Gałczyński „Zaczarowana dorożka” - opracowanie, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Zaczarowana dorożka” opowiada o dziwnej, pełnej magii nocnej podróży po Krakowie. Autentyczne miejsca mieszają się z wytworami fantazji, wszystko dzieje się jakby we śnie. Szczęśliwy podmiot liryczny przedstawia swoje wrażenia z szalonej wycieczki po nocnym mieście, kiedy wszystko wydaje się inne i niezwykłe.
Kolejne strofy rozpoczynają się od muzycznych terminów oznaczających tempo na przykład allegro furioso – szybko, gwałtownie, gniewnie. Tym samym utwór staje się bardziej muzyczny. Jazda dorożką jest szybka i szalona. Podkreślają to krótkie wersy, wyraźny rytm i refreniczne powtórzenia. „Zaczarowana dorożka/ Zaczarowany dorożkarz/ Zaczarowany koń” – te trzy wersy powracają w wierszu kilkakrotnie uwypuklając melodyczność utworu, oddają też miarowy stuk dorożki gnającej po bruku. Tempo jazdy oddają też szybko się zmieniające szyldy i napisy: „(...) nocne SERY, nocne MLEKO,/ nocne TAŃCE WIECZYSTEGO,/ nocne DZIŚ PARÓWKI Z CHRZANEM,/ nocne TOWARY MIESZANE,/ nocna strzałka: PRZY KOŚCIELE!/ nocny szyld: TYBERIUSZ TROTZ”.
Utwór jest pełen humoru, a także groteski. W pierwszych strofach autor wyjaśnia, że zdaniem znanego czarnomistrza Ben Alego: „<<to nie jest nic takiego/ dorożkę zaczarować,/ dosyć fiakrowi w oczy/ błysnąć specjalną broszką/ i jużeś zauroczył/ dorożkarza z dorożką,/ ale koń – nie>>. Więc dzwonię:/ - Serwus, to pan Ben Ali?/ Czy to możliwe z koniem?/ - Nie, pana nabujali”. Magia przeplata się z logiką i prozaicznymi szyldami, liryka z potocznym językiem, magia z codziennością.
Rzecz ma miejsce o drugiej w nocy, można się domyślać, że po zakrapianej biesiadzie. Poeta maluje fantastyczny obraz nocnego Krakowa, pełnego zieleni i zapalonych latarni, w świetle których mienią się srebrne dachy. Gałczyński przywołuje konkretne miejsca, ulice, budynki. Trasa wiedzie z ulicy Wenecja pod Sukiennice i wierzę Mariacką, po drodze wyłaniają się różne szyldy. Dorożka mknie pustymi ulicami, zatrzymując się na chwilę przy domu „Pod Murzynami”, by potem minąć róg „Kpiarskiej i Kominiarskiej”.
Nastrój wiersza jest radosny i szalony, wszystko dzieje się w aurze magii. Brak tu logiki i ciągłości, do opowieści zostaje wtrącona historia nieszczęśliwej miłości dziewczyny i marynarza. Ten krótki romans również wnosi element humoru. Jest opowiedziany żartobliwie: „(...) Marynarz łajdak zdradził dziewczynę,/ myślał: Na morze sobie popłynę./ Lecz go wieloryb zjadł na głębinie”. Brak tu zachowania ciągłości czasu, podmiot liryczny opowiada o jadącej do ślubu parze, przytaczając od razu ich przyszłe losy, aż po śmierć. Wszystko w to nastroju tajemniczości i konwencji snu.
Obraz miasta jest nierealny, prawdziwe kształty giną w mroku, a wyobraźnia wyławia obrazy, które pragnie zobaczyć. Kraków jest wspaniałym tłem, ale też bohaterem nocnej wycieczki.
Podobne wypracowania do Gałczyński „Zaczarowana dorożka” - opracowanie, interpretacja
- Opis bitwy - Opis bitwy o Plac Broni na podstawie książki Ferenca Molnara
- Emil Zola „Germinal” - charakterystyka głównych bohaterów
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - charakterystyka drugoplanowych postaci „Cudzoziemki”
- „Chłopi” Władysława Reymonta jako epopeja? Uzasadnij odpowiedź
- Tadeusz Różewicz „Zostawcie nas” - interpretacja i analiza wiersza
- Halina Poświatowska „[***] Tutaj leży Izold jasnowłosa...” - interpretacja i analiza wiersza
- Futuryści polscy - fanatyzm Brunona Jasieńskiego i Stanisława Młodożeńca
- Tadeusz Różewicz „Przepaść” - interpretacja i analiza utworu
- Tadeusz Różewicz „Prawa i obowiązki” - motyw Ikara w kontekście wiersza i innych dzieł literackich
- Jan Kochanowski „Pieśń XXIV” („Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony...”) - interpretacja i analiza pieśni
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - charakterystyka Aliny
- Największa przygoda mojego życia - opowiadanie
- Kordian Winkelriedem narodów? Odpowiedz na pytanie na podstawie aktu III sceny 6 dramatu „Kordian” Juliusza Słowackiego
- „Ludzie bezdomni” - artyzm powieści Stefana Żeromskiego
- Tadeusz Różewicz „Kartoteka” - intertekstualność w dramacie „Kartoteka” Różewicza. Opracowanie
- Molier „Świętoszek” - charakterystyka Orgona
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - Trzy godziny Gustawa: godzina miłości, rozpaczy i przestrogi. Opracowanie
- Lewis Carroll - biografia, życiorys
- Leopold Staff „Curriculum vitae” - etapy dojrzewania w wierszu Staffa. Opracowanie
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska - wiersze o miłości. Pawlikowska-Jasnorzewska jako poetka miłości - opracowanie