Stanisław Przybyszewski „Confiteor” - opracowanie utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
Przybyszewski był najbardziej zagorzałym w okresie Młodej Polski wyznawcą skrajnego estetyzmu modernistycznego, którego kwintesencją było hasło ,,sztuka dla sztuki”. W 1899 roku na łamach krakowskiego ,,Życia” publikuje słynny manifest pt.: ,,Confiteor” (z łac. „wyznaję”), w którym przedstawia własny projekt sztuki wyzwolonej spod rygorów społecznych i moralnych, mającej wartość w samej sobie. Ta rozprawa teoretyczno - literacka przyniosła mu wielki rozgłos i popularność.
Manifest rozpoczyna się od zaznaczenia przez poetę (który występuje w imieniu większej zbiorowości, o czym świadczy używana w całym tekście liczba mnoga), że nie zamierza wchodzić w polemikę z sądami różnych estetyków, ale obejmując redakcję nad pismem chce nadać mu właściwy kierunek. Uważa, że sztuka nie jest pięknem lecz ,,odtworzeniem tego, co jest wiecznym”, odtworzeniem duszy we wszystkich jej przejawach. Wyraźnie odżegnuje się od tworzenia utworów okrytych płaszczykiem tematów moralno- narodowych czy społecznych. Dla artysty wszelkie przejawy duszy dobre czy złe, piękne, czy brzydkie są równomierne, powinny być odtwarzane więc według potęgi z jaką się przejawiają. ,,Artysta zna tylko (…)...
Podobne wypracowania
- Edward Stachura „Cała jaskrawość” - opracowanie, recenzja
- Biblia - historia Dawida i Goliata
- Gustaw Morcinek „Łysek z pokłady Idy” - charakterystyka bohaterów
- Henryk Sienkiewicz „Syzyfowe prace” jako powieść o dorastaniu. Ideologiczny charakter powieści
- Eugène Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady” - opis obrazu, interpretacja, symbolika
- Stereotypy w literaturze - stereotypy w wierszu Barańczaka „Garden party”
- Kopciuszek - motyw Kopciuszka w literaturze, filmie i sztuce - opracowanie tematu
- Neoromantyzm - definicja. Neoromantyzm w literaturze
- Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole”, „Dziecko piątku” - charakterystyka Aurelii Jedwabińskiej
- Opis przyrody - Opis lasu wiosennego
- Czesław Miłosz „Do polityka” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Kult mogiły przedstawiony w utworze „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej
- Tadeusz Borowski „Opowiadania” - charakterystyka bohaterów opowiadań Borowskiego
- Czesław Miłosz „Dar” - interpretacja i analiza utworu
- Tomasz Kajetan Węgierski - biografia, życiorys
- Zofia Kossak-Szczucka „Pożoga” - Motyw wsi w „Pożodze” Kossak-Szczuckiej. Opracowanie
- Henryk Sienkiewicz „Sachem” - charakterystyka mieszkańców Antylopy
- Wacław Potocki „Nierządem Polska stoi” - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Grażyna” - charakterystyka Rymwida
- Tadeusz Różewicz „Zostawcie nas”, „Jak dobrze” - cechy poezji Różewicza na podstawie utworów