Stanisław Barańczak „Pan tu nie stał” - interpretacja, opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Stanisław Barańczak jest wybitnym współczesnym polskim poetą. Należy on do pokolenia „Nowej Fali”. Ta grupa twórców zrzeszała poetów i pisarzy, który debiutowali pod koniec lat sześćdziesiątych i na początku lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku.
W twórczości Stanisława Barańczaka odzwierciedla się obraz życia w peerelowskiej Polsce – Barańczak poruszał zarówno ważne polityczne i społeczne problemy, jak i błahe, codzienne sprawy. W wierszu „Pan tu nie stał” poeta przedstawia komiczną sytuację. Wiersz rozpoczyna apostrofa – bezpośredni zwrot do określonej osoby – „Pan tu nie stał”. Adresatem wiersza jest właśnie ów, bliżej nieokreślony „pan”, „on”, który wyłamuje się spod ogólnie przyjmowanych zasad.
Pomiot liryczny początkowo wypowiada się wyłącznie w swoim imieniu, lecz szybko zaczyna przemawiać w imieniu zbiorowości: „nigdy nie stał pan za nami murem, na stanowisku naszym też pan nie stał”. Kontynuując swoją wypowiedź, podmiot liryczny wielokrotnie powtarza słowo „stać”. Używa go w różnych znaczeniach oraz prezentuje jego wykorzystanie w związkach frazeologicznych, ukazując przez to wieloznaczność tego wyrazu. W wierszu znajdują się następujące związki frazeologiczne: „nie stał pan za nami murem” – nie wspierał nas pan, „na naszym czele nie stał pan nigdy” – nigdy pan nami nie przewodził, „nas na to nie stać” – nie mamy wystarczającej ilości pieniędzy, „stał obiema nogami” – był pewnym siebie, „ziemia stoi przed panem otworem” – dostaje pan nową szansę, „stoi pan sobie na uboczu” – wstydzi się pan, nie chce się angażować, „nie stój pan w miejscu” – rozpocznij działanie, „nie stawiaj się pan” – nie sprzeciwiaj się, „stawaj pan w pąsach” – wstydź się. Zabieg ten jest źródłem komizmu.
Utwór „Pan tu nie stał” lokuje się, można powiedzieć, na granicy pomiędzy liryką pośrednią i bezpośrednią. Barańczak ukazuje w nim konflikt, jaki ma miejsce pomiędzy jednostką a zbiorowością. Zbiorowość naciska na jednostkę oraz ma moc jej zniszczenia oraz wykluczenia: „panie tam jest koniec, nie stój pan w miejscu, nie stawiaj się pan, stawaj pan w pąsach na szarym końcu”. Jednostka nie ma nic do powiedzenia, nie potrafi się przeciwstawić – a tym bardziej zwyciężyć w tym konflikcie. Jedyne, co może zrobić, to poszukać sobie miejsca „na szarym końcu”, ponieważ, jak pociesza podmiot liryczny, „w końcu znajdzie się jakieś miejsce także i dla pana”.
W tym utworze Barańczak ukazuje smutną prawdę: osamotniony człowiek nie jest w stanie nic osiągnąć ani „pokonać” innych ludzi, zgrupowanych w bezimienni tłum, którego siłą jest przede wszystkim przemoc.
Podobne wypracowania do Stanisław Barańczak „Pan tu nie stał” - interpretacja, opracowanie
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - motyw matki w „Cudzoziemce”. Opracowanie
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - Mowa sądowa w obronie Balladyny - napisz mowę sądową
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie”, Zofia Nałkowska „Granica” - Cezary Baryka i Zenon Ziembiewicz - charakterystyka porównawcza
- Charles Baudelaire „Spleen II” - interpretacja i analiza utworu
- Manifest polskich romantyków - rozwiń pojęcie w oparciu o utwory Adama Mickiewicza „Oda do młodości” oraz „Romantyczność”
- Samuel Beckett „Czekając na Godota” - Człowiek Poszczególny a Człowiek Historyczny
- Jan Kochanowski „Na swoje księgi” - interpretacja i analiza fraszki
- Pozytywizm - praca u podstaw w pozytywizmie. Znaczenie hasła i jego wykorzystanie
- Fiodor Dostojewski „Bracia Karamazow” - krytyka Kościoła i doktryny katolickiej zawarta w dziele Dostojewskiego. Opracowanie
- Antoni Czechow „Mewa” - charakterystyka bohaterów dramatu
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren XIV” - interpretacja i analiza trenu
- Historia średniowiecznej miłości – Heloiza i Abelard
- Aleksander Fredro „Zemsta” - charakterystyka Papkina
- Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem” - Elza - czego dowiadujemy się o Elzie? Charakterystyka
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - Motyw wędrówki w „Przedwiośniu” Żeromskiego. Opracowanie
- Hans Christian Andersen „Dziewczynka z zapałkami” - streszczenie
- Franciszek Karpiński „Żale Sarmaty” - interpretacja, analiza, opracowanie wiersza
- Adam Mickiewicz „Lilije” - interpretacja i analiza ballady
- Antoni Czechow „Śmierć urzędnika” - problematyka utworu
- Bernini „Apollo i Dafne” - opis rzeźby