„Architekt wszechświata” - opis, interpretacja miniatury francuskiej
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Powstanie francuskiej miniatury „Architekt wszechświata” datowane jest na około XIII wiek. Prawdopodobnie dzieło stanowiło początek strony księgi. Nazwa „miniatura” pochodzi od łacińskiego słowa „minium” i oznacza obraz małych rozmiarów, wykonany na ogół na pergaminie. Tego typu obrazki często były wykorzystywane do ozdabiania średniowiecznych kościelnych ksiąg. Pierwsi twórcy miniatur używali akwarel, prawdopodobnie omawiane dzieło również zostało namalowane tą techniką. Rozkwit miniatur nastąpił w XVI wieku w Europie.
Dzieło „Architekt wszechświata” podejmuje popularny temat powstania świata. Centrum obrazu stanowi postać Boga, jego pochylona postawa ma wskazywać na ciągły ruch, ciężką pracę. Szata Stworzyciela ma złoto-niebieski kolor, Jego głowę zdobi aureola. Stworzyciel przedstawiony został na obrazie schematycznie, jako człowiek w średnim wieku. Warto zwrócić uwagę na ciekawy zabieg zastosowany przez twórcę dzieła – rąbek szaty Pana zdaje się wystawać poza ramę obrazu, co potęguję wrażenie, że Bóg „wszedł” do niego, aby również go stworzyć. Chwyt ten podkreśla anonimowość malarza i stanowi symbolicznie oddanie jego talentu w ręce Stwórcy. Zabieg ten może także oznaczać, iż Bóg nie podlega prawom, które samo tworzy, że zawsze jest ponad nimi.
Bóg wyposażony jest w dwa atrybuty: cyrkiel oraz kulę przedstawiającą wszechświat. Oba przedmioty – trójkątny cyrkiel oraz kulę wszechświata – skojarzyć można z kształtem znaków alfy i omegi, a więc początku i końca. W kuli wszechświata zobaczyć można również słońce. Widać wody otaczające całość. Żółta masa to prawdopodobnie Ziemia w trakcie jej formowania. Wygląd wszechświata, odmalowanego na anonimowym obrazie, stanowi odbicie średniowiecznej wiedzy o kosmosie i wyraża przekonanie, iż Ziemia stanowi centrum wszechświata. Cyrkiel symbolizuje natomiast porządek kosmiczny.
Obraz utrzymany został w jasnych barwach, kolory symbolizują więc nadzieję, podkreślają radość dzieła tworzenia. Jego kolorystyka jest ciekawa, ponieważ opiera się na trzech kontrastujących ze sobą kolorach: niebieskim, żółtym i pomarańczowym. Są one jednocześnie w średniowiecznej symbolice figurami dobra i zła, które będą panować na świecie. Miniatura w bezpośredni sposób nawiązuje do Księgi Rodzaju, w której Bóg przedstawiony jest właśnie jako architekt wszechświata, jego budowniczy.
Podobne wypracowania do „Architekt wszechświata” - opis, interpretacja miniatury francuskiej
- Michaił Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” - charakterystyka bohaterów. Diabelska świta Wolanda
- Stefan Kisielewski - biografia, życiorys
- Marek Hłasko - ogólna charakterystyka twórczości
- Opowiadanie fantastyczne
- Horacy - horacjanizm - definicja, filozofia
- Zbigniew Herbert „Historia Minotaura” - interpretacja, opracowanie poematu prozą
- Biblia - „Przypowieści o faryzeuszu i celniku” - streszczenie, interpretacja
- Sławomir Mrożek „Tango” - charakterystyka Artura
- Biblia - „Przypowieść o Synu Marnotrawnym” - streszczenie, interpretacja
- Mowa sądowa w obronie Antygony - obrona Antygony
- Człowiek zlagrowany w „Opowiadaniach” Borowskiego - określ przyczyny jego bierności
- Ideały epoki oświecenia w „Cydzie” Pierra Corneille'a
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar” - sprawozdanie - opis sytuacji na podstawie utworu
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - Rzym w „Quo vadis” - jak został przedstawiony?
- Bunt i pokora - przykłady zachowań człowieka wobec Boga. Rozwiń temat w kontekście twórczości Leśmiana
- Charakterystyka baroku - przedstawiciele baroku oraz literatura
- Wiersze Władysława Broniewskiego - motyw żołnierza w twórczości Broniewskiego. Opracowanie
- Jan Kochanowski „Treny” - Śmierć dziecka ukazana w „Trenach” Kochanowskiego
- Epitet - co to jest epitet? Przykłady, funkcja, definicja
- Biblia - „Przypowieść o dobrym i złym drzewie” - streszczenie, interpretacja