„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Tematem, który dominuje w utworze „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, jest śmierć ukazana jako wszechpotężna i niepokonana siła sprawcza. Dzieło to cechuje się niezwykłą plastycznością opisów. Autor przywołuje tutaj niezwykle popularny w średniowiecznej ikonografii, literaturze i sztuce motyw tańca śmierci (tzw. „danse macabre”), przedstawiający personifikację Śmierci zapraszającej do tańca przedstawicieli wszystkich stanów społecznych.
Poeta obdarzył Śmierć cechami ludzkimi (zarówno fizycznymi, jaki i psychicznymi). Przedstawił ją w postaci pomarszczonego, rozkładającego się ciała kobiety z kosą w ręku. Śmierć w tym utworze (we fragmencie, który opisuje jej wygląd zewnętrzny) ma charakter komiczny. Warto przywołać tu choćby fragment, w którym mowa o odpadającym od twarzy kawałku nosa. Jest skora do gniewu - rozzłoszczona głupimi pytaniami Mistrza Polikarpa, Śmierć była gotowa na miejscu ściąć mu głowę. Z jednej strony więc Śmierć jawi się jako postać okrutna i niemożliwa do pokonania, z drugiej - jako narzędzie sprawiedliwości Bożej.
Śmierć zdaje się być skora do rozmów. Wypytywana przez Mistrza, chętnie opowiada o tych, których spotkała i spotka w przyszłości. Wymienia przywary i grzeszki grup społecznych. W ten sposób utwór upodabnia się do pastiszu, satyry na społeczeństwo. W marszu prowadzonym przez Kostuchę idą żebracy, papieże, lekarze, mnisi, kapłani i każdy inny specjalista dowolnej, najbardziej nawet szemranej proweniencji.
Podobne wypracowania do „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
- „Apokalipsa” św. Jana, „Piosenka o końcu świata” Czesława Miłosza - porównanie wizji końca świata w utworach
- Motyw dobra i zła - „Apokalipsa” św. Jana i inne utwory literackie. Opracowanie
- Gall Anonim „Kronika” - Bolesław Chrobry jako władca idealny
- Gall Anonim „Kronika” - charakterystyka Bolesława Chrobrego na podstawie „Kroniki” Gall Anonim
- Ideał władcy w średniowieczu - Ideał władcy przedstawiony w „Kronice” Galla Anonima
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - wizja miłości chrześcijańskiej według świętego Pawła. Opracowanie
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - obraz miłości wyłaniający się z hymnu św. Pawła. Opis
- Motyw miłości w „Pieśni nad Pieśniami” - miłość sakralna a miłość świecka - porównanie
- Różne sposoby przedstawiania miłości na przykładzie „Pieśni nad Pieśniami” oraz „Hymnu o Miłości”
- „Antygona” - charakterystyka Antygony z elementami rozprawki
- Filozoficzne treści w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw danse macabre w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Wizerunek Śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- Miron Białoszewski „Wywiad”, „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - motyw śmierci. Porównanie
- Taniec śmierci - Motyw danse macabre w literaturze i sztuce średniowiecznej. Opracowanie
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - obraz epoki średniowiecza w utworze - opis
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, Charles Baudelaire „Taniec Śmierci” - motyw tańca śmierci (danse macabre). Porównanie
- „Pieśni o Rolandzie” - charakterystyka Rolanda
- „Pieśni o Rolandzie”, „Legenda o św. Aleksym” - ideał rycerza a ideał ascety. Charakterystyka porównawcza Rolanda i św. Aleksego
- „Pieśń o Rolandzie” - charakterystyka średniowiecznego rycerza na podstawie „Pieśni o Rolandzie”