Która nauka moralna zawarta w „Dziadach” cz. II wydaje ci się najważniejsza? Rozprawka
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
II część „Dziadów” Adama Mickiewicza przekazuje w swojej treści wiele pożytecznych nauk i przestróg. Przedstawiony przez poetę korowód zjaw to swoista panorama postaw życiowych, prowadzących do pośmiertnego cierpienia. Myślę, że najważniejszą zawartą w tej części utworu nauką jest nauka wypływająca z historii Złego Pana. W mojej pracy zamierzam podjąć próbę wyjaśnienia mego wyboru.
Spośród wszystkich obecnych podczas obrzędu Dziadów zjaw tylko Zły Pan nie budzi współczucia ani poczucia zjednoczenia. Zarówno małe dzieci, jak i piękna młoda panna zgrzeszyli w życiu głównie nieświadomością – dlatego po śmierci muszą cierpieć, by móc w końcu znaleźć się w niebie. Tylko Zły Pan nie ma takiej możliwości – nawet modły zgromadzonych przy obrzędzie ludzi nie mogą już wyjednać dla niego odkupienia. Pan cierpi wieczny głód i pragnienie, lecz składane przez wieśniaków ofiary zostają momentalnie zjedzone przez chmarę drapieżnego ptactwa. Ptaki te symbolizują ludzi, których Pan ukrzywdził za swego życia. Przykładem jest Kruk – zatłuczony na śmierć za kradzież kilku jabłek z sadu Pana oraz Sowa, która wraz z maleńkim dzieckiem zamarzła na drodze, gdy ten wyrzucił ją z dworu w wigilijny wieczór.
Widmo Pana skazane jest na wieczne błąkanie się po świecie, ponieważ nie jest mu dane dostąpić odkupienia. Tylko „bycie człowiekiem” jest gwarantem zbawienia. Po śmierci Pana jego towarzyszami stają się tylko widma, którym kiedyś zadał cierpienie, oraz ich niezmienna mantra: „Hej sowy, puchacze, kruki, / Szarpajmy jadło na sztuki / A kiedy jadła nie stanie szarpajmy ciało na sztuki / Niech gołe świecą kości”. Uważam, że kara Pana – choć niezwykle surowa – odpowiada zbrodniom, którym się dopuścił. Jego historia posiada najbardziej znaczący przekaz i najbardziej istotną naukę moralną.
Podobne wypracowania do Która nauka moralna zawarta w „Dziadach” cz. II wydaje ci się najważniejsza? Rozprawka
- Peter Weir „Stowarzyszenie umarłych poetów” – recenzja filmu
- Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole” - recenzja książki
- Steven Spielberg „Lista Schindlera” - recenzja filmu
- Literatura uczy, bawi, wychowuje - rozprawka. Odwołaj się do przykładów z literatury
- Rola rodziny w życiu człowieka - czy rodzina jest istotną wartością? Rozprawka
- Książka czy film? - rozprawka
- Czy w rodzinie potrzeby jest autorytet? - rozprawka
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - śmieszy czy przeraża? Rozprawka
- Jerzy Hoffman „Potop” – recenzja filmu
- Jerzy Hoffman „Ogniem i mieczem” - recenzja filmu
- Wakacje - strata czy zysk? Czy wakacje są potrzebne? - rozprawka
- „Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” - rozprawka na podstawie „Małego Księcia” A. de Saint-Exupery’ego
- Czy grupa ma wpływa na naszą osobowość? - rozprawka
- Czy w pewnych sytuacjach należy buntować się przeciwko władzy? - rozprawka
- Rola przyrody w życiu człowieka - „Świat pozbawiony piękna ogrodów byłby uboższy” - rozprawka
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - Pankracy jako bohater tragiczny. Opracowanie
- „Chłopi” jako powieść realistyczna - realizm w „Chłopach” - Władysław Reymont „Chłopi”
- Człowiek - to brzmi dumnie - czy rzeczywiście? Rozprawka
- Czy dobrze jest mieć przyjaciela? Rozprawka
- Rozterki Raskolnikowa - omów temat na podstawie „Zbrodni i kary”