Stanisław Przybyszewski „Confiteor”, „Prorok” Aleksandra Puszkina - interpretacja i analiza porównawcza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Aleksander Puszkin jest wybitnym poetą, przedstawicielem romantyzmu rosyjskiego oraz twórca języka literackiego w tym kraju. Biografia Puszkina zawiera wiele romantycznych epizodów – pisarz tworzył na emigracji. Warto także wspomnieć o śmierci pisarza: Puszkin ginie podczas pojedynku, który odbywa się w obronie honoru jego żony. W wierszu „Prorok” następuje apoteoza sztuki i artysty. Podmiot liryczny zwraca się do czytelnika w formie monologu, wypowiada nie tylko swoje myśli ale także cytuje słowa Boga. Bohater liryczny pokazuje, że poeta jest osobą wybraną przez Boga, która ma do spełnienia konkretną misję. Artysta musi głosić przesłanie Boga nawet – a może przede wszystkim - wbrew nastrojom społeczeństwa.
Stanisław Przybyszewski jest polskim twórcą, którego dzieła ukazały się w okresie modernizmu. „Confiteor” został wydrukowany w 1899 roku na łamach krakowskiego pisma – jest on zapowiedzią zmian, jakie przyniesie nowa epoka nazwana Młodą Polską. Zaczerpnięty z łaciny tytuł oznacza „wyznaję”. Przybyszewski w tym tekście odpowiada na pytanie o nowe oblicze sztuki i artysty. Pisarz dochodzi do wniosku, że sztuka, która jest skowana jakimikolwiek kajdanami, jedynie rekonstruuje rzeczywistość. Przybyszewski tłumaczy, że artysta musi pozostać obojętny wobec zasad społecznych i norm etycznych – wtedy uda mu się osiągnąć wysoki poziom, charakteryzujący się postrzeganiem sztuki jako absolutu (celu samego w sobie. W związku z tym sztuka nie może pełnić roli usługowej wobec np. ideologii), oraz jako „objawienie duszy”. Ponadto Przybyszewski używa bardzo cennego porównania sztuki do religii a artysty do kapłana, który stoi ponad społeczeństwem.
Utwór „Prorok” to dzieło wierszowane, które powstało w XIX wieku w Rosji. Jest w nim pokazana bardzo romantyczna rola poezji oraz poety. Puszkin ponadto podejmuje polemikę z mickiewiczowskimi „Dziadami”. Dzieło „Confiteor” Przybyszewskiego to manifest modernizmu, wydany na przełomie epok (i stuleci). Przybyszewski zapowiada nadejście „nowej sztuki”. W budowie tekst Przybyszewskiego przypomina poemat. W obydwu dziełach ma miejsce apoteoza (uwznioślenie) sztuki i artysty. Jest ono osiągnięte poprzez zastosowanie wielu środków artystycznego wyrazu i wykorzystanie stylu podniosłego. Zarówno Puszkin, jak i Przybyszewski, sakralizują sztukę oraz postać artysty. Takie spojrzenie na artystę, jako na proroka i przewodnika narodu, jest inspirowane i determinowane tradycją romantyczną.
Podobne wypracowania do Stanisław Przybyszewski „Confiteor”, „Prorok” Aleksandra Puszkina - interpretacja i analiza porównawcza
- Czy ojca Goriot można nazwać bohaterem tragicznym? - rozwiń temat na podstawie utworu Balzaca
- Zofia Nałkowska „Granica” - Elżbieta Biecka jako żona, matka. Portret psychologiczny Elżbiety Bieckiej
- Neron widziany oczyma ludzi w powieści „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza
- Adam Mickiewicz „Dobranoc” - opracowanie, interpretacja wiersza
- Komizm w „Ślubach panieńskich” - rozwiń temat, omów rodzaje komizmu występujące w dramacie
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - opis najciekawszej przygody Fileasa Fogga
- Opowiedz historię szpaka Mateusza. „Akademia Pana Kleksa” Jan Brzechwa
- Ogród - opis ogrodu
- Leopold Staff - wiersze. Cechy twórczości Leopolda Staffa
- Sławomir Mrożek „Wesele w Atomicach” - opracowanie opowiadania
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren X” - interpretacja i analiza trenu
- Julian Tuwim „Ranyjulek” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Rodziewiczówna - biografia, życiorys
- Zofia Nałkowska „Granica” - Zenon Ziembiewicz - kariera, droga życiowa. Przyczyny klęski Zenona Ziembiewicza
- Julian Przyboś „Póki my żyjemy” - interpretacja i analiza wiersza
- Portret dziecka w literaturze i sztuce - przykłady, opracowanie
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - opracowanie, problematyka dramatu
- Jan Kasprowicz „Modlitwa wędrownego grajka” - interpretacja i analiza utworu
- Motyw ojca w literaturze różnych epok - opracowanie
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar”, Pieter Bruegel „Pejzaż z upadkiem Ikara” - porównanie, paralelizm w sztuce