Sposób kreowania bohaterów w „Potopie” Henryka Sienkiewicza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Henryk Sienkiewicz wykreował w powieści szereg różnorodnych postaci. Był doskonały w tworzeniu kreacji literackich, stanowiących mieszankę bohaterów klasycznej powieści historycznej, połączonej z awanturniczym romansem spod znaku płaszcza i szpady.
Autor skupił się przede wszystkim na cechach zewnętrznych bohaterów, natomiast o ich cechach osobowości dowiadujemy się jedynie z ich czynów i działań. W plastyczny i barwny sposób narrator obrazuje wygląd i ubiór bohaterów. Z chirurgiczną precyzją opisuje każdy szczegół aparycji: brwi, dłonie, zmarszczki czy brodę. Oleńka podczas pierwszego spotkania z Kmicicem zapamiętała mężczyznę jako wyniosłą postać w „szubie i czapce futrzanej na głowie”. Chorąży orszański miał „płową jak żyto, mocno podgoloną czuprynę, smagłą cerę, siwe oczy bystro przed się patrzące, ciemny wąs i twarz młodą, orlikowatą, a wesołą i junacką”.
Sienkiewicz szczególnie skupił się na opisie urody Aleksandry Billewiczówny. Młoda szlachcianka była niezwykle urodziwa, oczy jej miały barwę chabru, czoło białe jak heban i piękne blond włosy lśniły się „jakby korona na głowie królowej”. Oleńka była wyniosłą i bardzo poważną panienką. Jej niepospolita uroda robiła wielkie wrażenie na wojakach, którzy „stali szeregiem, jakoby na popisie chorągwi, i szurając nogami, kłaniali się także szeregiem”.
Autor szczególną uwagę przywiązywał do opisów strojów ludowych, które świadczyły o statusie społecznym danego bohatera. Bogatego magnata, Janusza Radziwiłła, przedstawił jako czterdziestokilkuletniego, olbrzymiego z postury mężczyznę ubranego w „strój szkarłatny polski, spięty pod szyją kosztownymi agrafami”.
Postaci wykreowane przez Henryka Sienkiewicza miały swoje indywidualne, odrębne cechy charakteru, którymi wyróżniały się z tłumu innych ludzi. Na przykład Zagłoba był blagierem, ”pijusem”, a Janusz Radziwiłł był dumny i pyszny. Te kilka znaczących cech wpływało na postrzeganie ich przez innych bohaterów powieści. Były to postaci bardzo wyraziste i skontrastowane ze sobą.
Bohaterowie powieści sami decydowali o swoim losie. Dzięki temu akcja utworu była dynamiczna, żywa oraz pełna przygód. Krytyk literacki, Kazimierz Wyka, kreację bohaterów sienkiewiczowskich oceniał następująco:
„Sienkiewicz jest znakomitym twórcą bohaterów, ale nie bohaterów w sensie nadludzi, którzy dokonują czynności heroicznych, lecz ludzi, których psychologia składa się z kilku rysów zasadniczych, stale się powtarzających, którzy o tyle pozostają bohaterami, w wymienionym tu znaczeniu, że nigdy nie przestają być sobą, nawet w okolicznościach najmniej sprzyjającym ich psychice”.
Wszystkich bohaterów „Potopu” scalała wspólna historia. Łączyły ich podobne poglądy, idea walki o wolność, patriotyzm, religia, przyjaźń oraz miłość. Byli to ludzie heroiczni, nie załamywali się pod wpływem przeciwności losu. Byli obdarzeni niezwykłymi umiejętnościami, takimi jak mistrzowskie władanie szablą.
Sienkiewicz wyróżnił w opisywanym społeczeństwie polskim cztery warstwy społeczne: arystokrację, szlachtę, mieszczan oraz chłopów. W zależności od tego, reprezentantem której grupy społecznej był dany bohater, miał on charakterystyczne dla niej cechy. Posługiwał się także indywidualnym językiem. Sienkiewicz, kreując swoich bohaterów, dbał o szczegóły, dzięki temu stworzył najcenniejsze oraz ponadczasowe postaci w polskiej literaturze.
Podobne wypracowania do Sposób kreowania bohaterów w „Potopie” Henryka Sienkiewicza
- Bruno Jasieński - charakterystyka twórczości
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - motyw rodziny - opracowanie
- Alfred Szklarski „Tomek w krainie kangurów” - zwyczaje tubylców. Opis
- Franz Kafka „Proces” - „Proces” jako parabola. Opracowanie
- Gałczyński „Spotkanie z matką” - interpretacja i analiza wiersza
- Motyw przyrody - Przyroda jako tło wydarzeń literackich. Opracowanie tematu
- Bolesław Prus „Faraon” jako romans wychowawczy - rozwiń temat na podstawie powieści
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - elementy historyczne i autobiograficzne w dramacie
- Wizja „szklanych domów” - przedstaw w kontekście „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Wypracowanie
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Melodia mgieł nocnych” - interpretacja, opracowanie, środki stylistyczne w wierszu
- Astrid Lindgren - biografia, życiorys
- Stefan Żeromski „Wierna rzeka” - chłopi a powstanie styczniowe. Rozwiń temat w kontekście utworu
- William Szekspir „Makbet” - charakterystyka Lady Makbet
- Platon - charakterystyka postaci i poglądów
- Piotr Skarga „Kazanie o miłości ku ojczyźnie” - streszczenie skrótowe kazania
- List - cele na nowy rok szkolny
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - rola literatury romantycznej w kształtowaniu ducha Polaków na podstawie „Syzyfowych prac”
- Molier „Skąpiec” - Komizm w „Skąpcu” - rozwiń temat, omów rodzaje komizmu występujące w dramacie
- Ferenca Molnara „Chłopcy z Placu Broni" - Kontekst polityczny powieści „Chłopcy z Placu Broni"
- Zbigniew Herbert „Stary Prometeusz” - interpretacja i analiza wiersza