Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Młodzieżowe ruchy religijne - czym są? Definicja, opis, przykłady

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!

Na gruncie współczesnego chrześcijaństwa, a głównie katolicyzmu, istnieje wiele rozmaitych ruchów, wspólnot, „komun”, organizacji, grup dyskusyjnych, stowarzyszeń. Niektóre z nich mają stosunkowo niewielki zasięg oddziaływania, ograniczający się do jakiegoś środowiska, regionu kraju. Są też i takie, które osiągnęły zasięg międzynarodowy. 

Ruchy młodzieży zainicjowane poza „oficjalnym Kościołem”, to swego rodzaju propozycja poszukiwania dróg  pogłębiającego się kryzysu hierarchii wartości duchowych współczesnego społeczeństwa. Na fali różnorodnych buntów ubiegłego stulecia pojawiło się wiele ruchów, które miały być próbą zwrócenia młodzieży w kierunku Kościoła i odnowy życia religijnego oraz społecznego.

„Ekipy Notre-Dame” („Ugrupowania Najświętszej Maryi Panny” lub „ruch par małżeńskich”) to ruch zapoczątkowany w międzywojennej Francji. W swych założeniach ruch dążył do odkrycia w miłości małżeńskiej treści chrześcijańskich.

„Opera di Maria” („Dzieło Maryi”) zainicjowany został u schyłku II wojny światowej na północy Włoch. Duchową inspiratorką ruchu stał się Klara Lubich, która stanęła na czele kilkunastu dziewcząt w wieku 15-25 lat, które w bombardowaniu straciły najbliższych. W wyniku przeżyć dziewczęta skierowały swą uwagę na rzeczy wieczne. Zajęły się pomocą i opieką dotkniętym wojną.

Młodzieżowy ruch „Lud Jezusa” powstał w USA i był swoistą działalnością apostolską młodzieży - walka z narkomania i innymi nałogami szerzącymi się wśród młodzieży. Zainteresował młodzież religią, zwłaszcza liturgią i Biblią.

Bardzo nowatorskim ruchem na gruncie polskim okazał się „ruch Światło-Życie”, czyli „Oaza”. Założycielem ruchu był ks. Franciszek Blachnicki. To jeden z ruchów odnowy w Kościele katolickim. Początkowo oazy były rekolekcjami przeżyciowymi dla ministrantów, później przekształciły się w ruchy reformatorskie. Stał się systemem wychowawczym opartym na Piśmie Świętym i Liturgii, a skoncentrowanym wokół haseł: „Światło-Życie”, „Nowy Człowiek”, „Nowa Wspólnota”, „Nowa Kultura”. Ruch ten to dobrze zorganizowany i kompleksowy front walki o antylaickie wychowanie młodzieży.  

Podobne wypracowania