Apokalipsa św. Jana - Motyw Boga w oparciu o „Apokalipsę” św. Jana. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Starotestamentowy Bóg uważany jest za groźnego i gniewnego. To raczej surowy Sędzia, niż łagodny Ojciec. W Nowym Testamencie wizerunek Boga zmienia się. Przyjmuje On postać człowieka i jednoczy się z ludźmi na ziemi. Nie jest więc już nieosiągalną Istotą, ale kimś bliskim, wybaczającym i cierpliwym.
„Apokalipsa” przedstawia obraz Boga w dwojaki sposób. Jest On z całą pewnością sprawiedliwy i osądza nas według naszych uczynków. Nie karze tych, którzy przestrzegali przykazań i zachowywali się moralnie, oczekując na zapowiedziany wcześniej Sąd Ostateczny. Nagradza ich za właściwe postępowanie życiem wiecznym w Nowym Jeruzalem.
Jednak sprawiedliwość Boża polega także na karaniu winowajców. Ku przestrodze zsyłane były na ludzi plagi i nieszczęścia, mieli więc oni jeszcze szansę na nawrócenie się. Ci, którzy zmienili swoje postępowanie, zostają przyjęci do grona opieczętowanych, a więc przeznaczonych do zbawienia. Niestety ci, którzy nie okazali chęci poprawy, zasługują na karę: „Jeśli kto wielbi Bestię, i obraz jej, i bierze sobie jej znamię na czoło lub rękę, ten również będzie pić wino zapalczywości Boga przygotowane, nie rozcieńczone, w kielichu Jego gniewu; i będzie katowany ogniem i siarką wobec świętych aniołów i wobec Baranka. A dym ich katuszy na wieki wieków się wznosi i nie mają spoczynku we dnie i w nocy czciciele Bestii i jej obrazu, i ten, kto bierze znamię jej imienia.”
Bóg, który przez wieki objawiał się ludziom pod wieloma postaciami, w czasie „Apokalipsy” jest przede wszystkim Sędzią. Stanowi jakby połączeniem starotestamentowego Boga gniewu i nowotestamentowego Boga miłości. Odpowiednio nagradza sprawiedliwych, ale musi też karać niewiernych.
Podobne wypracowania do Apokalipsa św. Jana - Motyw Boga w oparciu o „Apokalipsę” św. Jana. Opracowanie
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - Motyw marności w „Hymnie o Miłości” - opracowanie
- Rodzaje cierpienia w literaturze - opracowanie
- „Apokalipsa” św. Jana - symbolika zawarta w „Apokalipsie” i jej znaczenie. Opracowanie
- Apokalipsa św. Jana - Motyw zagłady w „Apokalipsie” św. Jana. Opracowanie
- Ponadczasowość „Hymnu o Miłości” św. Pawła
- Cechy gatunkowe hymnu zawarte w utworze św. Pawła „Hymn o Miłości”
- Homer „Iliada” - Motyw pojedynku na przykładzie walki Achillesa i Hektora - opracowanie
- Spotkanie wrogów - Obraz spotkania wrogów w „Iliadzie” Homera. Opis
- Sofokles „Antygona” - charakterystyka Kreona
- „Apokalipsa” św. Jana - motywu sądu i procesu w „Apokalipsie” św. Jana. Opracowanie
- Apokalipsa św. Jana - Motyw religii na przykładzie „Apokalipsy” św. Jana. Opracowanie
- „Apokalipsa” św. Jana, „Piosenka o końcu świata” Czesława Miłosza - porównanie wizji końca świata w utworach
- Motyw dobra i zła - „Apokalipsa” św. Jana i inne utwory literackie. Opracowanie
- Gall Anonim „Kronika” - Bolesław Chrobry jako władca idealny
- Gall Anonim „Kronika” - charakterystyka Bolesława Chrobrego na podstawie „Kroniki” Gall Anonim
- Ideał władcy w średniowieczu - Ideał władcy przedstawiony w „Kronice” Galla Anonima
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - wizja miłości chrześcijańskiej według świętego Pawła. Opracowanie
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - obraz miłości wyłaniający się z hymnu św. Pawła. Opis
- Motyw miłości w „Pieśni nad Pieśniami” - miłość sakralna a miłość świecka - porównanie
- Różne sposoby przedstawiania miłości na przykładzie „Pieśni nad Pieśniami” oraz „Hymnu o Miłości”