Zbigniew Herbert „Apollo i Marsjasz” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Apollo i Marsjasz” to kolejny z wierszy Zbigniewa Herberta, odwołujący się do tekstów kultury starożytnej, będący refleksją na temat dobrze znanego mitu. Znakomity poeta odwoływał się również do twórczości Wiliama Szekspira, w wierszu „Tren Fortynbrasa” czy stworzył własną postać - pana Cogito - bazującą na postaciach starożytnych filozofów.
„Apollo i Marsjasz” odnosi się do historii o pojedynku boga poezji i znakomitego śpiewaka z pół-człowiekiem pół-kozłem, utalentowanym Marsjaszem. Jak wiadomo z mitu, Marsjasz był także znakomitym artystą, uważał nawet, że w niczym nie ustępuje bogom. Dlatego zgodził się na pojedynek z Apollinem, mimo że wiedział, iż przegrany zostanie żywcem obdarty ze skóry. Oczywiście Marsjasz przegrał. Wiersz Zbigniewa Herberta rozpoczyna się w chwili, kiedy pojedynek został zakończony, zwycięzca ogłoszony, a Marsjaszowi wymierzono karę za zuchwalstwo.
„mocno przywiązany do drzewa
dokładnie odarty ze skóry
Marsjasz
krzyczy
zanim krzyk jego dojdzie
do jego wysokich uszu
wypoczywa w cieniu tego krzyku
wstrząsany dreszczem obrzydzenia
Apollo czyści swój instrument”.
Tylko pozornie - twierdzi Herbert - krzyk Marsjasza oparty jest „na jednej głosce A”. Poeta rozróżnia w nim różne tony, wyrażające pokłady bólu i emocji, prawdziwe cierpienie. Marsjaszowi współczuje przyroda - jego krzyk powoduje, że skamieniały słowik spada z gałęzi, liście drzewa, przy którym przywiązany jest artysta, posiwiały. W tym czasie Apollo wstrząsa się z obrzydzenia i z ironią myśli, że być może krzyk Marsjasza stanie się nową sztuką. Herbert określa bezlitosnego Apollina mianem „boga o nerwach z tworzyw sztucznych”. I tu jest właśnie najgłębszy sens wiersza - sztuka Apolla jest zbyt doskonała, plastikowa, nie wypływająca z przeżyć ani emocji ale bazująca na umiejętnościach i wirtuozerii. Natomiast Marsjasz to artysta wyrażający uczucia i przeżycia, szczery, emocjonalny i prawdziwy. Bez wątpienia, zdaniem Herberta, to Marsjasz jest rzeczywistym zwycięzcą pojedynku z boskim Apollinem.
Wiersz zbudowany jest z kilku zwrotek, nie posiada rymów. Podmiot liryczny typu pośredniego, nie ujawniający swojego zaangażowania, chłodny obserwator.
Podobne wypracowania do Zbigniew Herbert „Apollo i Marsjasz” - interpretacja i analiza wiersza
- Archetyp kobiety - kobieta w literaturze. Opracowanie, przykłady
- Wisława Szymborska „Na wieży Babel” - Wiersz Wisławy Szymborskiej „Na wieży Babel” uświadomił mi... - wypracowanie
- Opis sarny
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - tragizm człowieka złagrowanego. Opracowanie zagadnienia
- Flaubert „Pani Bovary” - opracowanie powieści
- Bolesław Prus „Placówka” - obraz wsi polskiej w II połowie XIX wieku. Opis
- Tragedia grecka - Edyp i Kreon - charakterystyka porównawcza
- Maria Dąbrowska „Marcin Kozera” - charakterystyka bohaterów
- Motto „Konrada Wallenroda” - Znaczenie motta w „Konradzie Wallenrodzie”. Opracowanie
- Twórczość Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej - miłość i śmierć w poezji
- Legenda o Wandzie i Niemcu - streszczenie
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - prawda historyczna i fikcja literacka w powieści
- Mój idol - opis - Hannah Montana
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - Podróż niejedno ma imię - rozprawka
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - problematyka utworu
- Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” - Motyw miłości w „Konradzie Wallenrodzie”. Opracowanie
- C.S. Lewis „Listy starego diabła do młodego” - opis wybranych sposobów kuszenia człowieka w książce
- Samuel Beckett „Czekając na Godota” - problematyka sztuki
- Michaił Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- List do Jesieni