Jan Kochanowski „Tren III” - opracowanie, interpretacja, analiza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Treny” to cykl dziewiętnastu utworów, które Jan Kochanowski napisał po śmierci swojej córki, Urszulki. Poeta próbuje w nich uciszyć swój żal po tej wielkiej i bolesnej stracie. Przyjrzyjmy się teraz trzeciemu utworowi tego zbioru.
Utwór rozpoczyna się apostrofą do zmarłej dziewczynki. Jest to zwrot pełen żalu i cierpienia. Ojciec nie może pogodzić się z jej śmiercią, ma pełną świadomość tego, że odszedł ktoś bardzo wyjątkowy i niepowtarzalny: „Z ranym rozumem twoim, z pięknymi przymioty,/ Z których się już znaczyły twoje przyszłe cnoty./ O słowa, o zabawo, o wdzięczne ukłony,/ Jakożem ja dziś po was wielce zasmęcony” – tymi słowami podmiot liryczny podkreśla pozytywne cechy zmarłej dziewczynki.
Następnie w świadomości ja mówiącego pojawia się pogodzenie z zaistniałą sytuacją. Rodzi się poczucie, że Urszulka nie wróci już na ziemię. Jedyne, co można zrobić, to udać się jej śladem i liczyć na spotkanie po drugiej stronie. Śmierć jest nieodwracalna, ale istnieje także nadzieja na połączenie w przyszłości.
Wiersz składa się z czternastu wersów pisanych trzynastozgłoskowcem. Pojawiają się rymy parzyste, żeńskie. Warstwa stylistyczna opiera się głównie na epitetach i zdrobnieniach. Funkcją tych pierwszych jest dokładne obrazowanie kontrastu między radosną postacią Urszulki a wielkim cierpieniem zmartwionego ojca. Zdrobnienia podkreślają wielką miłość, jaką darzona była córeczka Jana Kochanowskiego.
Wybitny poeta polskiego renesansu widział w zmarłej Urszulce kogoś wyjątkowego. Ten tren jawi się jako cierpienie po utracie nie tylko córki, ale także wspaniałej spadkobierczyni, kontynuatorki jego talentu. Jak sam pisze, dostrzegał w niej kiełkujące umiejętności, które jednak zostały tak prędko i gwałtownie uciszone.
Podobne wypracowania do Jan Kochanowski „Tren III” - opracowanie, interpretacja, analiza
- Gabriela Zapolska „Moralności Pani Dulskiej” - tragizm i komizm
- Tragizm bohaterów Szekspira - Makbet, Lady Makbet - charakterystyka
- Jan Kochanowski „O miłości” - interpretacja fraszki
- Tadeusz Miciński „Lucyfer” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Romantyczność”, „Ballady i romanse” Władysława Broniewskiego - interpretacja i analiza porównawcza
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - relacje między mitem a prawdą w dokumencie
- Motyw Ikara w literaturze i sztuce - opracowanie
- Edward Stachura „Życie to nie teatr”, „Prośba” Rafała Wojaczka - interpretacja i analiza porównawcza
- Władysław Broniewski „Brzoza” - interpretacja i analiza wiersza
- Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat” - Motyw antyutopii w literaturze - opracowanie
- Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę” - bohaterowie. Charakterystyka bohaterów drugoplanowych
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar” - Co łączy opowiadanie „Ikar” z innymi tekstami kultury (obrazem, mitem)?
- Zygmunt Krasiński - biografia, życiorys
- Bolesław Prus „Katarynka” - problem skrzywdzonego dziecka w noweli
- Anakreont „Słodki bój”, „Pieśni nad Pieśniami” - interpretacja i analiza porównawcza
- Władysław Broniewski „Obietnica” - interpretacja i analiza wiersza
- Jarosław Iwaszkiewicz „Sława i chwała” - problematyka powieści
- Charles Baudelaire „Kwiaty zła” - piękno/brzydota i religijność w wierszach Baudelaire'a. Opracowanie
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - recenzja dramatu
- Tadeusz Różewicz „Prawa i obowiązki” - refleksja po przeczytaniu wiersza Różewicza. Wypracowanie