Bolesław Leśmian „Dziewczyna” - Sens życia - czym jest? Rozwiń temat w kontekście wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Dziewczyna” Bolesława Leśmiana to wiersz pełen symboli, które powodują, że utwór ten można rozumieć na wiele sposobów. Jednym z nich jest refleksja nad ludzką egzystencją i jej sensem.
Dwunastu braci bierze do rąk młoty, by skruszyć mur. Powoduje nimi chęć uwolnienia dziewczyny, której płacz słyszą za przeszkodą. Kiedy oni padają ze zmęczenia, ich zadanie przejmują cienie, kiedy i cienie już nie mogą działać, w mur walą same młoty. W końcu przeszkoda ulega i rozsypuje się. Jednak za nią ukazuje się pustka. Nie ma upragnionej dziewczyny, jej ust ani oczu. „Nic - tylko płacz i żal i mrok i niewiadomość i zatrata! / Takiż to świat! Niedobry świat! Czemuż innego nie ma świata?” - ten cytat wyraża cierpienie oraz rezygnację, towarzyszącą temu rozczarowaniu. W obliczu takiej sytuacji, kiedy często nagroda jest niewymierna względem zaangażowania i sił straconych, by osiągnąć cel, warto postawić pytanie: jaki jest sens życia?
Poeta oczywiście nie udziela na nie odpowiedzi bezpośrednio, możemy ją jednak wywnioskować z następującego dystychu: „Wobec kłamliwych jawnie snów, wobec zmarniałych w nicość cudów, / Potężne młoty legły w rząd, na znak spełnionych godnie trudów”. To działanie godne dążenie do celu nadaje sens życiu. Często cel okazuje się niesatysfakcjonujący, jednak przez realizowanie swoich pragnień i marzeń, człowiek może znaleźć swoje miejsce w świecie. Ta pustka, która była po drugiej stronie muru, wprawiła w ruch braci. To skruszenie przeszkody stało się celem, marzeniem, a więc nadało sens ich życiu. „A ty z tej próżni czemu drwisz, kiedy ta próżnia nie drwi z ciebie?” - w tym cytacie zawiera się bardzo ważne przesłanie. Pustka, na którą natrafili bracia nie była drwiną z ich zaangażowania, była jego przyczyną, nadała sens działaniom.
Wiersz Bolesława Leśmiana pt. „Dziewczyna” przedstawia smutną prawdę. Często nagroda nie jest warta wysiłku włożonego w jej uzyskanie. Jednak to dzięki temu działaniu człowiek coś znaczy. Dlatego największą gratyfikacją powinny być trudy włożone w działanie, a przy tym doskonalenie własnej osoby.
Podobne wypracowania do Bolesław Leśmian „Dziewczyna” - Sens życia - czym jest? Rozwiń temat w kontekście wiersza
- Stanisław Wyspiański „Śpiący Staś” - opis obrazu, interpretacja
- Forma listu - list do Pinokia, który zachęca do chodzenia do szkoły
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren XVII” - interpretacja i analiza trenu
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - obraz powstania styczniowego w „Nad Niemnem”
- Mira Jaworczakowa „Oto jest Kasia” - opracowanie utworu
- A.A. Milne „Kubuś Puchatek” - uroczy miś - opis
- Człowiek wobec śmierci, przemijania i miłości – wybrane przykłady z literatury i sztuki
- Achilles i Hektor - charakterystyka i ocena bohaterów wojny trojańskiej
- Charakterystyka Adama Małysza - Opis Adama Małysza
- Moja mama - opowiadanie o mamie
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem”, „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza - interpretacja i analiza porównawcza
- Tadeusz Różewicz „Ocalony” - znaczenie tytułu wiersza. Opracowanie
- „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy Kleinbaum - czy profesor John Keating był dobrym nauczycielem? - rozprawka
- Jan Józef Szczepański - biografia, życiorys
- Jarosław Iwaszkiewicz „Panny z Wilka” - motyw przemijania w „Pannach z Wilka” Iwaszkiewicza. Opracowanie
- Franz Kafka „Proces” - uniwersalizm „Procesu” Franza Kafki. Opracowanie
- Zofia Nałkowska „Medaliony” - motyw zła, motyw cierpienia w „Medalionach” Nałkowskiej
- Krzysztof Kamil Baczyński „Niebo złote Ci otworzę”, „Zanurzcie mnie w niego” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej - interpretacja i analiza porównawcza
- Marek Hłasko „Pętla” - problematyka opowiadania
- Zofia Nałkowska „Granica” - „Granica” jako powieść społeczna