Tadeusz Różewicz „Oblicze ojczyzny” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
O tym, że ojczyzna jest czymś więcej niż tylko skrawkiem ziemi wie niemal każdy. To miejsce pierwszych doświadczeń, które rzutują na dalsze życie człowieka, kształtują jego osobowość. Wyjątkowość tej przestrzeni polega na tym, iż na zawsze pozostaje ona w pamięci, pełna ciepłych barw i skojarzeń. Przyjrzyjmy się, jak maluje ją Tadeusz Różewicz w wierszu „Oblicze ojczyzny”.
Przedstawiając ojczyznę, poeta przyjął konwencję rozszerzającego się horyzontu (nie tylko geograficznego, ale także tego, który obejmuje ludzkie doświadczenia). Wychodzi od rzeczy małych, by poruszać się coraz dalej i zataczać szersze kręgi. Wizja rozpoczyna się od tej najbliższej – miejsca urodzenia. Z czasem staje się coraz większa. Nowe przestrzenie nabierają szczególnego znaczenia, stają się źródłem kolejnych życiowych doświadczeń. Człowiek wciąż zdobywa nową wiedzę – poznaje słowa, przyrodę, a także miłość i śmierć. Obraz, który roztacza podmiot liryczny podsumowany zostaje następującym wersem: „Ojczyzna się śmieje”. Jest to podkreślenie radosnego czasu dzieciństwa, wiążącego się z dorastaniem i poznawaniem świata.
W zakończeniu utworu pojawiają się słowa rozwiewające tę niezwykle optymistyczną wizję: „Na początku ojczyzna / Jest blisko / Na wyciągnięcie ręki / Dopiero później rośnie / Krwawi / Boli”. Wraz z upływem czasu i wzrostem świadomości jednostki, ojczyzna zaczyna zajmować inne miejsce w jej hierarchii wartości. Staje się nie tylko sielskim krajobrazem dzieciństwa, ale także obowiązkiem i odpowiedzialnością. Rozciąga swoje granice, jawi się jako bardziej abstrakcyjna, bardziej pojemna. Boli i krwawi, ponieważ nie jest już beztroskim miejscem i wymaga od człowieka aktywnego zaangażowania w jej obronę.
Wiersz składa się z siedmiu odmiennych strof o nieregularnym metrum. Nie występują w nim rymy, a język jest bardzo oszczędny. W utworze nie zostało użyte wiele środków stylistycznych. Mamy do czynienia głównie z epitetami: np. „kraj dzieciństwa” oraz metaforą: „ojczyzna się śmieje”.
Podmiot liryczny wiersza kreuje beztroską wizję ojczyzny, opartą na dziecięcym sentymencie. Okres ten jest fundamentalny, ponieważ kształtuje tożsamość każdego człowieka. Później ojczyzna zdaje się domagać zapłaty za okres dorastania, staje się obowiązkiem, pojęciem, którego trzeba bronić i o które trzeba dbać.
Podobne wypracowania do Tadeusz Różewicz „Oblicze ojczyzny” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Drewno” - interpretacja i analiza wiersza
- Obraz Polski w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego - narodziny niepodległości - opracuj temat
- „Przedwiośnie” i „Granica” - porównaj kreacje matek w obu powieściach
- Tadeusz Różewicz „Drzewo” - interpretacja i analiza wiersza
- „Przedwiośnie” i „Granica” - opisz motyw rewolucji w obu powieściach
- „Przedwiośnie” i „Granica” - ideowy sens zawarty w obu tytułach. Wyjaśnij i porównaj
- Charakterystyka porównawcza Wertera i Alberta - Goethe „Cierpienia młodego Wertera”
- Tadeusz Różewicz „Kartoteka” - opracowanie utworu
- Tadeusz Różewicz „Krzyczałem w nocy” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Matka odchodzi” - opracowanie tomu
- Tadeusz Różewicz „Ocalony” - charakterystyka i opis podmiotu lirycznego
- Tadeusz Różewicz „Ojciec” - interpreacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Powrót” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Syn marnotrawny (z obrazu Hieronima Boscha)” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Termopile polskie” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Unde malum” - interpretacja wraz z odpowiedzią Czesława Miłosza na wiersz Różewicza
- Tadeusz Różewicz „Walentynki (poemat z końca XX wieku)” - interpretacja i analiza wiersza
- Bohater romantyczny – zwycięzca czy moralny przegrany? Rozważ odwołując się do wybranych utworów epoki
- Czy „Dziady” A. Mickiewicza mogą podobać się współczesnemu czytelnikowi? Rozprawka
- Czy „Dziady” A. Mickiewicza lepiej czytać, czy wystawiać na scenie? Rozprawka