„Ars moriendi” - sztuka umierania w literaturze i sztuce średniowiecza. Opracowanie zagadnienia
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W średniowieczu, podobnie jak w każdej epoce, istniał kanon kobiecej urody i ideał męskości. Obok rozmaitych wzorców zachowań, funkcjonujących we wszystkich epokach wszelkich kultur, średniowiecze było o tyle wyjątkowe, że istniał wówczas również pewien kanon - można by powiedzieć - idealnej śmierci.
Ars moriendi (czyli „sztuka dobrego umierania”) jest nierozerwalnie złączona z ostatecznym rozwiązaniem, sądem nad ludzką duszą, co determinuje jej dalsze losy. To w chwili śmierci zapada decyzja o tym, czy daną osobę czeka niebo, czyściec czy też wieczne potępienie.
Na początku ars moriendi zawierała zbiór przykazań i wskazówek dla księży, którzy towarzyszyli osobom na łożu śmierci. Z czasem stały się one ogólnodostępne. Wzbogacono je nawet o dość swobodnie ustalane wskazówki, przeznaczone bezpośrednio dla umierającego. Niekiedy były one nawet sprzeczne z naukami Kościoła. Ich autorzy twierdzili, że odpowiednie przygotowanie do aktu zakończenia życia może zmienić decyzję, która zapadnie na Sądzie Ostateczny i uchronić umierającego przed mękami piekielnymi. Klasycznymi przykładami ars moriendi są, między innymi, „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” czy słynna „Pieśń o Rolandzie”.
Jako że w okresie średniowiecza nie wszyscy zdawali sobie sprawę z istnienia dogmatu mówiącego o czyśćcu lub też nie do końca go rozumieli, wszelkie rozważania, wskazówki i teorie, czyniące z momentu śmierci potencjalną chwilę odkupienia wcześniejszych grzechów, trafiały na podatny grunt. Ludzie wierzyli, że odpowiednie postępowanie w ostatnich momentach swojego życia lub też życia bliskiej osoby zapewni im wieczysty spokój.
Być może najważniejszym punktem w obrębie „sztuki umierania” było przebywanie na łożu śmierci w otoczeniu rodziny i przyjaciół. Niewidoczni dla nich wysłannicy zaświatów zgłaszali się po duszę umierającego - na rycinach i w literaturze przedstawia się owych wysłanników jako aniołów i diabły, którzy dochodzili do porozumienia (czasem poprzez walkę) w sprawie dalszych losów umierającego. Dusza uchodziła następnie z ciała przez usta, wyobrażano to sobie jako uwolnienie się małej części osoby, jej esencji.
Walka, jaka odbywała się przy łożu umierającego, a której stawką były dalsze losy jego duszy, była nazywana „psychomachią”. Termin ten czasem oznacza również wewnętrzną walkę człowieka - między dobrymi i złymi instynktami. Dzięki niej (o ile „wygra” dobro!) można zachować rozsądek, godność i szacunek dla samego siebie. Pomimo złych uczynków oraz nierozważnego postępowania w przeszłości, człowiek powinien pamiętać o tym, że nawet grzesznicy dostępowali zbawienia, jeśli zdążyli się jeszcze ukorzyć, zobaczyć swoje życie w innym świetle i żałować popełnionych grzechów ufając w Boże miłosierdzie.
Mateusz z Krakowa w swojej sztuce pt.: „Ars moriendi” wyróżnił następujące etapy walki o duszę człowieka: próbę wiary, rachunek sumienia, bunt przeciwko bólowi, który towarzyszy umieraniu, nieuzasadnione samouwielbienie i przywiązanie do dóbr doczesnych. Zwycięstwo na wszystkich poszczególnych etapach zapewniało odkupienie win i pozwalało zachować nadzieję na zbawienie duszy.
Podobne wypracowania do „Ars moriendi” - sztuka umierania w literaturze i sztuce średniowiecza. Opracowanie zagadnienia
- Filozoficzne treści w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw danse macabre w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Wizerunek Śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- Miron Białoszewski „Wywiad”, „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - motyw śmierci. Porównanie
- Taniec śmierci - Motyw danse macabre w literaturze i sztuce średniowiecznej. Opracowanie
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - obraz epoki średniowiecza w utworze - opis
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, Charles Baudelaire „Taniec Śmierci” - motyw tańca śmierci (danse macabre). Porównanie
- „Pieśni o Rolandzie” - charakterystyka Rolanda
- „Pieśni o Rolandzie”, „Legenda o św. Aleksym” - ideał rycerza a ideał ascety. Charakterystyka porównawcza Rolanda i św. Aleksego
- „Pieśń o Rolandzie” - charakterystyka średniowiecznego rycerza na podstawie „Pieśni o Rolandzie”
- „Pieśń o Rolandzie” - wzorzec idealnego rycerza na przykładzie Rolanda
- Motyw cierpienia w literaturze na przykładzie „Księgi Hioba” - opracowanie
- „Księgi Hioba” - charakterystyka Hioba
- Człowiek wobec losu - motyw przeznaczenia na podstawie „Króla Edypa” Sofoklesa
- Sofokles „Król Edyp” - Motyw władzy w „Królu Edypie” - opracowanie
- Motyw rodziny - „Antygona”, „Król Edyp” Sofoklesa - opracowanie
- Safona „Pożegnanie uczennicy” - motyw miłości w wierszu Safony i innych utworach antycznych. Opracowanie
- Safona „Pożegnanie uczennicy” - motyw pożegnania w wierszu. Opracowanie
- Księga Koheleta - filozofia zawarta w księdze - opracowanie
- Księga Koheleta - Rozważania nad sensem życia zawarte w Księdze Koheleta - streszczenie, opracowanie