Prometeizm - Motyw prometejski w „Dziadach” cz. III - opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Kiedy Prometeusz ukradł olimpijskim bogom ogień i ofiarował go człowiekowi, jego postawa stała się wzorcem bezinteresownego działania w interesie innych, a także sprzeciwu względem istot wyższych. Zastanówmy się w jaki sposób pojęcie to zostało odzwierciedlone w trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza.
W scenie „Wielkiej Improwizacji” Konrad buntuje się przeciw Bogu. Podłożem jego postawy jest troska o ludzi i ojczyznę. Nie zgadza się na taki obraz świata, w pewien sposób stara się wymusić na Bogu zmianę tego porządku. W imieniu szczęścia i wolności swoich bliźnich postanowił on przejąć rząd nad duszami i zastąpić Najwyższego w procesie stanowienia o losach świata. „Ty Boże, ty naturo! dajcie posłuchanie. - / Godna to was muzyka i godne śpiewanie. - / Ja mistrz! / Ja mistrz wyciągam dłonie! / Wyciągam aż w niebiosa i kładę me dłonie / Na gwiazdach jak na szklanych harmoniki kręgach…” - słowa te są dowodem boskich aspiracji głównego bohatera.
„Milczysz, milczysz! wiem teraz, jam Cię teraz zbadał, / Zrozumiałem, coś Ty jest i jakeś Ty władał. - / Kłamca, kto Ciebie nazywał miłością, / Ty jesteś tylko mądrością. / Ludzie myślą, nie sercem, Twych dróg się dowiedzą; / Myślą, nie sercem, składy broni Twej wyśledzą…” - ten bluźnierczy cytat zawiera wyrzuty, które Konrad czyni Bogu. Wie, iż Najwyższy nie jest w stanie zapewnić ludziom szczęścia i wolności. Jest pewien, że Stwórca nie przejawia miłości do swoich dzieci, dlatego pozwala, by działy się im takie nieszczęścia. Sam jest gotów poświęcić swoje życie, by wlać w ludzkie serca nadzieje i radość. W tych zamiarach przypomina on mitycznego tytana, pragnącego rozświetlić ludzkie życie ciepłym ogniem.
Konrad nie podejmuje się tej misji dla prywatnej korzyści. Kierują nim inne przesłanki, jakimi są dobro bliźnich i ojczyzny. Ogniem, który chce wykraść jest władza nad światem i możliwość kreowania, by dokonać zmiany istniejącego porządku, bardzo krzywdzącego dla niektórych z ludzi. Tak jak Prometeusz poniósł karę za swoje działanie, tak i misja Konrada kończy się niepowodzeniem, a ksiądz Piotr przepowiada mu daleką podróż, jej kierunkiem będzie wschód.
Podobne wypracowania do Prometeizm - Motyw prometejski w „Dziadach” cz. III - opracowanie
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke”, Zbigniew Herbert „Lekcja łaciny" - porównaj sposoby przedstawienia lekcji we fragmentach
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - charakterystyka Szymona Gajowca
- „Inny świat” Gustaw Herling-Grudziński - utwór o sile i słabości człowieka
- Najpiękniejsze zabytki w Polsce – opis
- Paulo Coelho „Alchemik” - recenzja książki
- Moja wizja nieba - opis raju
- Lew Tołstoj „Wojna i pokój” - bohaterowie. Charakterystyka Piotra Bezuchowa
- Tragizm - tragizm jako kategoria estetyczna i egzystencjalna
- Wanda Chotomska - wiersze dla dzieci - opracowanie ogólne
- „Ludzie bezdomni” - praca u podstaw w dziele Stefana Żeromskiego
- Literatura popularna – definicja, przykłady
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - charakterystyka Majora
- Artysta modernistyczny - Charles Baudelaire o miejscu i roli poety w społeczeństwie nowoczesnym. Opracowanie tematu
- Dorota Terakowska „Tam, gdzie spadają anioły” - opracowanie. Problematyka książki
- Krzysztof Kamil Baczyński „Sur le pont d'Avignon” - interpretacja i analiza wiersza
- Czy profesor Sonnenbruch jest uczciwym Niemcem? – „Niemcy” Leona Kruczkowskiego
- Czesław Miłosz „Dolina Issy” - charakterystyka Baltazara
- Adam Mickiewicz „Nad wodą wielką i czystą...” - interpretacja i analiza wiersza
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - problematyka książki
- Adam Ważyk „Poemat dla dorosłych”, George Orwell „Rok 1984” - świat przedstawiony w utworach. Opracowanie