George Orwell „Folwark zwierzęcy” - cechy systemu totalitarnego przedstawione w „Folwarku zwierzęcym”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Na wstępie trzeba zaznaczyć, że system totalitarny w społeczeństwie zwierząt z „Folwarku zwierzęcego” następował stopniowo. Zakradał się cichymi krokami, niezauważalnie, aż nie było już od niego odwrotu.
System totalitarny wprowadza Napoleon swoim bezkrytycznym zachowaniem podczas swojej ostatniej dyskusji ze Snowballem. Na podstawie książki George’a Orwella możemy podać wiele cech wyróżniający reżim polityczny, jakim jest system totalitarny. Na początku nie jest on taki radykalny, jak to się staje na samym końcu. Napoleon zyskuje władzę całkowitą.
„Napoleon, mając psy za sobą, wstąpił teraz na to samo podwyższenie, na którym spoczywał niegdyś Major, gdy wygłaszał pamiętną mowę. Oświadczył zebranym, że odtąd nie będzie już wieców w niedzielne poranki. Są zbędne, ogłosił, a ponadto zwierzęta tracą czas na darmo. W przyszłości wszelkie zagadnienia, związane z pracą na folwarku będzie rozstrzygać specjalny komitet świń”. Ów komitet miał spotykać sięod czasu do czasu i wszystkie swoje oficjalne rozporządzenia przekazywać reszcie zwierząt. Reszcie pozostało coniedzielne odśpiewywanie hymnu Zwierzęta Anglii” ustanowionego przez zmarłego już Majora.
Napoleon przy tym określił, że panuje bezwzględny zakaz rozmawiania i swobodnych dyskusji między wszystkimi zwierzętami - szczególnie jeśli mają to być dyskusje polityczne. W totalitaryzmie zostaje zabronione wolne myślenie i dyskusje, szczególnie na temat władzy, która najpierw skupia się w rękach mniejszej mniejszości (świń), a potem bezpośrednio w racicach jednego knura - Napoleona.
Totalitaryzm to też brak równych praw. Władzę przejmują silniejsi oraz sprytniejsi, chociaż są mniejszością. Świnie zastraszają resztę zwierząt wytresowanymi psami - te pilnie strzegą boku Napoleona, sprawiając, że nikt nie jest w stanie sprzeciwiać się szerzącej się niesprawiedliwości. Grupa jednych wybija się ponad innych i przez to nie ma równych praw. Zresztą symbolicznie jest to przedstawione za pomocą siódmego przykazania: „Wszystkie zwierzęta są równe”, które zostaje zmodyfikowane do „Wszystkie zwierzęta są równe, ale niektóre równiejsze”.
System totalitarny sprzyja również przeinaczaniu faktów historycznych. Od samego początku rywalem Napoleona był Snowball. Ten w bitwie pod Oborą wykazał się nie lada odwagą, walnie przyczyniając się do zwycięstwa zwierząt. Aby wszyscy mieszkańcy folwarku zwierzęcego zapomnieli o rywalu, Napoleon chce wpłynąć na psychikę pozostałych towarzyszy. Mówi im, że Snowball to tak naprawdę tchórz, który od samego początku stał po stronie ludzi, w tym pana Jonesa. Według śledztwa przeprowadzonego przez władzę, to właśnie on stał za zniszczeniem wiatraku.
Jest to system pełen fałszu, zakłamania, przymykania oczu na różne problemy. Władza jak najdokładniej próbuje je retuszować i wygładzać. Po drugiej bitwie pod Wiatrakiem, kiedy to dzieło wspólnego wysiłku zostaje zniszczone, a ludzie atakujący wyparci z folwarku, Napoleon nakazuje świętować zwycięstwo, bo przecież pozbyli się ludzi. Nie przywiązuje wagi do tego, że będzie trzeba odbudować wiatrak, bo sam w budowie nie będzie uczestniczył. Jak sam mówił najważniejszym zadaniem każdej świni pozostaje przenikliwe myślenie.
System totalitarny, to obok dyktatury jeden z przejawów brutalnego sprawowania rządów. Nie ma tutaj miejsca na dyskusję, dobrą wolę, intencje i wolność. Jest to reżim, który zakazuje naprawdę wszystkiego - włącznie z myśleniem i wypowiadaniem się. Choć miał przynieść wolność, daje na nowo to samo, tylko ze zgoła inną władzą na czele, która popełnia te same błędy, co kiedyś jej przeciwnicy.
Podobne wypracowania do George Orwell „Folwark zwierzęcy” - cechy systemu totalitarnego przedstawione w „Folwarku zwierzęcym”
- Marian Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - motyw porażki w „Cudzoziemce”. Opracowanie
- C.S. Lewis „Opowieści z Narnii” - charakterystyka Edmunda
- Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce” - charakterystyka bohaterów
- Dwa różne spojrzenia na świat obozów koncentracyjnych - „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego
- Ironia w „Balladynie” Juliusza Słowackiego
- Jan Andrzej Morsztyn „Niestatek” - motyw kobiety w baroku na podstawie wiersza Morsztyna
- Historia Szarych Szeregów – „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego
- Topos Ojczyzny-okrętu - opracowanie, geneza, przykłady z literatury
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska Komedia” - charakterystyka hrabiego Henryka
- Albert Camus „Dżuma” - nawiązania do innych dzieł literackich - Intertekstualność w „Dżumie” Alberta Camusa
- Czesław Miłosz „Rozbieranie Justyny” - interpretacja i analiza wiersza
- Wizja świata w poezji Mikołaja Sęp-Szarzyńskiego
- Janusz Korczak - biografia, życiorys
- Bolesław Prus „Lalka” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- „Faust” - Tragiczna historia doktora Fausta na podstawie dramatu Goethego - opracowanie
- Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - motyw natury i jej znaczenie w utworze
- Stanisław Lem „Przyjaciel Automateusza” - streszczenie, opracowanie. Stanisław Lem „Bajki robotów”
- Janusz Korczak „Król Maciuś Pierwszy” - Czy chciałbyś, tak jak Maciuś, być królewskim synem?
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Bajdary” - interpretacja i analiza sonetu
- Paulo Coelho „11 minut” - recenzja książki