Gall Anonim „Kronika” - Bolesław Chrobry jako władca idealny
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Bolesław Chrobry w „Kronice” Galla Anonima spełniał wszystkie średniowieczne kanony dotyczące postępowania władcy. W pewnym sensie można powiedzieć (nie będzie to chyba zbytnią przesadą), że „mit” Chrobrego stworzył Gall Anonim - nadworny kronikarz, a przy okazji, jak się okazuje, doskonały bajkopisarz. Jednak, jak możemy się domyślać, musiał być biegły w sztuce zmyślania ten, kto chciał się przypodobać władcy.
Anonim żył na przełomie XI i XII wieku, stworzył dzieło iście monumentalne, na pewno też trwalsze od spiżu. Opisał on historię narodu polskiego na przestrzeni niezbyt długiego czasu. „Kronika królów i książąt polskich”, jak często nazywa się to dzieło, składa się z trzech części, a każda z nich poświęcona jest jednemu z Bolesławów - królowi Polski.
Czym jest panegiryk? To utwór pochwalny pisany ku czci kogoś lub czegoś. Czasami czytelnik może odnieść wrażenie, że „Kronika” jest prawie w całości panegirykiem, który chwali Bolesława Chrobrego; umożliwia to zastosowany przez autora zabieg idealizacji króla. „Chlubne imię…”, „władza jego sławna i potężna…”, „wielki Bolesław…” - to tylko niektóre z określeń, jakimi Gall określa polskiego władcę. Chrobry jest tu władcą doskonały, stanowi wzór do naśladowania w każdej dziedzinie życia.
Bezwzględnie największy nacisk kładzie autor na cechy idealnego władcy, przy czym - każda cechuje również Bolesława Chrobrego. Są to: odwaga i męstwo, roztropność, sprawiedliwość, bezstronność, szacunek, pobożność, hojność i gościnność. Przede wszystkim jednak - dbałość o dobro kraju.
Gdy król umiera, autor kroniki nie szczędzi bogatych porównań podkreślających to, jak ważną osobistością był dla kraju. Warto tu wspomnieć o tym, że podobnym „uwielbieniem” darzono przywódców państw totalitarnych.
Podobne wypracowania do Gall Anonim „Kronika” - Bolesław Chrobry jako władca idealny
- Ponadczasowość „Hymnu o Miłości” św. Pawła
- Cechy gatunkowe hymnu zawarte w utworze św. Pawła „Hymn o Miłości”
- Homer „Iliada” - Motyw pojedynku na przykładzie walki Achillesa i Hektora - opracowanie
- Spotkanie wrogów - Obraz spotkania wrogów w „Iliadzie” Homera. Opis
- Sofokles „Antygona” - charakterystyka Kreona
- „Apokalipsa” św. Jana - motywu sądu i procesu w „Apokalipsie” św. Jana. Opracowanie
- Apokalipsa św. Jana - Motyw Boga w oparciu o „Apokalipsę” św. Jana. Opracowanie
- Apokalipsa św. Jana - Motyw religii na przykładzie „Apokalipsy” św. Jana. Opracowanie
- „Apokalipsa” św. Jana, „Piosenka o końcu świata” Czesława Miłosza - porównanie wizji końca świata w utworach
- Motyw dobra i zła - „Apokalipsa” św. Jana i inne utwory literackie. Opracowanie
- Gall Anonim „Kronika” - charakterystyka Bolesława Chrobrego na podstawie „Kroniki” Gall Anonim
- Ideał władcy w średniowieczu - Ideał władcy przedstawiony w „Kronice” Galla Anonima
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - wizja miłości chrześcijańskiej według świętego Pawła. Opracowanie
- Św. Paweł „Hymn o Miłości” - obraz miłości wyłaniający się z hymnu św. Pawła. Opis
- Motyw miłości w „Pieśni nad Pieśniami” - miłość sakralna a miłość świecka - porównanie
- Różne sposoby przedstawiania miłości na przykładzie „Pieśni nad Pieśniami” oraz „Hymnu o Miłości”
- „Antygona” - charakterystyka Antygony z elementami rozprawki
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
- Filozoficzne treści w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw danse macabre w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie