Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Duchowość i filozofia indyjska: joga - co to jest joga? - krótkie streszczenie i opracowanie

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!

Joga jest terminem pochodzącym z filozofii indyjskiej. Z sanskrytu oznacza dokładnie tyle co „dyscyplina duchowa”, „ujarzmienie”, czy „rygor”, „jedność”, „połączenie”, „zjednoczenie”, „koncentrowanie”. Jest to zespół ćwiczeń służących do poprawienia kondycji duchowej człowieka. Ściśle związana jest z karmą. Joga jest pomocna w procesie uzyskania wyzwolenia, oświecenia oraz zjednoczenia z Absolutem zwanym Atamanem. Stan ten nazywany jest „samadhi”. 

Joga stała się jednym z najważniejszych pojęć filozofii indyjskiej. Przeniknęła ona zarówno do kultury, jak i religii indyjskich. Wyróżniamy różne rodzaje jogi. Są to między innymi indyjskie odmiany: asztangajoga, annajoga, bhwajoga, dhjanajoga, hatha joga, lajajoga, lambikajoga, dźńanajoga, kundalinijoga, sankhajajoga, karmajoga, sparśajoga, tantrajoga.

Asztangajoga jest typem jogi klasycznej. Zwana jest „ośmioczłonową jogą”, dewanagari. Jest ona zaawansowaną formą jogi opartą na medytacji oraz duchowości. W jej obrębie znajdziemy tak zwany system radża jogi składający się z ośmiu ścieżek: „1. Jama 2. Nijama 3. Asana 4. Pranajama 5. Pratjahara 6. Dharana 7. Dhjana 8. Samadhi”. Jama opiera się na pięciu zakazach: Ahinsa (nie krzywdzić), Asteya (nie kraść), Satya (nie kłamać), Brahmacarya (wstrzemięźliwość), Aparigraha (nie być chciwym). 

Niyama (dążenie do samodyscypliny) opiera się na: czystości (sauca - wstrzemięźliwość od napojów alkoholowych, narkotyków itp.), zadowoleniu (sautosa - nie dążymy do gromadzenia, a cieszymy się tym, co daje nam życie), determinacji (tapas - zdecydowane dążenie do obranego przez nas celu), samodoskonaleniu (svadhaya - dążenie do bycia lepszym człowiekiem), zbieraniu doświadczeń (isvara pranidhana - uczenie się na własnych błędach).

Asana jest już natomiast gimnastyką samą w sobie. Pozwalają one na rozwój nie tylko fizyczny (poprawiają krążenie, wyrównują oddech), ale i na rozwój duchowy. Sprzyjają samodoskonaleniu się człowieka oraz pomaga w rozładowaniu stresów dnia codziennego. 

Pranayana uczy wyrównywania oddechu. Jest dopełnieniem Asany. Szybko okazało się, że joga jest niezwykle zdrową formą ćwiczeń. Pozwala na rozciągnięcie ciała, manipulowaniem nim w sposób niezwykły. Jest szczególnie popularna wśród ludzi młodych. Kultura zachodniej sztuki jogi jest także coraz bardziej popularna w Polsce. 

Joga jako termin sam w sobie pojawia się w Wedach już ponad dwa i pół tysiąca lat temu. Szczególnie znana stała się w latach siedemdziesiątych. Jej sława rośnie także w Stanach Zjednoczonych. Bywa traktowana i klasyfikowana jako sport. Może być uprawiana codziennie, nawet w zaciszu domowym. Uczy ona zwracania uwagi na zdrowie oraz własną cielesność.

Joga mówi nam o tym, że jest w nas wewnętrzna energia, której żywym odbiciem jest oddech. Na oddech jest tu zwracana szczególna uwaga. Dzięki niej ciało ćwiczy się w elastyczności, rozluźnia się. Joga charakteryzuje się wieloma niezwykle skomplikowanymi pozycjami, co uświadamia nam, jaką kontrolę nad ciałem możemy zyskać.

W Polsce jogę rozpropagował Wincenty Lutosławski. Na początku lat siedemdziesiątych tradycja jogi rozwinęła się prędko jako jeden z elementów kultury hipisowskiej. Lutosławski wydał książkę pod tytułem „Hatha joga dla wszystkich”, która do tej pory jest jedną z najważniejszych pozycji książkowych dotyczących tego zagadnienia w Polsce.

Joga, choć pochodzi z dalekich Indii, szybko zyskała sobie popularność w całej Europie, a ostatnimi czasy podbija także Standy Zjednoczone. Niemal w każdym kraju ma swoich zwolenników.

Podobne wypracowania