Jan Matejko „Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Śmierć dwuipółletniej Urszulki Kochanowskiej była ciosem dla jej rodziców. Jan Kochanowski dał wyraz swojej rozpaczy w cyklu dziewiętnastu „Trenów”. Zbiór ten jest lirycznym wyrazem cierpienia ojca i stanowi nieśmiertelny portret małej córeczki. „Treny” poświęcone małemu dziecku były w literaturze nowością. Ich wymowa, zawarte w nich emocje i przemyślenia stały się inspiracją dla wielu późniejszych twórców, m.in. Bolesława Leśmiana, który napisał wiersz „Urszula Kochanowska” oraz Jana Matejki, który przedstawił postać poety z Czarnolasu przy ciele zmarłej Urszulki, na obrazie zatytułowanym „Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki”.
Obraz ten, wykonany farbą olejną, powstał w roku 1862. Zainspirowany lekturą „Trenów”, malarz przedstawił swoje wyobrażenie tej przepełnionej smutkiem sceny. Podobnie jak „Treny” Kochanowskiego, dzieło Matejki wzrusza i budzi współczucie dla cierpienia ojca. W centralnej części obrazu widać postać ojca pochylonego nad trumienką, w której złożono ciało Urszulki. Obie postaci są przedstawione wyraźnie, stanowią pierwszy plan, to na nie pada światło. Pozostałe elementy stanowią tło, są zamazane, ciemne, mało istotne. Kochanowski ubrany jest w czarną szatę, jego duża, ciemna postać kontrastuje z drobnym, jasnym ciałem córeczki. Ojciec stoi pochylony nad trumną, czule obejmuje ją ramionami i składa ojcowski pocałunek na czole Urszulki. Na twarzy Kochanowskiego maluje się ogromne cierpienie. Jest to jego ostatnie pożegnanie z ukochaną córeczką. Jan Matejko, malując twarz Jana Kochanowskiego, najprawdopodobniej korzystał z popiersia poety, które powstało w 1610 i obecnie znajduje się w Zwoleniu. Jest to właściwie jedyna podobizna Czrnoleskiego poety, powstała niedługo po jego śmierci. Podobnie jak na popiersiu, Kochanowski na obrazie ma pociągłą twarz, duże czoło, sumiaste wąsy i pokaźną brodę.
Zwłoki Urszulki stanowią jedyny jasny fragment obrazu. Jest małym światełkiem otoczonym ponurym, smutnym tłem, podobnie jak za życia była jasnym promykiem radości w życiu rodziców. Dobór barw jest symboliczny, wskazuje na niewinność dziecka, podobnie jak czarny ubiór ojca jest obrazem żałoby, a ciemne tło oddaje nastrój całej sceny. Urszulka przedstawiona została jako śliczne dziecko o okrągłej twarzyczce, drobnych ustach i jasnych bujnych lokach. Jej główka, przystrojona wiankiem z kwiatów, wspiera się na ramieniu ojca, na jej twarzy maluje się spokój. Rączki ma ułożone wzdłuż ciała, na jej piersi leży ciemny krzyż. Poniżej, na nóżkach artysta namalował lutnię. Oba symbole są odwołaniem do wizerunku Urszulki zawartym w „Trenach”. Kochanowski pisze wszak o jej wyjątkowej pobożności: „Nigdy ona po ranu karmie nie wspomniała,/ Aż pierwej Bogu swoje modlitwy oddala./ Nie poszła spać, aż pierwej matkę pozdrowiła/ I zdrowie rodziców swych bogu poruczyła”. Zaś w innym miejscu ubolewa nad stratą tej, którą widział jako swoją następczynię, dziedziczkę poetyckiego talentu: „Ucieszna moja śpiewaczko! Safo słowieńska! Na którą nie tylko moja cząstka ziemieńska/ Ale i lutnia dziedzicznym prawem spaść miała!/ Tęś nadzieję już po sobie okazowała/ Nowe piosnki sobie tworząc, nie zamykając/ Ustek nigdy, ale cały dzień przesiewając”. Lutnia jest więc symbolem poezji, wraz z ciałem córeczki, poeta musi pogrzebać nadzieje, jakie z nią wiązał.
W tle Matejko przedstawił wnętrze jakiegoś pokoju, jest ono ciemne, potęguje nastrój smutku i przygnębienia. Z mroku wyłaniają się pojedyncze elementy. Po lewej stronie można dostrzec niewyraźny zarys obrazu Matki Boskiej i krzyża oraz płonącą świecę, po prawej zarysowuje się kontur regału z książkami.
Obraz „Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki” powstał ponad dwieście lat po śmierci Czarnoleskiego poety i jest artystyczną interpretacją „Trenów”. Dzieło poetyckie stało się inspiracją do powstania malowidła. Oczywiście, jest to w pełni fikcyjny obraz, będący odzwierciedleniem wyobrażenia Matejki o tej scenie.
Podobne wypracowania do Jan Matejko „Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki” - opis obrazu, interpretacja
- „Boska komedia” jako dzieło dwóch epok - średniowiecza i renesansu - argumentacja
- Motyw winy i kary na podstawie lektur: „Antygona” Sofoklesa, „Zbrodnia i kara” Dostojewskiego, „Weronika postanawia umrzeć” Coelho i „Proces” Kafki
- Sofokles „Antygona” - Motyw miłości w „Antygonie” - opracowanie
- Sofokles „Antygona” - Motyw rodziny w „Antygonie” - opracowanie
- Sofokles „Król Edyp” - charakterystyka Edypa
- Król Edyp - bohater tragiczny. Na czym polega tragizm Edypa?
- François Villon „Wielki testament” - François Villon jako poeta miłości i śmierci - opracowanie tematu
- Król Edyp - bohater dobry czy zły? Rozprawka
- Król Edyp oraz Makbet - charakterystyka porównawcza Makbeta i Edypa
- François Villon „Wielki testament”, Juliusz Słowacki „Testament mój” - testament jako gatunek literacki. Porównanie wierszy
- Gustaw Morcinek „Łysek z pokładu Idy” - zadania i warunki pracy górników. Opis
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - najważniejsze tematyka sonetów. Opracowanie
- „Tajemniczy ogród” - dalsze losy dzieci z książki Frances Hodgson Burnett
- Kordian jako Winkelried - scharakteryzuj i opisz bohatera na podstawie dramatu Słowackiego
- „Bóg umarł” („Gott ist tot”) - Krytyka chrześcijaństwa - Nietzsche
- Dante „Boskia komedia” - bohaterowie. Charakterystyka
- Paulo Coelho „Alchemik” - streszczenie skrótowe
- Henryk Sienkiewicz „Latarnik” - cechy gatunkowe noweli na przykładzie „Latarnika”
- Miguel de Cervantes „Don Kichot” - charakterystyka Don Kichota
- Hieronim Bosch „Syn marnotrawny” - opis, interpretacja obrazu