Czy książka Arkady'ego Fiedlera „Dywizjon 303” powinna należeć do kanonu lektur szkolnych? - rozprawka
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Dywizjon 303” jest książką opisującą działania bojowego dywizjonu lotnictwa w trakcie sławnej Bitwy o Anglię. Obrazuje działania bohaterów, asów lotnictwa polskiego, walczących w angielskich siłach powietrznych podczas II wojny światowej.
Utwór powstał „na gorąco”, jak twierdził sam autor – z wewnętrznej potrzeby. Jego główną funkcją było działanie „ku pokrzepieniu serc” i poprawienie morale walczących w czasie II wojny światowej żołnierzy. Pisany w formie sprawozdania, dziennika opiewał bohaterskie czyny lotników, ukazując ich patriotyczną postawę w dobie marazmu i beznadziei. Bohaterowie Fiedlera dawali nadzieję innym żołnierzom – ich przykład obrazował nastawienie wobec okupanta, dalekie od pesymizmu i uległości.
Uważam, że „Dywizjon 303” jest istotną pozycją w kanonie lektur szkolnych, ponieważ opisuje niezwykle istotne wypadki historyczne oraz sylwetki bohaterów, którzy nie powinni zostać zapomniani. Fiedler ukazuje w swym utworze chlubne poczynania rodaków, którzy wsławili się w oczach całego świata swą odwagą i umiejętnościami. Po dziś dzień Dywizjon 303 wspominany jest jako legendarny; znany jest też na całym świecie. Książka jest ponadto niezwykle zręcznie i ciekawie napisana – świadczy o tym choćby jej recepcja tuż po jej pierwszym wydaniu. Jej przystępny język sprawia, iż jest bardzo łatwa i przyjemna w odbiorze, wartka akcja jest w stanie zainteresować każdego czytelnika.
Jednak najważniejszym z walorów „Dywizjonu 303” jest fakt, iż unieśmiertelnia sylwetki asów lotnictwa, a tym samym – ducha polskiej waleczności, przekazując kolejnym pokoleniom wartości, o które walczyli. „Dywizjon 303” stanowi świadectwo dumy i chluby narodowej i jako taki powinien znajdować się w kanonie lektur szkolnych, by każde nowe pokolenie mogło poznać przeszłość swego kraju.
Podobne wypracowania do Czy książka Arkady'ego Fiedlera „Dywizjon 303” powinna należeć do kanonu lektur szkolnych? - rozprawka
- Krzysztof Kamil Baczyński „Ten czas” - interpretacja i analiza wiersza
- Krzysztof Kamil Baczyński „Wyroki” - interpretacja i analiza wiersza
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - problematyka powieści
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - Chciałbym mieć takiego przyjaciela jak... - napisz, odwołując się do lektury
- Arkady Fiedler „Dywizjon 303” - problematyka książki
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - opracowanie utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - bohaterowie historyczni, fikcyjni, fantastyczni. Charakterystyka
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena I - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena I - bohaterowie. Opis bohaterów i ich sytuacji
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VII (Salon warszawski) - bohaterowie, społeczeństwo polskie. Opis
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VII - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VIII - opracowanie, interpretacja
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - geneza utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - opracowanie utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - problematyka utworu