Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - Poganie w „Quo vadis” - opis, opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Świat pogański został w „Quo vadis” przeciwstawiony chrześcijaństwu. Porównanie to podkreślało dysproporcje między tymi dwoma światami, nieprzystawalność jednych do drugich. Przede wszystkim w dziele została ukazana fascynacja postaciami i kulturą antycznego Rzymu: przepych, próżność, beztroska. Opisy okolicy, wznoszone wciąż nowe budowle to wyraz zachwytu Rzymian nad pięknem, niezwykła plastyczność zaułków, uliczek i rynku, panujący wszędzie ruch świadczył o energiczności jego mieszkańców oraz przybyszy, dla których najważniejsza była rozrywka. Obrazy uczt i rozgrywek mających miejsce w pałacach i ogrodach, a także ściągające tłumy widzów igrzyska są dowodem na to, że był to lud rozrywkowy, żądny sensacji i nie stroniący od plotek - również na temat swojego władcy, Cezara Nerona.
Bogactwo mieszkańców Rzymu zostało również zrelacjonowane w opisach wnętrz (m.in. domów Winicjusza, Petroniusza czy Aulusa), które zamieszkiwali: przestronne, jasne, wyłożone marmurami, z licznymi kolumnami i posągami bogów.
Wobec tego przepychu i rozpusty kontrastował pełen ekspresji obraz męczeństwa wyznawców Chrystusa. Nie tylko z resztą w kontekście zewnętrznego wizerunku (jasność pomieszczeń i barwne przestrzenie miasta w zderzeniu z nędznymi jego obrzeżami i katakumbami, gdzie spotykali się chrześcijanie, a także z brutalnością igrzysk, krwawymi opisami śmierci niewinnych ludzi), ale też postawy życiowej (rozpasanie i próżność wobec pokory i miłości do Boga). Rzymianie dbali o piękno zewnętrzne, lecz ich wnętrzom daleko było do piękna. Pogańska kategoria piękna, utożsamianego z dobrem okazuje się pustym frazesem, nic nie znaczącą kategorią filozoficzną, gdyż to piękno jest tylko przykrywką dla wewnętrznego zepsucia.
Podobne wypracowania do Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - Poganie w „Quo vadis” - opis, opracowanie
- Lew Tołstoj „Anna Karenina” - problematyka, znaczenie powieści
- Sławomir Mrożek „Tango” - Artur w kręgu buntowników. Rodzaje buntu w literaturze - opracowanie
- „Kartoteka” Tadeusza Różewicza – antydramat i głos pokolenia
- Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” - charakterystyka bohaterów
- Frances Hodges Burnett „Mała księżniczka” - Co według Sary oznacza „być księżniczką”?
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Droga nad przepaścią w Czufut-Kale” - interpretacja i analiza
- Jerzy Broszkiewicz „Wielka, większa i największa” - charakterystyka głównych bohaterów powieści
- Gałczyński „Prośba o wyspy szczęśliwe” - interpretacja i analiza wiersza
- Władysław Broniewski „Krzyk ostateczny” - interpretacja i analiza utworu
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenc Molnar - sprawozdanie z bitwy na Placu Broni
- Leon Wyczółkowski „Rycerz wśród kwiatów” - opis obrazu, interpretacja
- Twórczość Antoniego Czechowa i Mikołaja Gogola - portrety „ludzi małych”
- Powstanie i historia getta warszawskiego w oparciu o „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - obraz szlachty - opis, opracowanie zagadnienia
- Stanisław Lem „Bajki robotów” - „Uranowe uszy” - recenzja
- Maria Konopnicka „Rota” - interpretacja, analiza. Podmiot liryczny w wierszu Konopnickiej - opis
- Antoni Czechow - opowiadania. Problematyka opowiadań Czechowa
- Motyw miasta w literaturze - opracowanie
- Maria Konopnicka „Mendel Gdański” - charakterystyka zegarmistrza. Postawa zegarmistrza wobec Żydów
- Oda jako gatunek literacki. Cechy ody