Opis obrazu stworzenia świata zaprezentowany w mitologii
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Stworzenie Ziemi w mitologii greckiej odbywało się w bardzo burzliwy sposób. Starożytni Grecy poświęcili mniej miejsca opisom rozwijającej się natury, mnóstwo zaś - walkom o panowanie nad dopiero co ukształtowaną ziemią.
Świat powstał z Chaosu. Z owego bezładu wyłoniły się dwa bóstwa symbolizujące Niebo i Ziemię – byli to Uranos i Gaja. Kolejno zaczęły pojawiać się noc i dzień, rzeki, pagórki i rośliny. Ze związku pierwszych bóstw narodzili się cyklopi, tytani oraz sturęcy. Jednak Uranos, który obawiał się możliwości utraty władzy nad światem, strącił potomstwo do Tartaru, krainy umarłych.
Gaja nie mogła pogodzić się z tak okrutnym traktowaniem swoich dzieci. Namówiła więc jednego z synów, Kronosa, który jeszcze nie stracił wolności, do zemsty na okrutnym ojcu. Bóg bez wahania zranił Uranosa i sam objął panowanie. Z krwi Uranosa powstały Erynie – boginie zemsty.
Tymczasem świat wciąż się rozwijał - powstawały nowe gatunki flory i fauny. Kronos, który objął rządy wraz z Reją, nie należał do władców najłaskawszych. Był tak samo podejrzliwy, jak jego ojciec, toteż każde dziecko, które urodziła mu żona, natychmiast połykał. Reja - czuła na krzywdę swojego potomstwa - zbuntowała się i przy kolejnym porodzie podała mężowi nie syna, ale kamień owinięty w pieluszki.
Kronos niczego nie podejrzewał, a ukryty Zeus (to on był owym uratowanym niemowlęciem) rósł na silnego przywódcę. Gdy był już na tyle duży, aby walczyć, wyzwolił swoje rodzeństwo z żołądka ojca i rozpoczął trwającą dziesięć lat walkę o panowanie. Ziemia drżała w posadach, jednak koniec końców ród bogów wygrał, a na tronie zasiadł Zeus. Musiał on jednak stoczyć jeszcze walkę z gigantami. Wyszedł z niej zwycięsko. Najgroźniejszy z gigantów - Tyfon - został przywalony Etną. Wybuchy lawy interpretuje się do dziś jako oznaki jego gniewu i chęci wyswobodzenia się z wiecznego więzienia.
Za czasów Kronosa na ziemi panował szczęśliwy dla ludzi wiek złoty. Zwycięstwo Zeusa rozpoczęło nowy etap w rozwoju ludzkości, który nazwano srebrnym. Po nim nastąpił brązowy, a dalej - trwający po dziś dzień - wiek żelazny.
Podobne wypracowania do Opis obrazu stworzenia świata zaprezentowany w mitologii
- Mit o Dedalu i Ikarze - charakterystyka porównawcza Dedala i Ikara
- Motyw konfliktu pokoleń na przykładzie mitu o Dedalu i Ikarze
- Mit o Dedalu i Ikarze w literaturze i malarstwie
- Mit o Syzyfie - charakterystyka Syzyfa
- Mit o Syzyfie - motyw sprawiedliwości w Micie o Syzyfie - opracowanie
- Los Syzyfa jako metaforyczne odbicie losów ludzkich
- Wykorzystanie pojęcia „syzyfowa praca” w literaturze różnych epok - opracowanie
- Motyw arkadii - Motyw arkadii w micie o powstaniu świata i w innych utworach. Opracowanie
- Mit o powstaniu świata - Motyw buntu w micie o powstaniu świata - opracowanie
- Porównanie wizji stworzenia świata zawartej w Biblii oraz mitologii
- Mit o czterech wiekach ludzkości - Motyw arkadii - opracowanie
- Początek świata według metafory Owidiusza ukazanej w utworze „Metamorfozy”
- Opis obrazu stworzenia świata zaprezentowany w mitach o czterech wiekach ludzkości. Porównanie wizji Owidiusza i mitologicznej
- Mit o czterech wiekach ludzkości - geneza zła według Mitu o czterech wiekach ludzkości
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - Motyw marności w „Hymnie o Miłości” - opracowanie
- Rodzaje cierpienia w literaturze - opracowanie
- „Apokalipsa” św. Jana - symbolika zawarta w „Apokalipsie” i jej znaczenie. Opracowanie
- Apokalipsa św. Jana - Motyw zagłady w „Apokalipsie” św. Jana. Opracowanie
- Ponadczasowość „Hymnu o Miłości” św. Pawła
- Cechy gatunkowe hymnu zawarte w utworze św. Pawła „Hymn o Miłości”