Adam Asnyk „Ulewa” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Cykl poezji tatrzańskiej Adama Asnyka zaliczany jest przez krytyków literackich i miłośników gór do najwybitniejszych utworów o tematyce górskiej. Sam poeta był zapalonym miłośnikiem Tatr i turystyki górskiej i wielokrotnie bywał w Tatrach. Był wielbicielem Zakopanego i przyjacielem wybitnego przewodnika tatrzańskiego Macieja Sieczki.
To właśnie w górach, podczas wycieczki na Giewont, Asnyk poznał swoją przyszłą żonę Zofię Kaczorowską. W liście do ojca datowanym na 1874 roku poeta pisze: „Góry i morze to jedyne uniwersalne lekarstwo na wszystkie ludzkie dolegliwości, tam oddychając świeżym, wonnym powietrzem, pojąc się widokiem wiecznie świeżej a wzniosłej natury można zapomnieć o cierpieniach i troskach”.
Utwór „Ulewa” powstał w lipcu 1879 roku. Poeta opisuje w nim gwałtowną, letnią ulewę w górach. Badacze zwracają uwagę, że wiersz był na swoje czasy bardzo nowatorski, ponieważ wprowadzał do języka poezji motywy astronomiczne i atmosferyczne:
„Nie widać nic - błękitów tło
I całe widnokręgi
Zasnute w cień, zalane mgłą,
Porznięte w deszczu pręgi.”
Poeta oddaje urodę i zarazem grozę ulewnego deszczu za pomocą wielu środków stylistycznych. Uwagę przyciągają przede wszystkim onomatopeje i wyraz dźwiękonaśladowcze. Przykładem mogą być wersy „I siecze deszcz, i świszczę wiatr…”, w których nagromadzenie głosek szeleszczących kojarzy się w wichrem i padającym deszczem. Poeta odmalowuje krajobraz deszczowych Tatr także poprzez stosowanie licznych epitetów opisujących kolory. W wierszu pojawiają się barwy granitu, błękitu, ołowiu. Rytm utworu tworzą powtórzenia oraz rymy naprzemienne:
„I siecze deszcz, i świszczę wiatr,
Głośniej się potok gniewa,
Na szczytach Tatr, w dolinach Tatr
Mrok szary i ulewa.”
Podobne wypracowania do Adam Asnyk „Ulewa” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Reduta Ordona” - opis przeżyć uczestnika wydarzeń
- Henryk Sienkiewicz „Latarnik” - opis przeżyć wewnętrznych Skawińskiego
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - opis przeżyć wewnętrznych Balladyny
- Homer „Odyseja” - opis przeżyć wewnętrznych Odyseusza
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - czas i miejsce akcji utworu. Opracowanie
- Motyw patriotyzmu - patriotyzm bohaterów literackich - pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne
- Adam Asnyk „Miejcie nadzieje” - interpretacja i analiza wiersza
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - recenzja utworu
- Adam Asnyk „Nad głębiami” - opracowanie cyklu sonetów
- Adam Asnyk „Nad głębiami” - Sonet XIII - interpretacja i analiza wiersza
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - bohaterowie. Charakterystyka
- Czy roboty zastąpią człowieka? - rozprawka
- Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole” - opowiadanie z dialogiem z Aurelią Jedwabińską o kłamstwie
- Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole” - gdyby Aurelia zapukała do moich drzwi... - opowiadanie z dialogiem
- Komputer - wróg czy przyjaciel człowieka? - rozprawka
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Najpiękniejszy sen” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Ofelia” - interpretacja i analiza wiersza
- Notatka prasowa - napisz notatkę prasową
- Rycerz średniowieczny a rycerz antyczny - porównanie postaw i wartości
- Horacy „Do Leukonoe” - interpretacja i analiza wiersza