Obraz Polski w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego - narodziny niepodległości - opracuj temat
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego prezentuje kilka funkcjonujących równolegle koncepcji nowej Polski, ukazanych z pozycji obiektywnego obserwatora, który żadnej z nich nie uznaje za lepszą lub gorszą od innych, nie dajac również ostatecznej odpowiedzi na pytanie, która z nich jest optymalną drogą do odbudowy Polski po dwóch wiekach niewoli i kataklizmie I wojny światowej. Upostaciowaniem takiej ideowej ambiwalencji jest postać głównego bohatera - Cezarego Baryki - który zetknie się z kilkoma odmiennymi koncepcjami naprawy kraju, po trochu krytykując, a po trochu popierając każdą z nich.
Pierwszą z wizji nowej Polski, z jaką młody bohater zetknie się po powrocie z emigracji, będzie koncepcja promowana przez Szymona Gajowca - wysokiego urzędnika Ministerstwa Skarbu, reprezentującego formujące się struktury państwowe. Gajowiec widzi odrodzenie Polski w systematycznych, przeprowadzanych z cierpliwością i wedle określonego planu reformach, z których najważniejszymi byłyby zmiany w systemie agrarnym, szkolnictwie i służbie zdrowia, połączone również z bardziej przemyślaną polityką zbrojną. Rządowy notabl jest zdecydowanym przeciwnikiem krwawej i niszczycielskiej w swoim żywiole rewolucji, jaka gotuje się w tle w przeciągu całego czasu akcji powieści, widząc drogę do równości społecznej w stałym rozwoju najbiedniejszych, najgorzej wyedukowanych warstw, aby - idąc w kierunku przeciwnym do założeń komunistów - to one osiągnęły poziom najbogatszych klas, nie domagając się zrównania ich z własnym ubóstwem.
Zupełnie odmienną postawę i wizję odrodzenia Polski reprezentuje Antoni Lulek widzący drogę do powszechnej rówości i sprawiedliwości w zniszczeniu szlachty i burżuazji przez odebranie ich członkom majątków i oddanie ich w ręce ludu pracującego. Nowoczesną Polskę rozumiał jako część międzynarodowej wspólnoty dążącej do poprawy losu warstw najbiedniejszych bez względu na ich przynależność narodową i uwarunkowania historyczne. Reprezentowane przez niego koncepcje cechowały się wobec tego pewnego rodzaju internacjonalizmem, wysuwając na pierwszy plan sytuację bieżącą - standard życia współczesnych mu robotników - a nie biorąc pod uwagę kwestii rozwoju Polski w dalszej perspektywie.
Ciekawym zabiegiem jest również wprowadzenie pomiędzy koncepcje, jakie rzeczywiście ścierały się w polskim społeczeństwie lat 20-tych XX wieku utopijnej wizji reprezentowanej przez opowieści Seweryna Baryki. Pragnąc zachęcić swego syna do powrotu do ojczyzny bohater rysuje przed nim wizję kraju pełnego szkalnych domów budowanych z myślą o robotnikach, które swoim estetyzmem zachwycają również bogaczy na tyle, że porzucają oni swoje pałace i zamieszkują zunifikowane osiedla, dzięki czemu stan upragnionej równości społecznej kreuje się zupełnie naturalnie, bez udziału przemocy i wzajemnych pretensji poszczególnych klas. W wizji Baryki odrodzona Polska jest więc państwem harmonijnym, sprawiedliwym, szanującym jednostkę niezależnie od jej pochodzenia i stanu posiadania, napędzanym powszechną ciężką pracą, którą wszyscy obywatele dzielą między sobą po równo.
Podobne wypracowania do Obraz Polski w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego - narodziny niepodległości - opracuj temat
- Molier - „Świętoszek” jako komedia intrygi i charakterów. Opracowanie
- Charakterystyka porównawcza Judyma („Ludzie bezdomni”) i Wokulskiego („Lalka”)
- Adam Mickiewicz „Trzech Budrysów” - opracowanie i interpretacja utworu
- Julian Tuwim „Życie moje” - interpretacja i analiza wiersza
- Konflikt pokoleń w „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej
- „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa - postawy wobec tradycji narodowej bohaterów
- Małgorzata Musierowicz „Kłamczucha” - opracowanie książki
- Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole” - opracowanie książki
- Małżeństwa w literaturze - porównanie na podstawie „Żony modnej” Krasickiego i „Kamizelki” Prusa
- Tadeusz Różewicz „Drewno” - interpretacja i analiza wiersza
- „Przedwiośnie” i „Granica” - porównaj kreacje matek w obu powieściach
- Tadeusz Różewicz „Drzewo” - interpretacja i analiza wiersza
- „Przedwiośnie” i „Granica” - opisz motyw rewolucji w obu powieściach
- „Przedwiośnie” i „Granica” - ideowy sens zawarty w obu tytułach. Wyjaśnij i porównaj
- Charakterystyka porównawcza Wertera i Alberta - Goethe „Cierpienia młodego Wertera”
- Tadeusz Różewicz „Kartoteka” - opracowanie utworu
- Tadeusz Różewicz „Krzyczałem w nocy” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Matka odchodzi” - opracowanie tomu
- Tadeusz Różewicz „Oblicze ojczyzny” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Ocalony” - charakterystyka i opis podmiotu lirycznego