Rodzina jako środowisko wychowawcze - wypracowanie. Rodzina w społeczeństwie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Rodzina jest środowiskiem wychowawczym, ponieważ w niej rozwija się i wychowuje dziecko.
Jako podstawowa komórka życia społecznego, rodzina jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem dla wychowania dziecka. Jest podstawową wspólnotą, w której mały człowiek rozwija się i rośnie, stanowi model dla wszystkich innych grup społecznych. Środowisko rodzinne jest najistotniejszym czynnikiem, który decyduje o późniejszym okresie jego życia i ma ogromny wpływ na jego osobowość.
Pierwszy okres życia dziecka jest szczególnie ważny. Wychowanie ma na celu kształtowanie postaw, wpojenie pewnych wartości, umiejętności i wiedzy. Dzięki kontaktowi z dorosłymi, dziecko dowiaduje się o miejscu, w którym żyje, nabywa doświadczenia i zaczyna rozumieć świat. Wychowanie zależy od sytuacji, w jakiej znajduje się rodzina, od tego, w jaki sposób sprawuje się nad nim opiekę, czy zaspokajane są jego potrzeby. Rodzina uczy dziecko norm postępowania, pomaga odróżniać dobro od zła, wpaja niezbędne umiejętności. A zatem od żłobka, przedszkola czy szkoły różni się tym, że wychowanie ma przełożenie na udział dzieci w realnym życiu rodziny.
Środowisko życia rodzinnego zależy od kilku czynników. Wiele zależy od stosunków między rodzicami a dziećmi, od interakcji społecznych między nimi, od tego bowiem zależy, jaką skuteczność będą miały działania wychowawcze rodziców. Rodzice powinni tez wiedzieć, jak stworzyć dziecku optymalne warunki rozwoju na każdym etapie życia, rozumieć jego potrzeby i przeżycia, od czego zależy cała atmosfera panująca w rodzinie, w środowisku wychowawczym. Potrzebny jest też system kar i nagród, organizacja pracy członków rodziny, organizacja spędzania czasu wolnego oraz kontaktów społecznym z innymi członkami społeczeństwa.
Rodzina przestaje być środowiskiem wychowawczym, jeśli panują w niej konflikty i napięcia, jeśli nie realizuje wartości, jakie powinna przekazywać. W przypadku rodzin patologicznych, dziecko może chcieć uciec, odciąć się.
Niezwykle istotną kwestią w rodzinie jako środowisku wychowawczym są normy, jakie uznaje się w rodzinie, a także role jakie zajmują w jej strukturze poszczególni członkowie. Rodzice muszą zdawać sobie sprawę ze swoich działań wychowawczych i tworzyć środowisko sprzyjające rozwojowi dzieci. Kluczowe są jednak więzi uczuciowe, wspólna troska o dom i szczere rozmowy, gdyż kochająca się rodzina potrafi radzić sobie z wszelkimi trudnościami.
Podobne wypracowania do Rodzina jako środowisko wychowawcze - wypracowanie. Rodzina w społeczeństwie
- Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI w. - uwarunkowania geopolityczne i geoekonomiczne. Opracowanie
- Bezpieczeństwo państwa - Bezpieczeństwo wewnętrzne a narodowe - porównanie i opis
- Bezpieczeństwo państwa - Bezpieczeństwo wewnętrzne Polski - opracowanie
- Rodzina - rodzaje rodziny. Podział rodziny wg kryterium warunków wychowawczych
- Rodzina - rodzaje rodziny. Podział rodziny wg kryterium zróżnicowania więzi społecznej
- Rodzina - rodzaje rodziny. Podział rodziny wg kryterium stanu ekonomicznego
- Rodzina - rodzaje rodziny. Podział rodziny wg kryterium władzy i autorytetu
- Rodzina jako grupa społeczna - wypracowanie. Rodzina w społeczeństwie
- Rodzina jako instytucja - wypracowanie. Rodzina w społeczeństwie
- Rodzina jako system społeczny - wypracowanie. Rodzina w społeczeństwie
- Obywatel - postawy obywatelskie i działania obywatelskie. Dobry obywatel - cechy
- Obywatel - Cnoty obywatelskie według Marii Ossowskiej - opracowanie
- FAO - Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa cele, działalność, historia
- IBRD - Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju - cele, zadania, działalność
- Konstytucja RP - art. 2. - interpretacja, znaczenie
- Konstytucja RP - art. 13. - interpretacja, znaczenie
- Konstytucja RP - art. 18. - interpretacja, znaczenie
- Konstytucja RP - art. 35. - interpretacja, znaczenie
- Konstytucja RP - art. 68. - interpretacja, znaczenie
- Konstytucja RP - art. 146. - interpretacja, znaczenie