Eugène Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady” - opis obrazu, interpretacja, symbolika
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Eugene Delacroix ukończył pracę nad obrazem „Wolność wiodąca lud na barykady” w 1830 r. Dzieło miało upamiętnić rewolucję lipcową (27-29 lipca 1830), kiedy niemal całe społeczeństwo wyszło na ulicę, by udaremnić podjętą przez Karola X próbę powrotu do absolutyzmu.
Na dole płótna widnieją ciała pomordowanych powstańców. Ich twarze wykrzywione są w cierpieniu i bólu. Stoi nad nimi kobieca postać, która w jednej ręce trzyma strzelbę, a w drugiej, wzniesionej do góry, dzierży flagę Francji. Swoją postawą zdaje się zachęcać znajdujących się za nią ludzi, by nie szczędzili sił i ruszyli do walki. Jest ona bosa, ubrana tylko w żółtą suknię, zsuniętą do pasa w taki sposób, że odsłania piersi. Na głowie ma czapkę frygijską – symbol rewolucji francuskiej z 1798 r. Obok niej znajdują się powstańcy dumnie manifestujący broń. Zostali przedstawieni w ruchu, dlatego możemy domyślać się, że pędzą do walki. Są wśród nich przedstawiciele wszystkich warstw społecznych: mamy tu eleganckiego mężczyznę w czarnym cylindrze, ale pojawiają się także chłopi w poszarpanych ubraniach. Twarze wszystkich naznaczone są determinacją i wolą walki.
Kobieta trzymająca flagę jest przedstawieniem Marianne – symbolu narodu francuskiego, wolności i rozumu. U jej stóp klęczy jeden z powstańców, który z czcią wpatruje się w niemal boskie oblicze tej potężnej i inspirującej postaci. Warto jeszcze dodać, że wiele osób utożsamia eleganckiego mężczyznę w cylindrze z samym Eugenem Delacroix, który także angażował się w działanie skierowane przeciw absolutyzmowi.
Obraz „Wolność wiodąca lud na barykady” to dzieło o dynamicznej kompozycji i kolorystyce. Tłem przedstawionej sceny jest błękitne niebo, miejscami przysłonięte białymi obłokami. Znajduje się tam także słońce ulokowane dokładnie za francuską flagą, co powoduje, że widzimy ją w strumieniu jasnego światła. Dzieło Eugene'a Delacroix, poprzez żywiołowość i bogatą kolorystykę, stanowiło zerwanie z akademickimi rygorami malarstwa, które narzucił klasycyzm.
Twarze przedstawionych na płótnie postaci pełne są zacięcia. Walka toczy się wszakże o wolność – najważniejszą z wartości. Delacroix przedstawił ją jako kobietę (Marianne), która budzi podziw, nęci swoim pięknem, dodaje sił do działania. Wpatrzone w nią postaci wiedzą, że lepiej zginąć w walce niż żyć w zniewoleniu.
Podobne wypracowania do Eugène Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady” - opis obrazu, interpretacja, symbolika
- Kandinsky „Kompozycja z kołami i prostymi” - interpretacja, opis obrazu
- W liście do nowo poznanej koleżanki opisz swoją rodzinę
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - Jaką rolę odgrywa Onufry Zagłoba w „Potopie”?
- Jan Kochanowski „Pieśń XI” - interpretacja i analiza pieśni
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - charakterystyka Cezarego Baryki
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - sposób postrzegania wsi i chłopów przez inteligentów w „Weselu”. Opracowanie
- Edward Stachura „Cała jaskrawość” - opracowanie, recenzja
- Biblia - historia Dawida i Goliata
- Gustaw Morcinek „Łysek z pokłady Idy” - charakterystyka bohaterów
- Henryk Sienkiewicz „Syzyfowe prace” jako powieść o dorastaniu. Ideologiczny charakter powieści
- Stereotypy w literaturze - stereotypy w wierszu Barańczaka „Garden party”
- Kopciuszek - motyw Kopciuszka w literaturze, filmie i sztuce - opracowanie tematu
- Neoromantyzm - definicja. Neoromantyzm w literaturze
- Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole”, „Dziecko piątku” - charakterystyka Aurelii Jedwabińskiej
- Opis przyrody - Opis lasu wiosennego
- Stanisław Przybyszewski „Confiteor” - opracowanie utworu
- Czesław Miłosz „Do polityka” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Kult mogiły przedstawiony w utworze „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej
- Tadeusz Borowski „Opowiadania” - charakterystyka bohaterów opowiadań Borowskiego
- Czesław Miłosz „Dar” - interpretacja i analiza utworu