Henryk Sienkiewicz „Syzyfowe prace” jako powieść o dorastaniu. Ideologiczny charakter powieści
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego są powieścią o walce o polskość, zmaganiu się Rosjan z silnie zakorzenionym w Polakach przywiązaniem do kraju, o sytuacji społecznej Polski w XIX wieku. Jest to jednak także, w bardziej uniwersalnym niż powyższe sensie, powieść o dorastaniu, wchodzeniu w prawdziwy świat, o kształtowaniu się świadomości i osobowości, trudnych wyborach i długiej drodze do samodzielności. Dwie postaci spośród mnóstwa uczniów zostają w powieści wykreowane według schematu inicjacyjnego. Są to oczywiście Marcin Borowicz i Andrzej Radek. Ich wędrówka ku dorosłości biegnie różnymi ścieżkami, które krzyżują się, momentami biegną równolegle, początkowo zaś są zupełnie odmienne, a wszystko po to, aby spotkać się w końcu utworu i zakończyć serdecznym, wymownym uściśnięciem dłoni.
Marcin rozpoczyna podróż od Owczar. Ośmiolatek uczęszcza tam do szkoły elementarnej, z mozołem uczy się alfabetu rosyjskiego, wierszyków, pieśni. Jednocześnie jest to dla niego pierwsza szkoła życia – wyzwaniem staje się samodzielne ubranie się, kontakt z rówieśnikami i zupełnie obcymi dorosłym, posługującymi się w dodatku obcym językiem. Chłopiec tęskni więc bardzo za domem, ale stara się opanować wiedząc, jak wielkie nadzieje pokładają w nim ukochani rodzice.
Dostawszy się do klasy wstępnej, a później pierwszej gimnazjum w Klerykowie, Marcin potrafi już czytać i pisać po rosyjsku, zna też rosyjskie symbole i znaki, przyzwyczajony jest także do używania rosyjskiego jako języka szkolnego, języka nauki. Po śmierci matki, która jest dla niego poważnym ciosem, gdyż i ojciec przestaje troszczyć się o niego, staje się coraz bardziej samodzielny. Mimo to zagubienie daje znać o sobie – pierwsze klasy upływają mu pod znakiem włóczęgostwa i automatycznej nauki pozbawionej pasji. Zmienia się to w klasie trzeciej, pod wpływem nader pomyślnego zakończenia afery z pistoletem Marcin rzuca się w wir pracy. Wiedzie prym w zamiłowaniu do literatury i filozofii – czyta Buckle'a (kółko materialistów), Hugo, Balzaka, Szekspira itd. Wizyta w domu owocuje jeszcze mocniejszym poczuciem samotności. Powrót do szkoły przynosi zaostrzenie rygoru – nie wolno rozmawiać po polsku, władze zmieniają nazwy ulic i instytucji, usuwają polski repertuar z teatru. Marcin idzie na sztukę, zyskuje protektora – inspektora Zabielskiego, który od tej pory będzie wywierał wpływ na kształtowanie tożsamości zdolnego Polaka. Dopiero Zygier i literatura polska wyrwą go ze szpon Rosjan. Zaczytywać będzie się Marcin w polskich romantykach, dzięki czemu wyzwoli się spod władzy ideowej rusyfikatorów i pojmie, czym powinna być dla niego wolność i ojczyzna.
Andrzej Radek, jako syn chłopski, zmagać musi się przede wszystkim z biedą. Szansę na wykształcenie dostaje od korepetytora państwa, u których służy Jędrek. Wyśmiewany przez chłopaka nauczyciel rozbudza w nim głód wiedzy, wbrew rodzicom uczy go i posyła do szkoły. Andrzej z uporem, mimo skrajnej nędzy, usiłuje się utrzymać. Udziela korepetycji, spędza noce na czytaniu książek, jest samotny. Powrót do domu w Pajęczynie utwierdza go w przekonaniu o konieczności dalszej edukacji – czuje się tam źle, obco, wstyd mu za rodziców. W gimnazjum dzielnie znosi szyderstwa i kpiny kolegów, którzy śmieją się z jego gwary, biednego ubioru, luk w wiedzy. A jednak to on zostaje najbliższym przyjacielem Zygiera, błyszczy znajomością polskiej literatury, i to on podaje zrozpaczonemu Marcinowi pomocną dłoń.
Droga ku dorosłości to u Żeromskiego jednocześnie droga do świadomej polskości i w pełni ukształtowanej tożsamości narodowej. Marcin i Andrzej, obok Zygiera, wyrastają nie tylko na mężczyzn, ale przede wszystkim na Polaków gotowych bronić nieistniejącej ojczyzny, która mocno zakorzeniła się w ich sercach, kiedy poznali poświęcenie poprzednich pokoleń przelewających krew w imię wolności. Żeromski zdaje się mówić, że we wspólnocie, w historii tkwi siła, jakiej nie znaliście, gdy służyliście zaborcy. Pomoże wam ona zbudować nową Polskę.
Podobne wypracowania do Henryk Sienkiewicz „Syzyfowe prace” jako powieść o dorastaniu. Ideologiczny charakter powieści
- Ignacy Krasicki „Pijaństwo” - interpretacja i analiza satyry
- Kandinsky „Kompozycja z kołami i prostymi” - interpretacja, opis obrazu
- W liście do nowo poznanej koleżanki opisz swoją rodzinę
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - Jaką rolę odgrywa Onufry Zagłoba w „Potopie”?
- Jan Kochanowski „Pieśń XI” - interpretacja i analiza pieśni
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - charakterystyka Cezarego Baryki
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - sposób postrzegania wsi i chłopów przez inteligentów w „Weselu”. Opracowanie
- Edward Stachura „Cała jaskrawość” - opracowanie, recenzja
- Biblia - historia Dawida i Goliata
- Gustaw Morcinek „Łysek z pokłady Idy” - charakterystyka bohaterów
- Eugène Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady” - opis obrazu, interpretacja, symbolika
- Stereotypy w literaturze - stereotypy w wierszu Barańczaka „Garden party”
- Kopciuszek - motyw Kopciuszka w literaturze, filmie i sztuce - opracowanie tematu
- Neoromantyzm - definicja. Neoromantyzm w literaturze
- Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole”, „Dziecko piątku” - charakterystyka Aurelii Jedwabińskiej
- Opis przyrody - Opis lasu wiosennego
- Stanisław Przybyszewski „Confiteor” - opracowanie utworu
- Czesław Miłosz „Do polityka” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Kult mogiły przedstawiony w utworze „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej
- Tadeusz Borowski „Opowiadania” - charakterystyka bohaterów opowiadań Borowskiego