Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - problematyka utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Problematyka IV części „Dziadów” Adama Mickiewicza skoncentrowana jest przede wszystkim na miłości. Ta część dramatu jest de facto wielkim monologiem Gustawa na temat miłości romantycznej. Jego postawie przeciwstawiona została postawa Księdza – oświeceniowego racjonalisty i stoika.
Gustaw pozwolił swej wielkiej miłości rządzić własnym życiem. Zaczytany w romansach („Nowa Heloiza” Rousseau i „Cierpienia młodego Wertera” Goethego), bohater przez całe życie pragnął dotrzeć do ideału, który okazał się – koniec końców – fikcyjny. Gustaw poszukiwał miłości idealnej, boskiej kochanki, lecz rzeczywistość przyniosła mu tylko rozczarowanie. Zagubiony w sferze marzeń, nie potrafił poradzić sobie z realiami otaczającego go świata, jego ukochaną wydano za mąż za innego mężczyznę, natomiast bohater popadł w obłęd. Ostatecznym ciosem był dla niego widok ukochanej z mężem: nie mogąc sobie poradzić z ogromem swej miłości, Gustaw popełnił samobójstwo. Jako widmo został skazany na błąkanie się po ziemi, lecz w dalszym ciągu posiadał wiarę w miłość – według niego miał zostać połączony z ukochaną po jej śmieci.
Mickiewicz nie podaje nam jasnego wyjaśnienia odnośnie powodu śmierci Gustawa. Być może była to wina panujących stosunków społecznych, nie pozwalających mu na małżeństwo z ukochaną, może to ona złamała jego serce, godząc się na ślub z innym. Może to wpływ przeczytanych książek popchnął bohatera do strasznego czynu, a może to po prostu jego własne ogniste emocje poniosły tutaj winę. Gustaw analizuje swą przeszłość, starając się dotrzeć do prawdy. Ponadto przestrzega innych przed podjęciem jego drogi życiowej.
Konfrontując postać widma z postacią Księdza, autor przedstawia spór „czucia” i „rozumu”. Jednak nie jest ów spór całkowicie jednoznaczny. Obaj są skrajnymi przedstawicielami dwóch przeciwstawnych światopoglądów, lecz można zauważyć, że Gustaw gardzi już romansami, a Ksiądz po uświadomieniu sobie, że jego gość jest upiorem, przyznaje, iż istnieje na świecie coś więcej, aniżeli tylko elementy doświadczalne empirycznie i rozumowo.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - problematyka utworu
- Czy książka Arkady'ego Fiedlera „Dywizjon 303” powinna należeć do kanonu lektur szkolnych? - rozprawka
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - opracowanie utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - bohaterowie historyczni, fikcyjni, fantastyczni. Charakterystyka
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena I - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena I - bohaterowie. Opis bohaterów i ich sytuacji
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VII (Salon warszawski) - bohaterowie, społeczeństwo polskie. Opis
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VII - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VIII - opracowanie, interpretacja
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - geneza utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - opracowanie utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - charakterystyka Księdza
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - opracowanie powieści
- Świat fantastyczny w III cz. „Dziadów” - znaczenie i rola świata fantastycznego. Opracowanie
- Świat fantastyczny w „Makbecie” - znaczenie i rola świata fantastycznego. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - „Droga do Rosji” - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - historia Rollisona - streszczenie, opis
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Rollison - charakterystyka postaci
- Johann Wolfgang von Goethe „Faust” - opracowanie utworu
- Johann Wolfgang von Goethe „Faust” - problematyka utworu
- Esej o przyjaźni - przykładowy esej