Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Eviva l'arte” - interpretacja, analiza i opracowanie wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz „Eviva l'arte” nazywany jest hymnem dekadentów, gdyż poruszana w nim tematyka wyraźnie odnosi się do schyłku wieku XIX i związanego z nim rozprzężenia moralnego i obyczajowego, a także silnej świadomości poetyckiej artystów tamtej epoki. Strofy przedstawiają typowy obraz przedstawicieli bohemy artystycznej, dla których najważniejszą wartością była sztuka, natomiast wszystkie kwestie materialne stanowiły sprawy drugorzędne.
Pisarz, poeta w swoich oczach jest bardziej wartościowy od przeciętnego zjadacza chleba, dla którego pomnażanie bogactwa jest głównym celem. Podmiot liryczny z pogardą traktuje przedstawicieli mieszczaństwa, którzy oceniają człowieka na podstawie zasobności portfela. Dla niego to bogactwo duchowe jest najważniejsze, gdyż świadczy o głębi wewnętrznej i nieprzeciętnej wrażliwości.
Schyłek wieku każe jednak myśleć o sobie w kategoriach prochu i pyłu. Zmierzch stulecia podważał wypracowane wcześniej wartości i z perspektywy patrzył na spektakularne odkrycia i dokonania. Wiele z nich się zdezaktualizowało, inne okazały się nie tak cudowne, jak w pierwszym momencie mogło się zdawać. Podmiot liryczny wykrzykuje więc, iż „życie nasze splunięcia niewarte” mając świadomość, iż każdy byt kiedyś przeminie. Między innymi dlatego gromadzenie bogactw budzi w nim taką odrazę.
Tetmajer kreuje w swoim wierszu typowy portret ubogiego artysty przełomu wieków – nie troszczy się on o to, gdzie będzie spał tej nocy, żywi się resztkami, czasem przymiera głodem. Prawdziwą strawą duchową jest bowiem sztuka, która osładza wszelkie trudy i cierpienia. Pojawia się porównanie artysty do suchego liścia, co kojarzy się przede wszystkim z jesienią, a więc kresem wszystkiego, co dynamiczne, aktywne i radosne, co oczywiście odnosi się do atmosfery końca wieków. Po drugie, liść na wietrze jest targany przez zmienne wiatry, nie wie, gdzie tym razem zostanie poniesiony. Tak samo artysta – nie jest on niewolniczo przywiązany do jednego miejsca pracy i jednego miejsca zamieszkania, ale podąża tam, gdzie akurat popchnie go natchnienie albo kaprys.
Poeta nie zamieniłby się miejscami nawet z najzasobniejszym przedstawicielem klasy wyższej lub średniej. Ma on bowiem swoją godność i honor, które pozwalają mu z dumą nosić nawet łachmany. Mówi o tym np. wers: „(...) laurów za złotą nie damy koronę”, a więc tworzenie doskonałej poezji jest dla nich ważniejsze niż jakiekolwiek ziemskie zaszczyty i dobra materialne. Wypowiada się w liczbie mnogiej („my”), a więc imieniu zbiorowości.
Artysta czuje się wyniesiony ponad tłum, gdyż zdaje sobie sprawę, iż jest w jakiś sposób naznaczony, napiętnowany przez Boga i wyznaczony do spełnienia określonej misji w świecie („W piersiach naszych płoną/ ognie przez Boga samego włożone”).
Podmiot liryczny używa antytezy – nazywa brać artystowską „królami”, zaznaczając jednocześnie, iż są oni „bez ziemi”. Artyści nie mają swojego konkretnego, stałego miejsca na świecie, gdyż dom tworzą tam, gdzie oddają się swojej działalności literackiej. W ten sposób dowolnie wybrane miejsce staje się odpowiednie do oswojenia.
Wiersz w istocie jest desperackim wyznaniem człowieka, który rzuca się w otchłań życia, gdyż nic go już nie trzyma przy jego materialnej stronie. Czytelnik ma wrażenie, że podmiot na wszelkie niebezpieczeństwa jest w stanie machnąć ręką, wykrzykując „Evviva l’arte!” („Niech żyje sztuka!”).
Wiersz jest bardzo rytmiczny i dynamiczny dzięki licznym wykrzyknieniom oraz regularnej budowie upodabniającej go do piosenki. Połączenie anafory i epifory daje figurę zwaną symploke. Rymy mają stały układ ababcc. Są dokładne, żeńskie. Każda z czterech zwrotek składa się z pięciu wersów pisanych jedenastozgłoskowcem i z szóstego, pięciozgłoskowego („Evviva l’arte”).
Podobne wypracowania do Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Eviva l'arte” - interpretacja, analiza i opracowanie wiersza
- Charles Dickens „Opowieść wigilijna” - Czy pieniądz może być najważniejszą wartością w życiu człowieka? Wypracowanie
- Borys Pasternak - biografia, życiorys
- Oświecenie - charakterystyka. Architektura oświecenia
- Ironia śmiechu, ironia kłamstw i my sami w twórczości Zbigniewa Herberta
- Sławomir Mrożek „Tango” - charakterystyka Eleonory
- Postacie biblijne - Abraham i Hiob - charakterystyka porównawcza
- Wyjaśnij, co powoduje, że „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej kończy się happy endem, a „Lalka” Bolesława Prusa katastrofą
- Jan Kasprowicz „Dies irae” - bunt prometejski w „Dies irae”. Opracowanie
- Boccaccio „Dekameron” - Humanizm renesansowy w „Dekameronie” - opracowanie
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren IV” - interpretacja i analiza trenu
- Epikureizm i stoicyzm - scharakteryzuj oba kierunki filozoficzne, wskaż różnice i podobieństwa
- Molier „Skąpiec” jako komedia charakterów - cechy
- Stanisław Młodożeniec - futuryzm w twórczości Młodożeńca
- Motyw miasta - Obraz Moskwy w „Mistrzu i Małgorzacie”. Opracowanie
- Bolesław Prus „Z legend dawnego Egiptu” - opracowanie
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - przedstaw metaforyczne znaczenie drogi w powieści
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Zanurzcie mnie w Niego”, Krzysztof Kamil Baczyński „Niebo złote Ci otworzę” - porównanie wizji miłości
- Samson - charakterystyka postaci biblijnej, życiorys
- Opis charakteru - Opis charakteru osoby