Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - opracowanie książki
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Maria Kuncewiczowa jest pisarką tworzącą w Dwudziestoleciu Międzywojennym. Jej książki są nacechowane realizmem i dotykają problematyki popularnej w ówczesnym czasie. Pozycję tą zaliczamy do tzw. prozy psychologicznej, albowiem na jej łamach ma miejsce głęboka analiza przeżyć i odczuć tytułowej bohaterki.
Główna bohaterka powieści - Róża Żabczyńska to tytułowa cudzoziemka. Aby zrozumieć genezę tytułu, należy wniknąć w treść powieści - Róża nigdzie nie czuła się jak w domu. Dla Rosjan była zbyt polska, dla Polaków - zbyt rosyjska. Ponadto ukojenia Róża nie odnalazła w także rodzinie; wyszła za mąż z przymusu, nie z miłości, została matką, chociaż tego nie pragnęła. Taki stan jest przyczyną ogromnej samotności głównej bohaterki, która czuje się wykluczona ze społeczeństwa i skrzywdzona przez bliskich.
W książce wydarzenia nie są przedstawione w sposób chronologiczny. Cała akcja tak naprawdę obejmuje jeden dzień - ostatni dzień z życia Róży - podczas którego, dzięki wielu wspomnieniom, poznajemy całe życie głównej bohaterki. Róża jest utalentowaną śpiewaczką, która w dzieciństwie była zmuszona wyjechać z ukochanej Rosji do Polski. Zakochana w młodzieńczym wieku, nie może wyjść za obiekt swoich westchnień. Jej mężem zostaje Adam - człowiek dobry, którym Róża pogardzała i którego nieustannie wyśmiewała. Róża jest matką dwóch synów i córki, jednak nie potrafi żyć w zgodzie z dziećmi i jest przyczyną wielu konfliktów i rozłamów w rodzinie.
Maria Kuncewiczowa w powieści porusza ponadto problem życiowego i zawodowego niespełnienia. Niespełnione dziecięce marzenie Róży o zostaniu śpiewaczką powraca całe życie i wpływa na sposób kształtowania osobistości córki tytułowej bohaterki. Ponadto Kuncewiczowa na łamach „Cudzoziemki” porusza - popularny w dwudziestoleciu - problem relacji rodzinnych. Związek Róży i Adama od początku skazany jest na porażkę, jednak trwa wiele lat.
Swoją zaborczością i egoistyczną postawą Róża skutecznie uprzykrzała życie swojej rodzinie. Jednak na ostatnich kartach powieści winy zostają wybaczone i tryumfuje dobro, albowiem bohaterka dostrzegła popełnione przez lata błędy. W powieści Kuncewiczowej ponadto ma miejsce apologia sztuki. Świat artystyczny, przestrzeń napełniona dźwiękami i brzmieniem głosu są dla Róży jedynym miejscem, w którym bohaterka czuje się bezpiecznie i radośnie.
Podobne wypracowania do Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - opracowanie książki
- „Pieśń o Rolandzie” - opracowanie utworu
- Makiawelizm - Makiawelizm w polityce - definicja, charakterystyka
- Władysław Reymont „Chłopi” (t. 1) - opracowanie utworu
- Władysław Reymont „Chłopi” - chłopi i ich widzenie świata. Wypracowanie
- Władysław Reymont „Chłopi” - Jakub Socha - charakterystyka
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka Hanki
- Władysław Reymont „Chłopi” - Antek Boryna - charaketerystyka
- Motyw wsi - Chłopi w „Chłopach” Reymonta i „Weselu” Wyspiańskiego - porównanie postaw
- Władysław Reymont „Chłopi” - hierarchia społeczna w powieści
- Romantyczna koncepcja natury - opracowanie, przykłady
- Eliza Orzeszkowa „Dobra Pani” - opracowanie noweli
- Eliza Orzeszkowa „Dobra Pani” - problematyka noweli
- Eliza Orzeszkowa „Dobra Pani” - bohaterowie. Charakterystyka
- Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” - opracowanie książki
- Henryk Ibsen „Dzika kaczka” - opracowanie dramatu
- Alfred Camus „Dżuma” - opracowanie utworu
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - opracowanie książki
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - Józio Kowalski - charakterystyka
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka szkoły
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka nauczycieli