Początek świata według metafory Owidiusza ukazanej w utworze „Metamorfozy”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Początek świata według Owidiusza przypomina ten opisany w mitologii, jednak dostrzec możemy kilka znaczących różnic.
Na samym początku panował Chaos. Nic nie było ukształtowane - jak pisze Owidiusz, rozpościerał się dookoła „ogrom bezkształtny, bezwładny”. Przeciwstawne siły walczyły ze sobą: „zimno z gorącem”, „suchość z wilgocią”, „miękkość z twardością”, „lekkość z ciężkością” i nic nie pozostawało w takim kształcie, jaki obecnie znamy.
Następnie jakaś bliżej nieokreślona siła, nazywana po prostu „boską”, rozwiązała chaos, rozdzielając poszczególne pierwiastki i nadała kształt rzeczom. W ten sposób powstały niebo, ziemia oraz wody. Owidiusz opisuje to zjawisko jako naturalny, logiczny proces. Mówi, iż powietrze z racji swojej lekkości zajęło miejsce u góry, ziemia natomiast, jako bardziej zwięzła i spoista, osiadła na dole.
Następnie owa boska moc (Owidiusz nie identyfikuje jej z żadnym konkretnym bogiem, jak ma to miejsce w mitologii, gdzie Uranos, czyli Niebo i Gaja, czyli Ziemia stają się rodzicami wszystkich innych bóstw) formuje ziemię w koło (starożytni Grecy nie wiedzieli jeszcze, że Ziemia jest kulista), każe rozlać się rzekom, rozmieszcza pagórki i pola, ustawia skały i jeziora. Tworzy się flora.
Szczególnie celna jest uwaga dotycząca stref klimatycznych. Owidiusz pisze o „pięciu pasach”, na które podzielona jest Ziemia. Tak wyznaczoną środkową strefę „skwar wyludnił, dwie w śniegu spoczęły”, natomiast „dwie zimna i ciepła równy podział wzięły”. Wspomina więc pisarz o regionie równikowym, dwóch podbiegunowych oraz dwóch umiarkowanych.
Następnie opowiada nam poeta o zjawiskach atmosferycznych występujących na ziemi. Są to przede wszystkim chmury, błyskawice i wiatry. Tym ostatnim poświęca więcej miejsca i – personifikując - nazywa braćmi. Charakteryzuje je pokrótce oraz wskazuje miejsca ich występowania. Wiatr wschodni to Eur, wiejący w Persji i „w państwie Nabata”, Zefir obejmuje Zachód, Boreasz dmie na Północy w „kraju Scytów”, Auster natomiast, przynoszący obfity deszcz, panuje w południowych partiach globu.
Kiedy wszystko nabierało już konkretnego wyglądu, moc boska rozświetliła niebo gwiazdami, a ziemię i powietrze zapełniła różnymi rodzajami zwierząt i ptaków. Następnie powstał człowiek. Według Owidiusza ulepił go „syn Japeta”, a więc Prometeusz. W tym względzie wersja poety zbieżna jest z mitologiczną. Człowiek jest najdoskonalszą z dotychczas stworzonych istot, ma świadomość i wyprostowaną postawę w tym celu, by patrzeć w niebo, a więc metaforycznie – nie skupiać się wyłącznie na instynktach i odruchach (jak zwierzęta), ale tworzyć abstrakcyjne wartości, kierować się moralnością i wyższymi uczuciami.
Czytając o stworzeniu świata, wraz z Owidiuszem towarzyszymy kolejnym etapom, w których bezkształtna bryła staje się Ziemią zaludnioną przez różnorodne istoty. Opis tego procesu ma wiele wspólnego z traktatem geograficznym. Mimo iż napisany został stricte literackim językiem, zawiera mnóstwo szczegółów dotyczących funkcjonowania natury i przyrody. Pojawiają się logiczne wnioski, wypływające z doświadczeń i obserwacji. Jednak ta „paranaukowość” miesza się cały czas z typową dla starożytnych Greków personifikacją.
Ciekawa jest także teoria dotycząca istniejących w Chaosie sprzecznych sił, z których wykształcił się świat. Idea ta jest zbieżna z myśleniem Platona, a następnie Hegla i z jego słynną metodą dialektyczną, w której teza razem z jej zaprzeczeniem dają syntezę, czyli - nową jakość.
Owidiuszowska wersja stworzenia świat stanowi alternatywę wobec tej mitologicznej, lecz - podobnie jak ta druga - fascynuje i zaciekawia.
Podobne wypracowania do Początek świata według metafory Owidiusza ukazanej w utworze „Metamorfozy”
- Mit o Dedalu i Ikarze w literaturze i malarstwie
- Mit o Syzyfie - charakterystyka Syzyfa
- Mit o Syzyfie - motyw sprawiedliwości w Micie o Syzyfie - opracowanie
- Los Syzyfa jako metaforyczne odbicie losów ludzkich
- Wykorzystanie pojęcia „syzyfowa praca” w literaturze różnych epok - opracowanie
- Motyw arkadii - Motyw arkadii w micie o powstaniu świata i w innych utworach. Opracowanie
- Mit o powstaniu świata - Motyw buntu w micie o powstaniu świata - opracowanie
- Porównanie wizji stworzenia świata zawartej w Biblii oraz mitologii
- Opis obrazu stworzenia świata zaprezentowany w mitologii
- Mit o czterech wiekach ludzkości - Motyw arkadii - opracowanie
- Opis obrazu stworzenia świata zaprezentowany w mitach o czterech wiekach ludzkości. Porównanie wizji Owidiusza i mitologicznej
- Mit o czterech wiekach ludzkości - geneza zła według Mitu o czterech wiekach ludzkości
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - Motyw marności w „Hymnie o Miłości” - opracowanie
- Rodzaje cierpienia w literaturze - opracowanie
- „Apokalipsa” św. Jana - symbolika zawarta w „Apokalipsie” i jej znaczenie. Opracowanie
- Apokalipsa św. Jana - Motyw zagłady w „Apokalipsie” św. Jana. Opracowanie
- Ponadczasowość „Hymnu o Miłości” św. Pawła
- Cechy gatunkowe hymnu zawarte w utworze św. Pawła „Hymn o Miłości”
- Homer „Iliada” - Motyw pojedynku na przykładzie walki Achillesa i Hektora - opracowanie
- Spotkanie wrogów - Obraz spotkania wrogów w „Iliadzie” Homera. Opis