Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Tycjan „Apollo i Marsjasz” - opis obrazu, interpretacja

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!

„Apollo i Marsjasz” – jeden z najsłynniejszych obrazów Tycjana – datowany jest na 1570 rok. Z punktu widzenia technicznego dzieło jest obrazem olejnym, stworzonym na płótnie. Tycjan nawiązuje w swym dziele do greckiego mitu opisującego pojedynek Apolla z Marsjaszem.

Marsjasz naraził się bogu chełpiąc się swą grą na flecie i twierdząc, że gra lepiej od samego Apolla. Rozgniewany bóg wyzwał go na muzyczny pojedynek. Apollo kazał Marsjaszowi obrócić swój instrument grając i śpiewając jednocześnie tak, jak robi to on ze swoja lirą. Grający na flecie Marsjasz musiał się poddać. Obraz Tycjana wiernie oddaje najbardziej dramatyczny moment opowieści, a więc – obdzierania Marsjasza ze skóry.

Na pierwszym planie obrazu widzimy Marsjasza przywiązanego do drzewa, głową w dół. Jego cierpienie pokazane jest tak, jakby był chrześcijańskim męczennikiem. Półprzymknięte oczy bohatera wskazują jednocześnie na ogromne męczarnie, z drugiej strony – na bliskość nadchodzącej śmierci, która uwolni fauna od straszliwych tortur. Przy związanych rękach Marsjasza znajduje się mały piesek, który pije krew spływająca z ciała ofiary. Po lewej stronie obrazu widnieje sylwetka Apolla ubranego w czerwoną szatę. Grecki bóg trzyma w rękach skrzypce, na których wciąż gra. Marsjaszowi towarzyszą więc dźwięki muzyki jego kata. Czerwona szata Apolla może skojarzyć się z krwią, zbrodnią i okrucieństwem. Tortury wykonywane są na Marsjaszu przez trzech leśnych faunów.

W prawym dolnym rogu obrazu widać postać zafrapowanego starca i małego dziecka, którzy są świadkami nieszczęścia Marsjasza. Zamyślony starzec, usytuowany w prawej części obrazu, to prawdopodobnie król Midas, zmartwiony sądem, którego dokonał. W obrazie dominuje ciemna kolorystyka potęgująca wrażenie okropności i brutalności sceny. Jedynym jaśniejszym punktem obrazu jest rozświetlona postać Apolla. Zabieg ten podkreśla jego boskość i wszechmoc. Obraz sprawia wrażenie monochromatycznego. Bogactwo kolorów ujawnia się, gdy przyglądamy się mu z bliska. Postacie na obrazie wyglądają tak, jakby wychodziły z półmroku. To charakterystyczny dla techniki malarskiej Tycjana zabieg.

Obecnie obraz znajduje się w czeskim muzeum w Kromieryżu.

Podobne wypracowania