Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Droga nad przepaścią w Czufut-Kale” - interpretacja i analiza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Droga nad przepaścią w Czufut-Kale” to sonet opisujący podróż Pielgrzyma i Mirzy przez wspaniałe krajobrazy Krymu. Utwór zbudowany jest na wzór rozmowy, w której bohaterowie wymieniają swoje spostrzeżenia i uwagi odnośnie przemierzanej właśnie drogi.
Pierwsze trzy strofy zawierają wypowiedź Mirzy przestrzegającego Pielgrzyma przed spoglądaniem w otchłań przepaści. „I ręką tam nie wskazuj - nie masz u rąk pierza; / I myśli tam nie puszczaj, bo myśl jak kotwica” - te słowa są oznaką strachu, jaki budzi w Mirzie głębia znajdująca się między szczytami. Pojawia się także opis konia, który rozsądnie staje w miejscu i sprawdza odcinek drogi pozostały do przebycia. Nawet zwierzęta czują respekt przed niesamowitą rozpadliną.
Jednak Pielgrzym, pomimo ostrzeżeń swojego przewodnika, decyduje się na to, by spojrzeć w otchłań. Nie może nie skorzystać z tej jedynej i niepowtarzalnej okazji. Nie stało się nic złego, nie wpadł w przerażającą głębię, ale dostrzegł tam coś, o czym nie może powiedzieć. „Tam widziałem - com widział, opowiem - po śmierci / Bo w żyjących językach nie ma na to głosu” - jego słowa świadczą o tym, że w ogromnej czeluści odnalazł coś, co powinno pozostać ukryte przed człowiekiem. Warto zwrócić uwagę na fakt, że Pielgrzym zdobył ową tajemną wiedzę przez olśnienie, dlatego możemy domniemywać, iż nie należała ona do ludzkiego świata. Kolejnym argumentem potwierdzającym to założenie może być to, że nie mógł oddać tego co zobaczył żadnym ludzkim językiem.
Budowa „Drogi nad przepaścią w Czufut-Kale” jest charakterystyczna dla sonetu. Dwie strofy czterowersowe (każdy po 13 sylab) oraz dwie trzywersowe (także po 13). Rymy początkowo są okalające, następnie przyjmują strukturę abc abc. Pojawiają się epitety, porównania metaforyczne („myśl jak kotwica”) oraz metafory. Odnaleźć możemy je głównie w wypowiedzi Mirzy, czyli człowieka, który zna okolicę, wie jak niebezpieczna jest przepaść.
„Droga nad przepaścią w Czufut-Kale” to kolejny z sonetów krymskich, w którym poeta zachwyca się nad pięknem i potęgą natury. To właśnie w niej odnajduje to, co zostało skryte przez „szczeliny świata”. Nie wiemy jaki to rodzaj tajemnej wiedzy, ale możemy być pewni, że nie została ona przeznaczona dla człowieka.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Droga nad przepaścią w Czufut-Kale” - interpretacja i analiza
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka porównawcza Hanki i Jagny
- Żydzi w społeczeństwie polskim - opracowanie tematu w odwołaniu do „Mendla Gdańskiego” Konopnickiej oraz innych utworów pozytywistycznych
- Frances Hodgson Burnett „Mała księżniczka” - charakterystyka Sary Crewe
- „Stajesz się zawsze odpowiedzialny za to, co oswoiłeś” - zinterpretuj te słowa i rozwiń temat odwołując się do utworu „Mały Książę”
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - opis wyspy. Czym była wyspa dla grupy przyjaciół?
- Lew Tołstoj „Anna Karenina” - problematyka, znaczenie powieści
- Sławomir Mrożek „Tango” - Artur w kręgu buntowników. Rodzaje buntu w literaturze - opracowanie
- „Kartoteka” Tadeusza Różewicza – antydramat i głos pokolenia
- Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” - charakterystyka bohaterów
- Frances Hodges Burnett „Mała księżniczka” - Co według Sary oznacza „być księżniczką”?
- Jerzy Broszkiewicz „Wielka, większa i największa” - charakterystyka głównych bohaterów powieści
- Gałczyński „Prośba o wyspy szczęśliwe” - interpretacja i analiza wiersza
- Władysław Broniewski „Krzyk ostateczny” - interpretacja i analiza utworu
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenc Molnar - sprawozdanie z bitwy na Placu Broni
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - Poganie w „Quo vadis” - opis, opracowanie
- Leon Wyczółkowski „Rycerz wśród kwiatów” - opis obrazu, interpretacja
- Twórczość Antoniego Czechowa i Mikołaja Gogola - portrety „ludzi małych”
- Powstanie i historia getta warszawskiego w oparciu o „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - obraz szlachty - opis, opracowanie zagadnienia
- Stanisław Lem „Bajki robotów” - „Uranowe uszy” - recenzja