Tragedia antyczna - budowa i kompozycja tragedii greckiej
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Tragedia antyczna składała się z takich elementów jak: prologos (czyli zapowiedź tragedii wygłaszana przez aktora), parodos (wejście chóru, któremu towarzyszyła pieśń), epejsodiony (czyli „epizody” akcji), stasimony (czyli komenatrze chóru do akcji; epejsodiony były przeplatane ze stasimonami), exodos (pieśń chóru na wyjście).
Budowa tragedii antycznej opiera się na regularnym przeplataniu ze sobą scen, w których występuje chór – nazywanych stasimonami. W momentach, kiedy głos należał do chóru, aktorzy nie wypowiadali się. Mieli oni okazję do wygłoszenia swoich kwestii w epejsodionach, czyli epizodach akcji. W owych epejsodianach przedstawiano właściwą akcję dramatu. Wydarzenia przedstawione w epejsodionie były na żywo komentowane w stasimonie, po czym nastepował kolejny epejsodion.
Należy pamiętać, że w tragedii greckiej chór miał niezwykle dużą rolę – komentował wszystkie wydarzenia opisane w epejsodionach.
Kompozycja dramatu antycznego polegała na zawarciu w nim kilku podstawowych elementów. Pierwszym z nich była ekspozycja, czyli zarysowanie głównego wątku akcji dramatu. Na tym etapie widz poznawał bohaterów wystepujących na scenie i zapoznawał się z tematyką utworu. Po ekspozycji pojawiał się tak zwany węzeł dramatyczny. Węzłem dramatycznym nazywamy pojawienie się problemu, który jest główną treścią dzieła. Wtedy zaczynała się rozwijać akcja utworu. Prócz węzła dramtycznego w dramacie pojawiały się perypetie, czyli wydarzenia stopniujące napięcie w utworze.
Następnie dochodziło do punktu kulminacyjnego. Punktem kulminacyjnym nazywamy pewien przełom, moment zwrotny charakteryzujący się najwyższym poziomem napięcia.
Na końcu miało miejsce rozwiązanie akcji, czyli wyjaśnienie i zakończenie (na przykład śmierć głownego bohatera) tragedii.
Podobne wypracowania do Tragedia antyczna - budowa i kompozycja tragedii greckiej
- Bolesław Leśmian „Do siostry” - interpretacja i analiza utworu
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - bohaterowie. Charakterystyka
- Frances Hodgson Burnett „Mała księżniczka” - „Nawet w najgorszej chwili warto zachować optymizm” - rozwiń zdanie na podstawie książki
- Michał Anioł „Pieta watykańska” - opis, interpretacja rzeźby
- Jan Kochanowski „Psałterz Dawidów” - opracowanie, historia, geneza
- Michał Anioł „Sąd Ostateczny” - interpretacja, opis obrazu (fresku)
- C. S. Lewis „Listy starego diabła do młodego” - Wartości chrześcijańskie zawarte w utworze - opracowanie
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - motyw starości - opracowanie
- Antoni Czechow „Kapral Priszibiejew” - problematyka, opracowanie opowiadania
- Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn” - cechy charakteru dzieci z Bullerbyn. Opis
- Maria Konopnicka „Rota” - opracowanie utworu
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - charakterystyka Zołzikiewicza
- Portret kobiety w wierszu „Niestatek” („Oczy są ogień...”) Jana Andrzeja Morsztyna - charakterystyka
- Ponadczasowość utworu „Dywizjon 303” A. Fiedlera
- Archetyp matki - opracowanie, przykłady literackie
- Krytyka narodu, społeczeństwa i poszczególnych jednostek w „Kordianie” Słowackiego
- Goethe „Faust” - czy Faust zasłużył na zbawienie? Wypracowanie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - charakterystyka Julii
- Tadeusz Makowski „Jazz” - opis obrazu, interpretacja
- Konstanty Ildefons Gałczyński - biografia, życiorys