Wojciech Bogusławski - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Urodził się 9 kwietnia 1757 r. w Glinnie, polski aktor, śpiewak operowy, pisarz i tłumacz. Oświeceniowiec, należał do masonerii, był dyrektorem Teatru Narodowego w Warszawie i założył teatr w Kaliszu.
Nauki pobierał u Pijarów w Warszawie, a następnie na Akademii w Krakowie oraz w Szkołach Nowodworskich. W latach 1775-1778 służył w wojsku, uzyskał stopień podchorążego. Po wystąpieniu z wojska zadebiutował jako autor, śpiewak i aktor, 11 lipca 1778 roku została wystawiona pierwsza opera polska pt.: „Nędza uszczęśliwiona”, którą Bogusławski napisał na podstawie „Kantaty” Franciszka Bohomolca, a do której muzykę skomponował Maciej Kamieński.
W 1781 rozpoczął pracę w teatrze lwowskim, w późniejszych latach przez długi czas był wielokrotnie dyrektorem Teatru Narodowego w Warszawie.
Dzięki poparciu króla Stanisława Augusta Poniatowskiego uzyskał zgodę na otworzenie własnego teatru w Poznaniu. Jednak teatr ten nie utrzymał się zbyt długo. W tym czasie Bogusławski został przyjęty do loży wolnomularskiej, a od 1785 piastował urząd dyrektora teatru w Wilnie, który sam założył. To w Wilnie wystawił „Fircyka w zalotach” i „Wesele Figara”. Następnie, wraz ze stworzonym w Wilnie zespołem aktorskim Bogusławski w 1790 wraca do Warszawy, gdzie jako dyrektor Teatru Narodowego tworzy narodową scenę teatralną, odpowiadającą potrzebom artystycznym, kulturalnym i obywatelskim ówczesnego społeczeństwa. Na scenie tej Bogusławski nie wahał się głosić swojego poparcia dla reform, wprowadzając do repertuaru sztuki odnoszące się do tematyki związanej z najważniejszymi dla Polaków kwestiami, m.in. „Powrót posła”, czy „Szlachcica mieszczaninem”.
Sam również był autorem sztuk operowych i w 1794 r., na krótko przed wybuchem powstania wystawił pierwszą polską operę „Cud mniemany, czyli Krakowiaków i Górali”. Opera ta została przedstawiona trzykrotnie, zanim cenzura zdjęła ją z desek teatru. Jednak publiczność szybko pojęła aluzje zawarte w sztuce i partie operowe przetrwały w pamięci odbiorców.
Po upadku powstania Bogusławski przeniósł się do Lwowa, wraz z większością dobytku teatralnych rekwizytów. Założył polski teatr i kierował nim do 1799 r. Udało mu się tam wystawić swoich „Krakowiaków i Górali”, a także melodramat „Iskahar, król Guaxary”, oraz Hamleta i inne sztuki Szekspira. To właśnie dzięki przeróbkom i przekładom Bogusławskiego wiele klasycznych sztuk mogło zaistnieć na deskach polskiego teatru.
W 1811 r. Bogusławski otworzył pierwszą Polską Szkołę Dramatyczną i stworzył na jej potrzeby podręcznik dotyczący dramaturgii.
Przed śmiercią Bogusławski spisał i wydał „Dzieje Teatru Narodowego”, a także zbiór swoich dzieł dramatycznych.
W 1827 roku po raz ostatni wystąpił na scenie, a 23 lipca 1829 roku zmarł.
Podobne wypracowania do Wojciech Bogusławski - biografia, życiorys
- Legenda o czarciej łapie - opracowanie
- Legenda o Warsie i Sawie - opracowanie
- Literatura faktu na przykładzie „Cesarza” R. Kapuścińskiego
- Clive Staples Lewis „Opowieści z Narnii” - opracowanie, problematyka
- Dobro i zło - „Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa jako powieść filozoficzna o moralności. Opracowanie
- Sprawozdanie z wybranej sytuacji w klasie Mikołajka - R. Goscinny, J.J. Sempe „Mikołajek”
- Stanisław Lem „Wielkie lanie” - charakterystyka postaci. Kim są bohaterowie opowiadania Lema?
- Leopold Staff „Pierwsza przechadzka” - interpretacja i analiza
- Horacy „Do Apollina” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska - wiersze. Twórczość Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej - ogólna charakterystyka
- Dzieje Skawińskiego - żołnierza i tułacza - omów temat na podstawie „Latarnika” Henryka Sienkiewicza
- E. E. Schmitt „Dziecko Noego” - streszczenie powieści
- Edward Redliński „Konopielka” - motyw wsi - opracowanie
- Bolesław Prus „Z legend dawnego Egiptu” - streszczenie skrótowe
- Interpretacja fragmentu z „Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska - „Bitwa”
- Symbolizm w literaturze - Symbolizm w twórczości Charlesa Baudelaire'a. Opracowanie
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - opowieść o szklanych domach i jej funkcja artystyczna w powieści
- Olga Tokarczuk „Dom dzienny, dom nocny” - główne wątki
- Jan Kochanowski „O życiu ludzkim”, „Dar” Czesława Miłosza - interpretacja i analiza porównawcza
- Juliusz Słowacki „Beniowski” - streszczenie skrótowe