Francisco Goya „Rozstrzelanie powstańców madryckich” - opis obrazu

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Rozstrzelanie powstańców madryckich” jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł klasycyzującego artysty (który jednak pozostawał pod wpływami barokowymi) – Francisca José Goi, nadwornego malarza trzech hiszpańskich władców. Zostało wykonane w 1814 roku farbami olejnymi na płótnie, stanowiąc wyraz sprzeciwu jego twórcy wobec przemocy francuskiego najeźdźcy.
Temat dzieła odnosi się do wydarzeń historycznych z początku XIX wieku, kiedy to Napoleon Bonaparte przygotowywał się do podboju Hiszpanii i obalenia jej władcy. W 1808 roku tłum hiszpański zamordował żołnierzy francuskich stojących na straży porządku podczas wyjazdu z pałacu w Madrycie króla Karola IV Burbona. W odwecie za ten incydent oraz zamieszki, które po nim nastąpiły, Joachim Murat, dowódca wojsk napoleońskich w Hiszpanii, wydał rozkaz rozstrzelania wszystkich schwytanych powstańców na wzgórzu Moncloa.
Goya przedstawił tę scenę z ogromnym ładunkiem emotywnym, wykorzystując wszelkie aspekty dzieła plastycznego do jej oceny. Na obrazie widać trzy plany – na pierwszym z nich została przedstawiona grupa rozstrzeliwanych powstańców, zaś na drugim pluton egzekucyjny. W oddali widoczne są jeszcze zabudowania Madrytu, które nawiązują bezpośrednio do przestrzeni, w jakiej rozegrały się dramatyczne wydarzenia.
Hiszpańscy bohaterowie narodowi stanowią najbardziej oświetlony i widoczny element całego dzieła, znacząco wybijając się z otaczającego ich tła dzięki nasyconym, intensywnym barwom. Ich sylwetki zostały odmalowane w bardzo ekspresyjnych pozach wyrażających wielkie emocje – od bólu i strachu, przez cierpienie spowodowane świadomością smutnego losu ojczyzny, aż po niewątpliwy wyraz buntu i bohaterstwa nawet w obliczu niechybnej śmierci. Szczególnie symboliczną jest osoba powstańca centralna dla całej kompozycji – mężczyzna ubrany w białą koszulę i żółte spodnie zdecydowanie wyróżnia się spośród wszystkich elementów dzięki zastosowaniu scentralizowanego oświetlenia, a także dramatycznego gestu uniesionych rąk, oznaczającego gotowość na śmierć za ojczyznę.
Zupełnie inaczej została przedstawiona grupa składająca się na pluton egzekucyjny – tworzą ją niemal identyczne sylwetki ubrane w podobne stroje, których kolorystyka wtapia się w ciemną i nieco zamgloną tonację tła. Żadna z tych postaci nie została w jakikolwiek sposób zindywidualizowana, sygnalizując intencję ukazania żołnierzy napoleońskich jako bezdusznej maszynerii ślepo wykonującej zbrodnicze rozkazy. Efekt ten pogłębia dodatkowo fakt, że nie widzimy twarzy żadnego ze strzelających, nie dowiadujemy się więc niczego o ich emocjach.
Trójdzielna konstrukcja obrazu ma za zadanie przeprowadzenie wyraźnego rozdziału pomiędzy powstańcami a bezmyślnym plutonem oddającym kolejny wystrzał. Jest to więc także rozdział na bohaterów oraz katów, na tych, którzy walczą w słusznej sprawie i tych, którzy po ich trupach tępo kroczą naprzód w narzuconym im celu.
W przedstawieniu tej sceny Goya wykazał się prawdziwym mistrzostwem w operowaniu światłocieniem i kolorystyką, nadając każdemu ze szczegółów konstrukcji dzieła funkcję istotną. Niezwykłego charakteru nadaje mu także ton pewnej surowości, przejawiający się w celowej niedokładności rysunku niektórych postaci oraz w widocznych pociągnięciach pędzla.
Obraz znajduje się obecnie w ekspozycji Muzeum Prado w Madrycie.
Podobne wypracowania do Francisco Goya „Rozstrzelanie powstańców madryckich” - opis obrazu
- Tragizm Kordiana, bohatera utworu Juliusza Słowackiego - „Kordian”
- Mowa sądowa w obronie Zenona Ziembiewicza - „Granica” Zofii Nałkowskiej
- Diderot „Kubuś Fatalista i jego pan” jako powiastka filozoficzna - cechy
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - charakterystyka głównego bohatera
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - Santiago zwycięzca czy przegrany? Rozprawka
- Czechow - opowiadania. Smutny śmiech „miniatur o pozornie zabawnym zdarzeniu z ponurym, wcale nie śmiesznym epilogiem” - charakterystyka opowiadań Antoniego Czechowa
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - konstrukcja i język powieści. Opracowanie
- Goethe „Król Olch” - nowe idee i formy romantyczne
- C. S. Lewis „Opowieści z Narnii”- moje spotkanie z bohaterem powieści
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - Tragizm Róży Żabczyńskiej - opracowanie
- Jarosław Iwaszkiewicz „Pogoda Lasu” - interpretacja i analiza wiersza
- Wacław Potocki - życie i twórczość
- Opowieść o królewskich przodkach Maciusia Pierwszego - Janusz Korczak „Król Maciuś Pierwszy”
- Opis postaci - Ambroży Kleks „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy
- Frances Hodges Burnett „Mała księżniczka” - Czy przyjaźń pomaga przetrwać trudne chwile? Odpowiedz na podstawie książki
- Zbigniew Herbert „Guziki” - interpretacja i analiza wiersza
- Zofia Kossak-Szczucka „Pożoga” - obraz martyrologii kresowego ziemiaństwa polskiego. Opracowanie
- Albert Camus „Dżuma” - charakterystyka Tarrou
- „Piękny bal, ale tragiczny w skutkach” - rozwiń temat w oparciu o satyrę Ignacego Krasickiego „Żona modna”
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - Kult pracy w „Nad Niemnem” Orzeszkowej