Jan Kasprowicz „Witajcie kochane góry” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Kasprowicz kochał przyrodę, tajemniczy świat natury. W szczególność umiłował zaś tatrzańskie góry, ich groźne piękno, majestatyczność, niczym niezmącony spokój. Jego wiersz pt. „Witajcie kochane góry” jest najpełniejszym tego wyrazem.
Podmiot liryczny zachowuje się jak daleki przybysz, który po wielu trudach w końcu powrócił do swoich bliskich, jak biedny tułacz, który dobiega po latach do przystani swego szczęścia i powraca do domu. Wita się więc ze swymi przyjaciółmi, z „kochanymi górami” z „drogą rzeką”. Mówi, że był daleko, gdzieś we wrzaskliwym mieście, wśród gwaru ludzi, którzy mieli odmienne priorytety i wartości, w świecie bezpłodnych myśli, wśród głuchych serc. I w końcu, po wielu wyrzeczeniach, po długich nocach udało mu się powrócić.
Uporczywa tęsknota przywiodła go w te umiłowane strony. Rozgląda się więc, spaceruje, zagląda wszędzie, na nowo poznaje swój drogi dom, konfrontuje widzianą rzeczywistość z obrazami okolicy, które utkwiły mu w pamięci. Dostrzega niewielkie zmiany, jakie zaszły odkąd wyjechał; umarł jego stary przyjaciel, uschły ,,dwie wierzby nad rowem”. Te braki przyroda jednak potrafiła zrekompensować innymi darami, bo oto „świeżym się liście pokryły jesiony”, „jaskry się złocą w trawie”, a wiatr wiejący od pól wciąż utwierdza w przekonaniu, że natura „śmierć przetwarza na życie”, że wszystko ma tu swoje miejsce, przeznaczenie, wewnętrzny porządek i ład.
Ostatnia zwrotka utworu jest powtórzeniem pierwszej. Ta klamrowość wiersza zwraca uwagę właśnie na początkowe wersy, na to radosne powitanie, pełne szczęścia i entuzjazmu. Wiersz wpisuje się w pełni we franciszkańską filozofię afirmacji życia i przyrody, która towarzyszyła poecie nieustannie w ostatnim etapie jego twórczych poczynań.
Utwór składa się z dziewięciu czterowersowych strof o stałym układzie rymów: ABCB. Poeta stosuje liczne, pełne ekspresji wykrzyknienia, epitety, np. „cierpliwość”, „rozgwar miasta”, wyliczenia: „chodzę i patrzę i, słucham”, peryfrazy: „strażniczki wiosennej niwy”, anafory: „a za to” oraz metafory: np. „twórcze podmuchy wieczności”.
Podobne wypracowania do Jan Kasprowicz „Witajcie kochane góry” - interpretacja i analiza wiersza
- Sofokles „Antygona” - tragizm Antygony i Kreona. Porównanie
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar” - streszczenie opowiadania
- Maria Kownacka „Rogaś z Doliny Roztoki” - charakterystyka głównych bohaterów
- Tadeusz Różewicz „Kartoteka” - znaczenie tytułu dramatu, interpretacja
- Czy bohaterów „Dywizjonu 303” można nazwać współczesnymi rycerzami?
- Stanisław Lem „Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła” - streszczenie, bohaterowie, opracowanie
- Lucy Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza” - Ania Shirley patrzy na Zielone Wzgórze
- Cyprian Kamil Norwid „Marionetki” - interpretacja i analiza wiersza
- Onomatopeja - co to jest onomatopeja? Definicja, funkcja, przykłady
- Apollo i muzy - motyw sztuki w micie - opracowanie
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - Co łączy doświadczenia wojenne i powojenne Marka Edelmana?
- Cyprian Kamil Norwid „Coś ty Atenom zrobił Sokratesie”, „Fortepian Chopina”, „Bema pamięci żałobny rapsod” - interpretacja i analiza porównawcza utworów
- Auguste Renoir „Lekcja pisania” - opis i nterpretacja obrazu
- Postawa hamletyczna bohaterów literackich
- Ludwik Jerzy Kern - wiersze dla dzieci - ogólna charakterystyka
- Charles Baudelaire „Hymn do piękna” - interpretacja i analiza utworu
- Ignacy Krasicki „Strumyk i fontanny” - interpretacja, opracowanie i morał bajki Krasickiego
- Jan Twardowski - biografia, życiorys
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke”, Zbigniew Herbert „Lekcja łaciny" - porównaj sposoby przedstawienia lekcji we fragmentach
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - charakterystyka Szymona Gajowca