Leonardo da Vinci „Mona Lisa” - opis obrazu, interpretacja

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Mona Lisa”, jeden z najsławniejszych obrazów wszechczasów, powstał prawdopodobnie ok. 1503-1505 roku. Jego autorem jest Leonardo da Vinci, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli sztuki renesansu – nie tylko genialny malarz, grafik i rzeźbiarz, ale także wybitny naukowiec, który zajmował się właściwie wszystkimi dziedzinami wiedzy dostępnymi dla człowieka z początku XVI wieku.
Dzieło przedstawia kobietę pozującą do portretu na tle pagórkowatego krajobrazu, której tożsamość stała się przedmiotem spekulacji na wiele stuleci po powstaniu malunku. Tradycyjne źródła mówiły o jego wykonaniu na zamówienie florenckiego kupca, Francesco Giocondo, stąd też dzieło często nazywane jest „La Giocondą”. Portret młodej żony patrycjusza, Lisy Gherardini, miał zawisnąć w domowej jadalni, ostatecznie jednak zleceniodawca, zniecierpliwiony przedłużaniem terminu jego ukończenia, zrezygnował z zakupu. Leonardo da Vinci miał wtedy wywieźć obraz do Francji.
Inne hipotezy mówią o zleceniu przez Giuliana de Medici wykonania portretu pewnej damy z Florencji, którą z całą pewnością nie mogła być Mona Lisa Gioconda. Najbardziej zastanawiające są jednak podejrzenia, jakoby w kobiecym anturażu da Vinci ukrył rysy swojej własnej twarzy, odpowiadające rzekomo w bardzo dużym stopniu rysom postaci z dzieła, które zwykło się uznawać za jego autoportret.
Niemniej z całą pewnością „Mona Lisa” przedstawia popiersie kobiety odmalowane na tle dosyć niezwykłego pejzażu. Jego niespokojny, tchnący nastrojem pewnego rodzaju niebezpieczeństwa charakter, bardzo mocno kontrastuje ze spokojem i statycznością postaci wyeksponowanej na przedzie. Cechą wspólną pomiędzy obydwoma planami pozostaje jedynie dominanta kolorystyczna – barwą nadającą ton całemu dziełu jest ciemna zieleń, rozjaśniająca się u góry w ciepłą żółć, u dołu zaś – przechodząca w najciemniejsze odcienie brązu, a w końcu w czerń. Kompozycja, pomimo portretowego charakteru dzieła, pozostaje otwarta ze względu na rozciągające się za plecami postaci skaliste wzgórza i lasy.
Otwierającym najszersze pole dla rozmaitych interpretacji elementem dzieła jest natomiast tajemniczy uśmiech modelki. Jednym z najnowszych odkryć badaczy sztuki jest stwierdzenie, że kobieta przedstawiona na obrazie była w stanie błogosławionym, na co ma wskazywać element stroju (gazowa woalka opadająca na ramiona), jak i pewne szczegóły anatomiczne charakterystyczne dla kobiet spodziewających się potomka. W obliczu tego odkrycia ów uśmiech zaczęto interpretować jako symptom pewnego rodzaju „wniknięcia w tajemnicę życia”, które jest dane każdej kobiecie doświadczającej macierzyństwa, a pozostaje zamkniętym przed większością mężczyzn, którzy w czasach renesansu – poza niewielką grupą ludzi nauki – nie mieli zbyt szerokiego pojęcia o anatomicznej stronie powstawania nowych istnień. Postać Mony Lisy urasta więc do symbolu nie tylko kobiecości jako takiej, ale również pewnego rodzaju przewagi intelektualnej kobiet nad mężczyznami z uwagi na posiadanie wiedzy o rzeczywistym kształcie „magicznego” procesu przekazywania życia.
Inna, równie odważna interpretacja zasadzająca się na tezie, jakoby modelka posiadała rysy da Vinciego, wyjaśnia tajemniczy uśmiech jako drwinę autora obrazu z oglądających go widzów, którzy dążą do rozwikłania zagadki tajemniczej miny, mając je cały czas przed oczami.
Dzieło po licznych peregrynacjach weszło w posiadanie rządu Francji, obecnie znajduje się w stałej ekspozycji paryskiego muzeum Luwr. Zostało wykonane farbami olejnymi na topolowej desce o niewielkich wymiarach (77 cm x 53 cm), odpowiadających gabarytom jadalni, w której miało pierwotnie zawisnąć.
Podobne wypracowania do Leonardo da Vinci „Mona Lisa” - opis obrazu, interpretacja
- „Satyra na leniwych chłopów” - interpretacja i analiza utworu
- Władysław Reymont „Chłopi” - Jagna jako postać tragiczna - charakterystyka
- Tadeusz Różewicz „Bez” - interpretacja i analiza wiersza
- Jan Kochanowski „Do Magdaleny” - interpretacja i analiza fraszki
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - Miłość Ligii i Winicjusza - opis, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Świtezianka” - charakterystyka Strzelca
- Ponadczasowość „Moralności Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej
- Jan Twardowski „Oda do rozpaczy” - analiza i interpretacja utworu
- Futuryzm - opis wybranego obrazu futurystycznego. Giacomo Balli „Szybkość samochodu”
- Julian Ursyn Niemcewicz „Powrót posła” jako komedia - komedia oświeceniowa
- William Szekspir „Hamlet” - Konflikt tragiczny - bohater tragiczny
- Legenda o czarciej łapie - opracowanie
- Legenda o Warsie i Sawie - opracowanie
- Literatura faktu na przykładzie „Cesarza” R. Kapuścińskiego
- Clive Staples Lewis „Opowieści z Narnii” - opracowanie, problematyka
- Dobro i zło - „Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa jako powieść filozoficzna o moralności. Opracowanie
- Sprawozdanie z wybranej sytuacji w klasie Mikołajka - R. Goscinny, J.J. Sempe „Mikołajek”
- Stanisław Lem „Wielkie lanie” - charakterystyka postaci. Kim są bohaterowie opowiadania Lema?
- Leopold Staff „Pierwsza przechadzka” - interpretacja i analiza
- Horacy „Do Apollina” - interpretacja i analiza wiersza