Taniec śmierci - Motyw danse macabre w literaturze i sztuce średniowiecznej. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Już w kulturach pogańskich taniec wykorzystywano jako sposób obłaskawienia śmierci oraz oswojenia się z myślą o niej. We wczesnym średniowieczu Kościół walczył z motywem „danse macabre”, ale w późniejszych wiekach funkcjonował on już niemal jako sprzymierzeniec Kościoła w walce - tym razem - o świadomość oraz sumienie wiernych.
Tańcząca śmierć (śmierć w tańcu z ludźmi) najczęściej przedstawiana była jako szkielet lub rozkładające się zwłoki, które czasem pokrywało robactwo. Miała to być przerażająca wizja, zapadająca głęboko w ludzką pamięć, odciskająca się na psychice, budząc najskrytsze lęki.
Nieuchronna, niewzruszona, nieprzekupna śmierć nie omija nikogo - służącego czy pana - nie pozwala na ucieczkę czy „odroczenie wyroku”. Na domiar złego - zaprasza do ironicznego tańca, który kojarzy się raczej z radosną rozrywką, niż tragicznym końcem. Możemy odnaleźć wiele rycin, miniatur i obrazów, przedstawiających w ten sposób śmierć. Niektórym jej przedstawieniom towarzyszy szkieletowa świta, która wciąga do tańca najróżniejsze osoby.
Najwcześniejsze obrazy przedstawiające „danse macabre” to taneczne koła, w których przeplatają się między sobą żywi i umarli. Ci pierwsi są przerażeni, drudzy - cieszą się zarówno tańcem, jak i strachem żywych. Trupy są tym, czym wszyscy w pewnym momencie „ się staniemy” i przeraża nas nie tyle ich widok, ile perspektywa krańcowej zmiany, odejścia nie w niebyt, lecz nie-byt; zamiana z człowieka - pełnego uczuć, emocji, doznań - w gnijące, pokryte robakami mięso, szkielet, a w końcu - w proch.
Ta obrazowa, niezwykle plastyczna, wizja pozwala zrozumieć marność doczesnego żywota. Wierzącym i pokładającym nadzieję w Bogu, daje to podstawę do zwrócenia większej uwagi na to, co czeka na człowieka później, na Sądzie Ostatecznym. Życie na ziemi jest tylko krótkim etapem, testem przed wiecznością, która jest nieskończona, a przez to - niewypowiedzianie ważniejsza.
Grupowy taniec z czasem rozbija się na pary, każdy z żywych rusza w tany ze swoją - można by rzec - osobistą śmiercią, by już nigdy nie wyrwać się z jej objęć; możemy to zobaczyć choćby w grafikach Holbeina czy Wolgemuta.
Większość dzieł jest anonimowa, ponieważ filozofia średniowieczna nie zalecała zwracania uwagi na obecne, doczesne dokonania pojedynczych ludzi. Skłaniała i autorów, i odbiorców do refleksji oraz poświęcania się ważniejszym kwestiom, kwestią na wagę - nomen omen - życia.
Podobne wypracowania do Taniec śmierci - Motyw danse macabre w literaturze i sztuce średniowiecznej. Opracowanie
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - wizja miłości chrześcijańskiej według świętego Pawła. Opracowanie
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - obraz miłości wyłaniający się z hymnu św. Pawła. Opis
- Motyw miłości w „Pieśni nad Pieśniami” - miłość sakralna a miłość świecka - porównanie
- Różne sposoby przedstawiania miłości na przykładzie „Pieśni nad Pieśniami” oraz „Hymnu o Miłości”
- „Antygona” - charakterystyka Antygony z elementami rozprawki
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
- Filozoficzne treści w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw danse macabre w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Wizerunek Śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- Miron Białoszewski „Wywiad”, „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - motyw śmierci. Porównanie
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - obraz epoki średniowiecza w utworze - opis
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, Charles Baudelaire „Taniec Śmierci” - motyw tańca śmierci (danse macabre). Porównanie
- „Pieśni o Rolandzie” - charakterystyka Rolanda
- „Pieśni o Rolandzie”, „Legenda o św. Aleksym” - ideał rycerza a ideał ascety. Charakterystyka porównawcza Rolanda i św. Aleksego
- „Pieśń o Rolandzie” - charakterystyka średniowiecznego rycerza na podstawie „Pieśni o Rolandzie”
- „Ars moriendi” - sztuka umierania w literaturze i sztuce średniowiecza. Opracowanie zagadnienia
- „Pieśń o Rolandzie” - wzorzec idealnego rycerza na przykładzie Rolanda
- Motyw cierpienia w literaturze na przykładzie „Księgi Hioba” - opracowanie
- „Księgi Hioba” - charakterystyka Hioba
- Człowiek wobec losu - motyw przeznaczenia na podstawie „Króla Edypa” Sofoklesa