Ignacy Krasicki „Żółw i mysz” - interpretacja i analiza bajki
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Bajki Ignacego Krasickiego mają silny charakter dydaktyczny. Pisane są językiem prostym i zrozumiałym, ponieważ mają stanowić pewien zbiór zasad moralnych i etycznych, ukazany na przykładzie postaci przedstawionych. Krasicki ukazuje przeciwstawne postawy światopoglądowe, z których zawsze jedna godna jest naśladowania, a druga potępienia. Bohaterowie są zawsze jednowymiarowi, aby jeszcze mocniej podkreślić ich charakter i wyeliminować jakiekolwiek możliwe elementy niezrozumienia przesłania bajki. Teksty te są zazwyczaj bardzo krótkie i nieodmiennie opatrzone wyraźnym morałem.
Bajka „Żółw i mysz” składa się zaledwie z czterech wersów. Opisuje rozmowę pomiędzy żółwiem a myszą, w której mysz protekcjonalnie żałuje żółwia, że ten mieszka w tak ciasnym mieszkaniu (jego własnej skorupie). Żółw jednak nie dał się wyszydzić i z godnością odparł, że mimo, że jego dom jest może ciasny, to jest jego domem i jako taki jest dlań najzupełniej wystarczający.
Bajka ta uczy nas pokory i umiejętności doceniania tego, co mamy. Żółw jest przykładem takiej właśnie postawy. Tekst mówi również o głupocie myszy, której płytkość owocuje niemądrym spostrzeżeniem. Nie należy oceniać życia drugiego człowieka z własnej perspektywy, ponieważ każdy ma swoje własne standardy i swój sposób na egzystencję.
Podobne wypracowania do Ignacy Krasicki „Żółw i mysz” - interpretacja i analiza bajki
- Dorota Terakowska „Tam, gdzie spadają anioły” - opracowanie. Problematyka książki
- Krzysztof Kamil Baczyński „Sur le pont d'Avignon” - interpretacja i analiza wiersza
- Czy profesor Sonnenbruch jest uczciwym Niemcem? – „Niemcy” Leona Kruczkowskiego
- Czesław Miłosz „Dolina Issy” - charakterystyka Baltazara
- Adam Mickiewicz „Nad wodą wielką i czystą...” - interpretacja i analiza wiersza
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - problematyka książki
- Adam Ważyk „Poemat dla dorosłych”, George Orwell „Rok 1984” - świat przedstawiony w utworach. Opracowanie
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - charakterystyka porównawcza Aliny i Balladyny
- Liryka apelu (inwokacyjna) - charakterystyka, znaczenie, rola, przykłady
- Franciszek Zabłocki „Fircyk w zalotach” - motyw kłamstwa - opracowanie
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - rozrachunek z poezją romantyczną
- Jan Twardowski „Rozmowa z Matką Bożą” - interpretacja i analiza wiersza
- Sławomir Mrożek „Tango” - Konflikt pokoleń w „Tangu” Mrożka
- Aleksander Fredro „Zemsta” - charakterystyka Podstoliny
- Czesław Miłosz „Przypowieść o maku” - interpretacja i analiza
- Bitwa pod Grunwaldem - Opis bitwy pod Grunwaldem
- Cechy romantyzmu na podstawie Adama Mickiewicza „Ody do młodości” oraz „Pieśni Filaretów”
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - Motyw miłości w „Nad Niemnem”. Opracowanie
- Juliusz Słowacki „Kordian” - Kordian jako bohater romantyczny - charakterystyka, opracowanie
- Salinger „Buszujący w zbożu” - charakterystyka bohaterów