Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Steven Spielberg „Lista Schindlera” - recenzja filmu

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!

„Lista Schindlera” Stevena Spielberga została nakręcona w roku 1993. Film natychmiastowo wzbudził wielkie poruszenie w świecie filmu; później zdobył siedem Oscarów i dwanaście nominacji do tej nagrody. 

Akcja filmu, który powstał na podstawie książki Thomasa Keneally’ego osadzona jest w rzeczywistości II wojny światowej, a dokładniej okupowanej przez nazistów Polski. „Lista Schindlera” jest historią dramatu polskiej ludności żydowskiej oraz ludzi zaplątanych w tę brutalną rzeczywistość. Głównymi bohaterami filmu jest Oskar Schindler (w tej roli Liam Neeson) - właściciel fabryki narzędzi, która zatrudnia Żydów jako tanią siłę roboczą. Schindler przechodzi swoistą metamorfozę wewnętrzną, decydując się zrobić wszystko, by uratować życie swoich pracowników. Dzięki niemu udaje się przeżyć 1100 Żydom. 

Film Spielberga jest bardzo ciekawie zrealizowany. W większości czarno-biały (tylko początkowa i końcowa scena ukazane zostały w kolorze), posiada nieliczne kolorowe elementy. Zastosowanie tego zabiegu kładzie nacisk na poszczególne przedmioty oraz sprawia, że całość filmu nabiera ciekawego znaczenia artystycznego. Ukazane w nim zdarzenia porażają swym dramatyzmem, choć ich obraz wydaje się dość obiektywny i chłodny. 

Niezwykłe zdjęcia autorstwa Janusza Kamińskiego z całą pewnością są wielkim plusem. Również muzyka Johna Williamsa idealnie wpasowuje się w atmosferę ukazywanych w filmie zdarzeń, podkreślając odpowiednio jego klimat. Choć początkowo nie wróżono „Liście Schindlera” możliwości zaistnienia w świecie filmowym, jego recepcja okazała się całkowitym sukcesem, który przyniósł Spielbergowi wielką sławę. 

„Lista Schindlera” to film poruszający i wycelowany prosto w emocjonalną stronę jego odbiorców. Jest on opowieścią o ludzkich dramatach, o przemianach wewnętrznych oraz o niemożliwości takich przemian. Z całą pewnością jest on jednym z największych dzieł w historii kinematografii. 

Podobne wypracowania