Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” - opracowanie, problematyka powieści
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Powieść Ferenca Molnara pt.: „Chłopcy z Placu Broni” opowiada o losach grupy chłopców mieszkających w Budapeszcie na Węgrzech. Akcja rozgrywa się głównie na tytułowym Placu Broni, również w szkole, do której chłopcy uczęszczają, w Ogrodzie Botanicznym i w mieszkaniu jednego z chłopców, Nemeczka. Czas akcji to marzec roku 1889. Bohaterowie dzielą się na dwa wrogie wobec siebie obozy – do obozu Placu Broni należą: Jonasz Boka (przywódca), Ernest Nemeczek, Czele, Czokanosz, Kolnay, Barabasz, Deżo Gereb, Weiss, Rychter. Do obozu ich przeciwników – chłopców z Ogrodu Botanicznego, tak zwanych „Czerwonych Koszul” – należą: Feri Acz (przywódca), bracia Pastorowie, Sebenicz, Wendauer.
Książka opowiada o wartościach nieustannie obecnych w życiu jej bohaterów. Największą z tych wartości jest dla nich Plac – symbol małej ojczyzny, miejsce szczególne. Tam chłopcy czują się wolni, niezależni od dorosłych, tam też przychodzą bawić się; właśnie tego Placu gotowi są bronić ze wszystkich sił. Akcja powieści nabiera szybkiego tempa w momencie, w którym pojawia się zagrożenie – wrogowie (grupa chłopców z Ogrodu Botanicznego, „Czerwonych Koszul”) postanawiają zająć Plac.
Powieść Molnara posiada pewien szczególny wymiar tragizmu. Przedstawiony w niej najmłodszy z chłopców, Nemeczek, oddaje życie w obronie Placu przed „Czerwonymi Koszulami”. Jego ofiara – zbyt wygórowana i przesadzona – okazuje się daremna, ponieważ okazuje się, że Plac i tak ma zostać zagospodarowany przez dorosłych. Reakcja jego kolegów na śmierć wydaje się typowa dla młodych chłopców – większość z nich szybko zapomina o przeżytym bólu, tylko nieliczni pod jego wpływem bardzo szybko dorośleją.
„Chłopcy z Placu Broni” to powieść mówiąca o takich wartościach jak przyjaźń, patriotyzm, przywiązanie do ojczyzny, bohaterstwo, odwaga. Porusza więc ona problemy uniwersalne i mówi o ponadczasowych wartościach, które powinny być obecne w życiu każdego człowieka. Przedstawione w niej sylwetki bohaterów są godne naśladowania – nawet zdrajca Deżo Gereb nie jest postacią całkowicie negatywną i z całą pewnością zasługuje na drugą szansę.
Podobne wypracowania do Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” - opracowanie, problematyka powieści
- Władysław Broniewski „Co mi tam troski” - interpretacja i analiza utworu
- George Orwell „Rok 1984” - Jednostka wobec systemu totalitarnego. Opracowanie tematu
- Mowa sądowa oskarżająca Izabelę Łęcką - napisz mowę sądową
- Tadeusz Różewicz „Cierń” – interpretacja i analiza wiersza
- Daniel Naborowski „Na toż” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Konopnicka - charakterystyka twórczości i jej wpływu na kulturę
- Zbigniew Herbert „W pracowni” - interpretacja i analiza wiersza
- Literatura średniowiecza - Motyw śmierci w literaturze średniowiecza - opracowanie
- Ignacy Krasicki „Wstęp do bajek” - interpretacja i analiza utworu
- Witkacy - funkcja i rola groteski w utworach Witkacego
- Czesław Miłosz jako moralista. Rozwiń temat w kontekście wiersza „Walc”
- Mikołaj Gogol - biografia, życiorys
- Napisz list do jednego z dzieci z Bullerbyn - Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”
- Adam Mickiewicz „Dziady” - uniwersalizm przesłania III części „Dziadów”
- Józef Czechowicz - wiersze - charakterystyka twórczości
- Marian Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - motyw porażki w „Cudzoziemce”. Opracowanie
- C.S. Lewis „Opowieści z Narnii” - charakterystyka Edmunda
- Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce” - charakterystyka bohaterów
- Dwa różne spojrzenia na świat obozów koncentracyjnych - „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego
- Ironia w „Balladynie” Juliusza Słowackiego