„Stajesz się zawsze odpowiedzialny za to, co oswoiłeś” - zinterpretuj te słowa i rozwiń temat odwołując się do utworu „Mały Książę”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Spotkanie z Lisem było bardzo ważną przygodą dla Małego Księcia. To Lis powiedział mu: „(...) stajesz się zawsze odpowiedzialny za to, co oswoiłeś”, dzięki niemu też zrozumiał, dlaczego jego Róża jest wyjątkowa. Chłopiec wyruszył w podróż, opuszczając swoją mała planetę, głównie dlatego, że zmęczyło go towarzystwo Róży. Jej ciągłe kaprysy i niezadowolenie sprawiły, że pragnął poznać przyjaciół.
Podróż na inne planety okazała się bardzo kształcąca. Naiwny i ciekawy chłopiec poznał wiele różnych postaci, w każdej szukał przyjaciela, ale przekonał się, że to nie łatwe zadanie. Dorośli ludzie na ogół mają ważniejsze zajęcia. Król zajmuje się rządzeniem i wydawaniem rozkazów, choć jego planeta również nie była duża i zamieszkiwał ją sam. Bankier cały czas liczył, mnożył i dodawał gwiazdy, Geograf spisywał księgi i sprawdzał moralność ich autorów. Wszystkich łączyło to, że byli bardzo zajęci i nie mieli zbyt wiele czasu dla małego chłopca, który zadawał wiele pytań.
Przyjaciela odnalazł Mały Książę dopiero w Lisie, ale i to nie było łatwe. Chłopiec, który cały czas mieszkał samotnie na swojej małej planecie, nie wiedział zbyt wiele o przyjaźni. Lis zaproponował mu, by go oswoił i wyjaśnił, co to oznacza: „(...) Do tej pory jesteś dla mnie tylko małym chłopcem podobnym do stu tysięcy innych małych chłopców. I nie jesteś mi do niczego potrzebny. Jestem dla ciebie po prostu lisem podobnym do stu tysięcy innych lisów. Ale jeżeli mnie oswoisz, staniemy się sobie potrzebni. Wtedy będziesz dla mnie jedynym na świecie i ja będę dla ciebie jedynym na całym świecie”. Lis nauczył też chłopca, jak należy to zrobić. Kazał mu przychodzić każdego dnia, zawsze o tej samej godzinie i siadać obok niego, za każdym razem nieco bliżej. Słowa nie były potrzebne, wystarczyła sama obecność. Mały Książę, który chciał zwiedzić całą planetę, obawiał się, że nie będzie miał tyle czasu. Lis wyjaśnił mu jednak, że czas jest konieczny, by kogoś poznać i stworzyć więź.
Tak zrodziła się przyjaźń między Małym Księciem i Lisem. Niestety rozstanie było nieuniknione. Mimo że obaj przyjaciele byli smutni z tego powodu, wiedzieli, że wiele skorzystali na tej przyjaźni. Od Lisa Mały Książę dowiedział się bardzo ważnej rzeczy, mianowicie, że człowiek jest odpowiedzialny za tego, kogo oswoi. A on oswoił Różę. Dzięki przyjaźni z Lisem lepiej zrozumiał to, co łączyło go z Różą. Jej kaprysy, ciągłe wymagania, żądania klosza, podlewania, wszystkie jej przechwałki sprawiły, że między nimi powstała się więź. Mały Książę poświecił jej wiele czasu i czuł, że jest komuś potrzebny. Oswoił różę, a ona oswoiła jego.
Dzięki tej przygodzie Mały Książę inaczej spojrzał na wszystkie róże. Zanim poznał Lisa, był zaskoczony widząc ogród pełen kwiatów. Jego Różą zapewniała, że jest jedynym okazem swego gatunku, że jest wyjątkowa i niepowtarzalna, tymczasem on zobaczył, że Ziemia jest pełna takich kwiatów. Widok ten sprawił mu przykrość, czuł się oszukany. Jednak słowa Lisa pozwoliły mu inaczej spojrzeć na róże na Ziemi. Te kwiaty nie były oswojone, wszystkie były więc takie same, jego Róża miała rację, że jest szczególna i niepowtarzalna, bo dla niego taka właśnie była. To pomogło chłopcu podjąć decyzję o powrocie na swoją planetę. Zrozumiał, że jest odpowiedzialny za Różę, którą zostawił samą, nieosłoniętą kloszem. Wiedział, że jest jej potrzebny i nie może pozwolić, by stała się jej krzywda. To dlatego tak bardzo mu zależało na kagańcu dla owieczki.
Podobne wypracowania do „Stajesz się zawsze odpowiedzialny za to, co oswoiłeś” - zinterpretuj te słowa i rozwiń temat odwołując się do utworu „Mały Książę”
- Jan Kochanowski „Czego chcesz od nas Panie”, Julian Tuwim „Rzecz Czarnoleska” - analiza porównawcza wierszy. Odwołania do klasycyzmu
- Modernistyczny wyraz cyklu sonetów - Jan Kasprowicz „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” - impresjonizm, symbolizm
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - jak Tomek został piratem i pojawił się na własnym pogrzebie
- Czesław Miłosz „Dolina Issy” - problematyka utworu
- Jarosław Iwaszkiewicz „Sława i chwała” - charakterystyka bohaterów
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - charakterystyka Hrabiego
- Wizerunek matki w literaturze - opracowanie zagadnienia na wybranych przykładach
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka porównawcza Hanki i Jagny
- Żydzi w społeczeństwie polskim - opracowanie tematu w odwołaniu do „Mendla Gdańskiego” Konopnickiej oraz innych utworów pozytywistycznych
- Frances Hodgson Burnett „Mała księżniczka” - charakterystyka Sary Crewe
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - opis wyspy. Czym była wyspa dla grupy przyjaciół?
- Lew Tołstoj „Anna Karenina” - problematyka, znaczenie powieści
- Sławomir Mrożek „Tango” - Artur w kręgu buntowników. Rodzaje buntu w literaturze - opracowanie
- „Kartoteka” Tadeusza Różewicza – antydramat i głos pokolenia
- Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” - charakterystyka bohaterów
- Frances Hodges Burnett „Mała księżniczka” - Co według Sary oznacza „być księżniczką”?
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Droga nad przepaścią w Czufut-Kale” - interpretacja i analiza
- Jerzy Broszkiewicz „Wielka, większa i największa” - charakterystyka głównych bohaterów powieści
- Gałczyński „Prośba o wyspy szczęśliwe” - interpretacja i analiza wiersza
- Władysław Broniewski „Krzyk ostateczny” - interpretacja i analiza utworu