Opinia publiczna a media - opracowanie. Wpływ mediów na opinię publiczną
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Opinia publiczna stanowi swoiste podsumowanie poglądów panujących w danej zbiorowości. Jest ona wyliczana na podstawie sumy odpowiedzi na postawione uprzednio pytania, które z kolei dotyczą kwestii najważniejszych dla pewnej grupy społecznej, aktualnej sytuacji w kraju itd. Przeprowadzane sondaże mają za zadanie wykazać stan rzeczywisty panujących nastrojów oraz udzielić wskazówki organizacjom politycznym, w jaki sposób należy przeprowadzać dalsze działania, mające zjednać im wyborców i popleczników.
Środki masowego przekazu są ściśle związane z badaniami opinii publicznej. W zależności od sposobu przekazania informacji, przygotowania materiału dziennikarskiego dotyczącego konkretnego tematu, opatrzenia go własnym komentarzem itd. zależy sposób, w jaki społeczeństwo oceni stan faktyczny. Obiektywizm dziennikarza, jego rzetelne przygotowanie merytoryczne oraz sposób przedstawienia faktów w ogromnym stopniu wpływają na kształt opinii publicznej. Wszelkie przejawy stronniczości mediów mogą znacząco zmienić stan faktyczny oraz nakłonić obywateli do radykalnej zmiany poglądów. Przykładowo – sympatia dużej stacji telewizyjnej przejawiana w kierunku jednej partii politycznej, ma ogromny wpływ na przeciętnego odbiorcę. Możliwe jest bowiem gloryfikowanie konkretnych postaci, wychwalanie ich zalet, umniejszanie wad oraz zwiększanie ich zasług dla społeczeństwa. W tym wypadku telewidz dokonuje, nawet podświadomie, już pewnego wyboru.
Politycy wielokrotnie biorą udział w programach publicystycznych, wielu z nich pisuje do różnych gazet. Wszelkie te czynności mają jeden cel – zdobycie jak największego poparcia oraz umocnienie pozycji własnej partii na arenie politycznej w kraju. Media świadomie ingerują w ten precedens z wielu powodów. Jednych z nich jest podążanie za sensacją, nawiązywanie kontaktów, monopol, wyłączność na pewne informacje. Takie zachowanie gwarantuje sukcesy zawodowe, choć jednocześnie pozwala dziennikarzom zapomnieć o regułach i etyce zawodowej. Zawód dziennikarza powinna charakteryzować przede wszystkim obiektywność, a dopiero w drugiej kolejności – chęć zdobycia sławy.
Podobne wypracowania do Opinia publiczna a media - opracowanie. Wpływ mediów na opinię publiczną
- Unia Europejska - Budżet UE - zasady ustalania budżetu UE
- Choroby cywilizacyjne - definicja, przyczyny i skutki, przykłady chorób cywilizacyjnych
- Akt administracyjny a zdarzenie prawne - porównanie
- Herbert Marcuse - biografia, poglądy, twórczość
- Monarchia i republika. Charakterystyka i porównanie
- Monarchia absolutna - definicja, cechy, przykłady
- Poprawność polityczna - co to jest poprawność polityczna? Definicja, opis, przykłady
- Monarchia absolutna we Francji - cechy, historia
- Opinia publiczna - co to jest opinia publiczna? Definicja, badania, cechy. Kształtowanie opinii publicznej
- Monarchia brytyjska - cechy, historia
- Monarchia despotyczna - definicja, cechy. Przykład starożytnego Egiptu
- Monarchia parlamentarna w Anglii - historia, cechy, wady i zalety
- Opinia publiczna a opinia potoczna - porównanie i charakterystyka
- Opinia publiczna a demokracja - opracowanie
- Podwójne obywatelstwo - definicja, cechy, przykłady. Podwójne obywatelstwo w Polsce - funkcjonowanie
- Opinia publiczna a polityka - opracowanie
- Nowomowa - definicja, cechy, przykłady. Nowomowa w PRL
- Propaganda a opinia publiczna - opracowanie i charakterystyka. Rola propagandy w kształtowaniu opinii publicznej
- Partia polityczna - co to jest partia polityczna? Funkcje, rola partii politycznych
- Nowa lewica - historia, opis, przedstawiciele. Nowa lewica i jej doktryna