że między rywalami dochodzi do zgody.

Utwór Fredry jest nie tylko bardzo zabawną historią wyśmiewającą szlachtę przełomu wieków, w której ku zakończeniu prowadzą nieoczekiwane sploty okoliczności, ale i galerią bardzo różnorodnych postaci o niebanalnych i niejednoznacznych charakterach, których zachowania można odnaleźć również w ludziach współczesnych.