Apokalipsa św. Jana - Motyw zagłady w „Apokalipsie” św. Jana. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Apokalipsa” jest księgą, która opisuje nadejście Sądu Ostatecznego. Motyw końca świata nie pojawia się tylko w tej części Pisma Świętego. W Starym Testamencie również możemy znaleźć odniesienia „apokaliptyczne”, np. u Daniela, Ezechiela czy Izajasza. Samo słowo „apokalipsa” oznacza „objawienie”, w tym wypadku - losów końca ludzkości. Stary świat ma ulec zagładzie, a na jego miejsce powstanie Państwo Boże - Nowe Jeruzalem.
Na kartach biblijnego „Objawienia” istnieje niewiele znaków, które moglibyśmy odczytywać dosłownie. Także elementy związane bezpośrednio z zagładą nie mają prostej wykładni. Musimy bowiem pamiętać, iż „Apokalipsa” jest dziełem przesiąkniętym symbolami, które nie znajdują jednoznacznego wyjaśnienia.
W rozdziale szóstym przedstawiony został Baranek, który kolejno otwiera siedem pieczęci. Przy złamaniu pierwszej z nich, na świecie pojawiają się Jeźdźcy na koniach - białym, rudym, czarnym i bladym. Oznaczają one kolejno: Chrystusa, wojnę, głód i śmierć. Trzy ostatnie to klęski, które od zawsze budziły strach ludzkości. Nic więc dziwnego, że początek „Apokalipsy” obrazuje właśnie te nieszczęścia, przemawiające do wszystkich pokoleń, niezależnie od czasu i miejsca lektury księgi.
Trzeba jednak pamiętać, iż groźby plag i kataklizmów często stanowią metaforę nieszczęść duchowych i odnoszą się do sfery niematerialnej. Istnieje także możliwość, iż tak straszne wizje po prostu dobitniej przemawiały do ówczesnych czytelników i lepiej skłaniały ich do nawrócenia się.
Po otwarciu pieczęci rozlega się dźwięk trąb, które oznaczać miały zapowiedź dni ostatecznych. Na ziemię spadają takie nieszczęścia jak grad pomieszany z krwią, ogień, który spopiela jedną trzecią ziemi, skażona woda, gwiazdy lecące z nieba. Plagi owe przypominają te zesłane na Egipcjan, którzy nie chcieli wypuścić z kraju Izraelitów. Groźne przepowiednie w sposób metaforyczny opowiadają nam o tym, jak wielkie zniszczenia może wywołać grzech i podkreślają jego siłę destrukcyjną.
Kiedy grzmią kolejne anielskie trąby, pojawia się więcej nieszczęść. Mowa jest o zaćmieniu Słońca i zadymieniu powietrza, a także o szarańczy, która ma ludzkości wyrządzić ogromne szkody i która, nie zostawiając na zniszczonym przez siebie terenie ani źdźbła trawy, w Biblii zawsze stanowi symbol destrukcji. Podobnie atakować będą nienależących do Chrystusa ludzi demony, których straszny wygląd ma skłonić do pokuty i żalu za grzechy.
Wizja siedmiu czasz wylewanych przez Aniołów na Ziemię nie ma już jednak charakteru przenośni, ale oznacza prawdziwe kataklizmy, które Bóg ma zesłać na Ziemię. Są to więc: wrzód wstępujący na ludzi, morze, rzeki i jeziora, które zmieniają się w krew, ogromny upał, a potem brak - Słońca, wyschnięcie wszystkich wód, gwałtowne burze i błyskawice oraz trzęsienia ziemi.
Na koniec następuje ostateczna rozprawa z grzesznikami i wszystkimi wrogami Chrystusa. Zostają oni pokonani i wrzuceni do Otchłani, a nowy świat przechodzi pod władanie Baranka.
Wizja destrukcji w „Apokalipsie” jest bardzo rozbudowana i przedstawiona niezwykle dobitnie. Oczywiście budzi grozę z uwagi na wymyślne potwory, zapowiedzi klęsk żywiołowych i kataklizmów, których większość z nas nigdy nie doświadczyła, ani których świadkiem nie była. Wizja św. Jana przeraża tym bardziej: opisuje on procesy, które wymykają się ludzkiemu doświadczeniu – np. morze zamienione w krew.
Pamiętajmy jednak, że wszystkie obrazy zawarte w księdze należy traktować jako symbole przede wszystkim upadku i zniszczenia duchowego, jakiego doświadczamy ze względu na grzech.
Podobne wypracowania do Apokalipsa św. Jana - Motyw zagłady w „Apokalipsie” św. Jana. Opracowanie
- Mit o powstaniu świata - Motyw buntu w micie o powstaniu świata - opracowanie
- Porównanie wizji stworzenia świata zawartej w Biblii oraz mitologii
- Opis obrazu stworzenia świata zaprezentowany w mitologii
- Mit o czterech wiekach ludzkości - Motyw arkadii - opracowanie
- Początek świata według metafory Owidiusza ukazanej w utworze „Metamorfozy”
- Opis obrazu stworzenia świata zaprezentowany w mitach o czterech wiekach ludzkości. Porównanie wizji Owidiusza i mitologicznej
- Mit o czterech wiekach ludzkości - geneza zła według Mitu o czterech wiekach ludzkości
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - Motyw marności w „Hymnie o Miłości” - opracowanie
- Rodzaje cierpienia w literaturze - opracowanie
- „Apokalipsa” św. Jana - symbolika zawarta w „Apokalipsie” i jej znaczenie. Opracowanie
- Ponadczasowość „Hymnu o Miłości” św. Pawła
- Cechy gatunkowe hymnu zawarte w utworze św. Pawła „Hymn o Miłości”
- Homer „Iliada” - Motyw pojedynku na przykładzie walki Achillesa i Hektora - opracowanie
- Spotkanie wrogów - Obraz spotkania wrogów w „Iliadzie” Homera. Opis
- Sofokles „Antygona” - charakterystyka Kreona
- „Apokalipsa” św. Jana - motywu sądu i procesu w „Apokalipsie” św. Jana. Opracowanie
- Apokalipsa św. Jana - Motyw Boga w oparciu o „Apokalipsę” św. Jana. Opracowanie
- Apokalipsa św. Jana - Motyw religii na przykładzie „Apokalipsy” św. Jana. Opracowanie
- „Apokalipsa” św. Jana, „Piosenka o końcu świata” Czesława Miłosza - porównanie wizji końca świata w utworach
- Motyw dobra i zła - „Apokalipsa” św. Jana i inne utwory literackie. Opracowanie