Adam Mickiewicz „Sonety krymskie” - „Burza” - środki stylistyczne, budowa sonetu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W 1823 roku miał miejsce proces wytoczony przez carskie służby członkom Towarzystwa Filomatów, w wyniku którego jego członkowie zostali zesłani do Rosji. Wśród nich znalazł się również Adam Mickiewicz, wykorzystując pobyt w Odessie na podróże po całym Krymie. Ich efektem stał się cykl „Sonetów krymskich” wydany po raz pierwszy w 1826 roku, w ramach którego poeta zawarł tryptyk utworów o tematyce marynistycznej, jakiego zamknięcie i niejako podsumowanie zrealizowało się w postaci sonetu pt. „Burza”.
Konstrukcja wiersza odpowiada koncepcji gatunkowej sonetu – składa się z czterech strof, w ramach których trzy pierwsze pełnią rolę opisową, a ostatnia zawiera refleksję wypływającą z zarysowanej wcześniej sytuacji. Zgodnie z tytułem dwa początkowe tetrastychy „Burzy” opisują w niezwykle plastyczny i ekspresyjny sposób zjawisko morskiego sztormu z perspektywy pasażerów statku wydanego na pastwę żywiołu. Pierwsza z końcowych tercyn opisuje natomiast przerażenie ludzi w obliczu zjawisk natury, których nie można w żaden sposób powściągnąć, powstrzymać przed niszczycielskim szałem, wobec czego jedynym, co można jeszcze zrobić, jest modlenie się o „odegnanie śmierci”.
Tercyna stanowiąca acutum całego utworu wprowadza postać tajemniczego podróżnego „siedzącego w milczeniu na stronie”, wyraźnie odizolowanego od dramatycznych wydarzeń i przerażenia współpasażerów. Pomimo, iż jest on opisywany w formie trzecioosobowej, możemy utożsamić go z podmiotem lirycznym, który do tej pory wypowiadał się bezosobowo, z perspektywy biernego obserwatora, jakby malarza obserwującego burzę z dala, by uwiecznić ją na swym obrazie; takie utożsamienie uprawomocnia fakt, iż poznajemy myśli bohatera, pomimo, iż z pewnością nie wypowiedział ich głośno. W charakterze podsumowania pojawia się refleksja nad pewnym aspektem bezpośredniego zagrożenia życia, który przewrotnie jest powodem do szczęścia – umieranie w poczuciu szczęścia jest dostępne dla trzech grup: tych, którym śmierć jest już obojętna, tych, którzy znajdują nadzieję i pocieszenie w modlitwie, jak również tych, którzy „mają się z kim żegnać”. Widać więc, że tajemniczy podróżny jest człowiekiem głęboko nieszczęśliwym z powodu samotności, jaka dogania go nawet w środku morskiej burzy – nie znajduje ukojenia ani w obojętności, ani w przyjaźni z Bogiem, ani we wspomnieniach dobrych chwil z bliskimi.
Zawarty w tetrastychach opis burzy został skonstruowany z dbałością o oddanie towarzyszących jej wrażeń zmysłowych i emocji, stąd też spore nagromadzenie w tych fragmentach rozmaitych środków stylistycznych. Należą do nich wyrazy dźwiękonaśladowcze skupione w krótkich, eliptycznych zdaniach oddających gwałtowność żywiołu: „ster prysnął, ryk wód, szum zawiei”, „pomp złowieszcze jęki”, „wicher zawył”. Jednocześnie zjawiska naturalne zostają upersonifikowane – obejmują władanie nad światem jako świadome swej siły podmioty działające, stąd też pompy wydają „złowieszcze jęki”, liny „majtkom wyrywają się z ręki, „wicher z trumfem zawył”; burza została również metaforycznie nazwana „geniuszem śmierci”, którego działalność zostaje opisana za pomocą porównania:
„Wstąpił genijusz śmierci i szedł do okrętu,
Jak żołnierz szturmujący w połamane mury”.
W pierwszej tercynie ciekawym zabiegiem stylistycznym jest użycie zaimków wskazujących w odniesieniu do konkretnych grup przerażonych pasażerów w taki sposób, iż uwaga czytelnika zostaje przeniesiona z jednego punku odmalowywanej w wierszu przestrzeni na drugi jak w filmowej sekwencji następujących po sobie kadrów. Dynamizm sceny podtrzymany po mistrzowsku dzięki użyciu takiej techniki zostaje nagle przełamany statycznością i spokojem ostatniej tercyny, co możemy uznać za pewien rodzaj wykorzystania efektu barokowego „stupore”.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Sonety krymskie” - „Burza” - środki stylistyczne, budowa sonetu
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - opracowanie książki
- Horacy „Exegi monumentum” - interpretacja i analiza ody
- Gustaw Herling-Grudziński „Wieża” - opracowanie opowiadania
- William Szekspir „Hamlet” - opracowanie dramatu
- Umberto Eco „Imię róży” - opracowanie książki
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar” - bohaterowie. Charakterystyka
- Józef Ignacy Kraszewski „Stara baśń” - opracowanie utworu
- Jarosław Iwaszkiewicz „Wiewiórka” - opracowanie utworu
- Tragizm Makbeta - czy Makbet jest bohaterem tragicznym? - William Szekspir „Makbet”
- William Szekspir „Makbet” - opracowanie dramatu
- Adam Mickiewicz „Sonety krymskie” - „Mogiły haremu” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Reduta Ordona” - opracowanie, środki stylistyczne w wierszu
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - Mahdi - charakterystyka
- Adam Mickiewicz „Rękawiczka” - interpretacja, analiza wiersza
- Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem” - Elza. Charakterystyka
- Adam Mickiewicz „Oda do młodości” - wiersz klasyczny czy romantyczny?
- Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem” - charakterystyka Danusi
- Adam Mickiewicz „Oda do młodości” - czy może być manifestem współczesnej młodzieży?
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - Kali - charakterystyka
- Eliza Orzeszkowa „Marta” - opracowanie książki